Annonce
Annonce
Fra 1. november kan passagererne hos SAS vælge økologisk forplejning. Foto: Colourbox
SAS indfører økologisk flymad på de europæiske ruter
Flere flyselskaber benytter økologiske fødevarer som en del af forplejningen til deres passagerer, og som det første flyselskab lancerer SAS økologiske sandwich med råvarer fra Skandinavien på 80.000 flyvninger.
Mange af de passagerer, som rejser med SAS, vil på majoriteten af selskabets europæiske flyvninger fra 1. november kunne vælge økologisk forplejning ombord på flyet i form af to typer sandwich.
De økologiske sandwich bliver leveret af Bon Appetit Group, der har åbnet en ny økologisk produktionslinje, som kan levere en volumen, der dækker behovet hos SAS, som forlanger, at alle råvarerne skal være økologiske og komme fra Skandinavien.
”I alle dele af SAS arbejder vi på at gøre rejsen mere bæredygtig. De nye sandwich, der er baseret på lokalproducerede økologiske råvarer i høj kvalitet, er et vigtigt skridt for os”, siger Alexander Lund, Food & Beverage manager, SAS i en pressemeddelelse.
Heraf fremgår det, at de økologiske sandwich kun er første skridt mod en mere bæredygtig fly-menu, og at økologi kun vil få mere plads på salgsvognene med drikkevarer og snack i den nærmeste fremtid.
SAS flyver højere
SAS er dog langt fra det første flyselskab, som tilbyder økologisk mad til kunderne. Naturmælk og flere andre danske producenter har gennem årene leveret varer til nogle af de store internationale flyselskaber, som flyver fra København, og det er heller ikke første gang, at et dansk flyselskab indfører økologiske råvarer på menukortet.
Som det første flyselskab i Nordeuropa indførte lavprisflyselskabet Sterling i 2008, få måneder før selskabet gik konkurs, økologisk mad ombord på alle selskabets rutefly, men det var ikke nok til at redde selskabet, men i en klimafokuseret nutid er bæredygtig mad en af de måder, som flyselskaberne kan benytte til at skabe et grønnere image i en branche, som løbende forsøger at mindske sit klimaaftryk.
Alene i år vil SAS tilbyde de nye økologiske måltider, der serveres i biologisk nedbrydeligt emballager, på 80.000 flyvninger, og ifølge SAS er det første gang, at et europæisk luftfartsselskab satser så massivt på økologiske måltider.
”SAS vil gå forrest i branchen og har en klar strategi om, at alt, der serveres ombord, er baseret på innovative og bæredygtige principper. Derfor glæder vi os meget til 1. november og håber, at kunderne tager godt imod vores nye tiltag”, siger Alexander Lund.
Økologi er fremtiden
Det er Bon Appetit Group, der skal levere de mange sandwich. Selskabet, der ligger i Hvidovre, har leveret måltidsløsninger til detailhandlen, foodservice-branchen, skandinaviske lufthavne og flyselskaber, og i år åbnede det den første økologiske produktionslinje.
”SAS var meget interesseret i økologi og bæredygtig emballage fra begyndelsen, hvilket vi har været meget glade for. Udfordringen var, at råvarerne skulle hentes i Skandinavien, men det har vi løst nu”, siger Lotte Kavsman, der er adm. direktør og partner i Bon Appetit Group, og fortsætter: ”Vores mål er, at alle måltider, vi producerer, er 100 pct. økologiske om fem år," siger hun.
De nye sandwich kommer i første omgang i to varianter: en
vegetarisk og med pulled hønsekød. Kødet kommer fra Hanegal og brødet, der er bagt på dansk korn og
langtidshævet, kommer fra Faber.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.