Salget af økologisk kødpålæg overrasker
Efter otte måneder på markedet betegner Friland den nye økologiske kødpålægsserie under brandet Friland Økologi som en succes, og salget er højere end selskabet forventede ved lanceringen i januar.

I starten af året landede de første pakker med økologisk pålæg fra Friland i kølediskene hos Netto, Føtex og Bilka. Siden da har Frilands første kødpålæg under eget navn fundet vej til stort set alle danske supermarkedskæder, og forretningen går godt, fortæller Lars Jensen, salgsdirektør i Friland, i sit seneste nyhedsbrev.
”Vi leverer høj kvalitet, og kunderne har været rigtig glade for vores produkter. De opstartsvanskeligheder, der naturligt opstår med logistik og produktion, når man kaster sig ud i nyt territorium, er blevet løst takket være en bred indsats og støtte fra moderkoncernen Danish Crown. Resultatet er en positiv forretning, der endda overstiger vores forventninger,” siger Lars Jensen.
Stærkt samarbejde med Coop
Selskabet oplyser, at Coops dagligvarekæder har taget godt imod den nye pålægsserie. Generelt har de også udvidet partnerskabet med Friland – både på ferske og forædlede varer.
Ifølge Simon Husted, som har ansvaret for Coop-kæden i Danish Crown, afspejler de gode salgstal et stærkt samarbejde på tværs af organisationen.
”Vi har øget vores markedsandel på økologipålæg i Coops butikker. Det viser, hvor godt vi kan lykkes, når vi arbejder på tværs af organisationen. Teamet i Friland har skabt nogle fremragende produkter under et stærkt brand, og den danske salgsorganisation har eksekveret dem effektivt. Det har skabt kommerciel værdi for både kunderne og Danish Crown,” siger han.
Thise-mælk reklamerer for kødpålæg
Samarbejdet med Coop har banet vej for, at Friland i de kommende måneder reklamerer for pålægsserien på siden af Coops kartoner med økologisk Änglamark-mælk fra Thise, som sælges i Coops 900 butikker.
Ved at scanne en QR-kode på mælkekartonen kan forbrugerne deltage i konkurrencer, lære mere om Friland og leverandørerne bag, og få inspiration til at bruge den nye pålægsserie i køkkenet.
Frilands økologiske pålægsserie består p.t. af skiveskåret hamburgerryg, rullepølse og spegepølser samt leverpostej, men Lars Jensen vurderer, at lancering af flere varianter kunne være interessant for Friland.
”Vi vil altid gerne gøre Friland-universet større i detail, så vi har allerede kig på nogle muligheder. Vi holder løbende øje med de konventionelle kategorier for at se, hvad der rykker dér, så vi kan styrke vores tilstedeværelse og vise Frilands-sortimentet frem,” siger Lars Jensen.
Danmarks detailsalg af økologisk kødpålæg er faldet med 24 pct. fra 2020 til 2025 viser de seneste tal fra Danmarks Statistik. Målt i værdi svarer det til et fald på 68 mio. kr., og i 2024 udgjorde det samlede salg 211 mio. kr.