Annonce

Annonce

Flasker med flydende urter fra Plantemageren

Der findes i dag 11 varianter af Plantemagerens flydende urter, som bliver solgt i flasker med 40 ml, men selskabet er på jagt efter større flasker med 100-120 ml, som efter planen bliver introduceret i 2020, hvor firmaet forventer at hente over halvdelen af omsætningen i udlandet. Foto: Plantemageren

Plantemageren har prikket hul på udlandet

Flydende, økologiske urter på flaske er et af de produkter, som det seneste år har fundet vej til udlandet fra en af landet mange innovative virksomheder.

Det er præcis et år siden, at Plantemageren sendte de første varerøver til potentielle kunder i Tyskland, og nu sælger de flydende urter så godt syd for grænsen, at det sjællandske firma forventer, at halvdelen af omsætningen i år bliver hentet i udlandet,

Det er godt nyt i kølvandet på de seneste eksporttal fra Danmarks Statistik, som for første gang i mange år viser et mindre fald i eksporten af økologiske fødevarer i 2018.

Markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, Pernille Bundgård, fremhæver netop en virksomhed som Plantemageren og landets mange andre innovative fødevareproducenter som en af de væsentligste årsager til, at hun både tror og håber på, at eksporttallene igen vil begynde at vokse efter et 2018, hvor tørken påvirkede eksporttallene i negativ retning.

"Vi har en masse eksportfirmaer, som er helt oppe på dupperne, og de varekategorier, der oplever den største fremgang, er netop karakteriseret ved stor innovationskraft," siger Pernille Bundgård.

Plantemageren har i dag tre ansatte, som står for salg og marketing samt selve produktionen af urtepulp, der foregår på det gamle Askov Mejeri lidt uden for Mørkøv, mens både tapning, lager og logistik er outsourcet.

Det budskab bliver bekræftet af Fredrik Abildtrup, som er direktør for og medejer Af Plantemageren.

"De sidste tre måneder er det gået helt forrygende, og det bliver helt sikkert eksporten, som kommer til at drive vores vækst i de kommende år," siger direktøren, som ikke er i tvivl om, hvorfor udlandet har fået øje på den danske iværksættervirksomhed:

"Vores produkt er interessant, fordi det er nyt og anderledes end alle andre produkter på markedet."

Plantemageren blev skabt af de to iværksættere Michael Lysgaard og Troels Pilemand, som fik vendt op og ned på deres tilværelse, da de i foråret 2018 deltog i DR-programmet Løvens Hule, hvor de fik investoren Birgit Aabo til at investere i deres flydende urter.

Herhjemme er de små flasker med flydende urter på hylderne i Irma og flere butikker fra Coops andre kæder og udvalgte Meny-butikker. Flaskerne er desuden blevet solgt via en række specialbutikker og via kampagner i Rema 1000 og Lidl, men selskabets direktør og medejer Fredrik Abildtrup lægger ikke skjul på, at han ser det største vækstpotentiale på eksportmarkederne, hvor han har prikket hul på de første markeder.

"De sidste tre måneder er det gået helt forrygende, og det bliver helt sikkert eksporten, som kommer til at drive vores vækst i de kommende år," siger han.

I Tyskland er Plantemageren kommet ind hos Real-kæden, som driver tæt på 400 butikker, og Fredrik Abildtrup oplyser, at han er i dialog med både Rewe og Kaufland, som kan udvikle sig til nye spændende åbninger til det voksende tyske økologimarked, som ifølge de nye eksporttal fra Danmarks Statistik aftager 42 pct. af den danske økologieksport.

Her på tærsklen til vinteren er mange af krydderurterne ude på altaner og i køkkenhaver ved at bukke under for frosten, men kulde og sne kan ikke bremse Plantemagerens ambition om at sikre flere udenlandske kunder den friske smag af krydderurter på flaske, som har en holdbarhed på to år.

Ifølge Fredrik Abildtrup er det en stor fordel, at de flydende urter tapper ind i stærke trends, som handler om nem og hurtig mad og plantebaseret kost.

"Vores flydende urter smager godt, de er nemme at bruge, og så er de økologiske," siger han med en sælgerattitude, som den kommende tid skal overbevise flere udenlandske kunder om, at de er nødt til at få flydende urter i sortimentet.

Det næste marked, som Plantemageren har i kikkerten er det franske, hvor kæden Franprix, der ifølge Fredrik Abildtrup har ca. 900 butikker, er interesseret i de flydende urter. Det samme gælder et par mindre, franske øko-grossister, og Fredrik Abildtrup forventer, at de første paller ryger mod Frankrig i begyndelsen af det nye år.

Men som en nyetableret virksomhed sigter Plantemageren ikke efter at erobre hele verden.

"Kommer vi bare bredt ind i Hamborg-området, får vi et marked, der er større end hele det danske marked," siger Fredrik Abildtrup, som allerede har en mindre eksport til Norge og er i dialog med potentielle kunder i Finland.

Certificering åbner nye døre

Plantemageren har desuden været i kontakt med engelske kunder, som kun vil handle med selskabet, hvis det bliver IFS-certificeret.

"International Food Standard handler bl.a. om fødevaresikkerhed, og det bliver noget af det, vi skal kigge på i det nye år, da det er et krav fra flere af de større, udenlandske kunder," siger Fredrik Abildtrup, som forventer, at det koster en kvart mio. kr. at få certificeringen i hus.

Men det kan efter hans vurdering være med til at åbne nye døre for Plantemageren, når selskabet til februar deltager på den danske fællesstand på BioFach i Nürnberg, som er verdens største økologimesse.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion