Annonce
Annonce
Fredrik Abildtrup, der er direktør for Plantemageren, forventer, at selskabet i de kommende år vil opleve den største salgsfremgang i udlandet. Foto: Plantemageren
Plantemagernes flydende urter lander i 4.000 tyske Aldi-butikker
Med sin hidtil største udenlandske ordre ser det nu ud til, at Plantemageren for alvor er ved at få fodfæste på eksportmarkedet.
De næste ugers salg af flasker med flydende urter kan blive meget afgørende for realiseringen af de høje eksportambitioner hos det danske iværksætterfirma Plantemageren, som de seneste par år er gået målrettet efter det udenlandske marked.
Nu skriver FødevareWatch, at Mørkov-firmaet har lavet en aftale om at levere sine små flasker med flydende økologiske urter til 4.000 Aldi-butikker i Tyskland.
"Ordren alene er større end vores marked i Danmark i det hele taget. Vores produkter er målt på kvalitet og leveret til tiden, hvilket er en fed feedback at få fra så stor en aktør. Nu må vi se, hvordan det sælger," siger Fredrik Abildtrup til FødevareWatch.
Han er adm. direktør og medejer i Plantemageren, som blev stiftet af Michael Lysgaard og Troels Pilemand, der fortsat står bag forretningen.
De to plantemagere og ideen med at gemme den gode smag af friske urter på flaske, blev første gang kendt i Danmark, da de for et par år siden deltog i tv-programmet Løvens Hule, som de forlod med en investering i baglommen.
Den satte turbo på udviklingen, og efter deltagelse på mange udenlandske messer som Anuga og BioFach, håber de nu, at Aldi kan blive den afgørende trædesten, som kan bringe deres flydende urter videre ud i verden. De har længe troet på, at der er et marked for flydende urter til forbrugere, som er trætte af at bakse med krydderurter i potter, som alt for hurtigt visner, når de står hjemme i køkkenet, og de oplyser til netmediet, at de har interessante leads i både Tyskland, Frankrig og England, hvor produkterne smagsmæssigt passer godt ind.
Og med Northern Green som ny hovedaktionær fik selskabet i sommer tilført nogle muskler og eksportkompetencer, som der kan blive god brug for, hvis tyskerne og andre får smag for de flydende urter fra Danmark.
Flere artikler fra samme sektion
Aarstidernes økologiske produkter flytter fra måltidskasserne til butikshylderne i Meny
Overtagelsen af Aarstiderne betyder, at Dagrofa-koncernen kan styrke det økologiske sortiment i flagskibskæden Meny.
EU-projekt viser, at det er muligt at øge økologisalget markant via nudging
Et finsk forsøg med nudging fik salget af økologiske gulerødder til at vokse med 253 pct. blot ved at give dem en bedre placering i butikken og skilte med de mange fordele ved økologiske fødevarer.
Det gik over al forventning, da Aarhus for første gang lagde grund til plantebaseret madmesse
Flere end 3.000 gæster mødte op, da Dansk Vegetarisk Forening afholdt sin plantebaserede fødevaremesse med fokus på økologi, Plant Food Festival, uden for København for første gang.