Økologisk plantepålæg til lavpris skal åbne danskernes øjne for plantebaserede fødevarer

Skiveskåret plantepålæg i pakninger på 70 g skal skabe en større åbning for plantebaserede fødevarer.

06. september 2025
Læsetid: 3 minutter
Henrik Lund kigger ud af vinduet i Naturli'bussen under Food Festival Food Festival i Aarhus
Henrik Lund fra Naturli' bruger Food Festival i Aarhus til at øge kendskabet til økologiske og pantebaserede produkter, og han betragter en ny pålægsserie med et lavt prispunkt som et af midlerne til at skabe et større økologisk marked, men det er stadig plantedrikkene, som driver det økologiske salg. Foto: Jakob Brandt

Inden Food Festival åbnede for betalende gæster fredag kl. 13, var ansatte fra fødevarebranchen inviteret til faglige arrangementer om formiddagen med oplæg, diverse smagninger og grønne madsnakke. Da de var færdige udnyttede deltagerene, at der endnu ikke var køer ved boderne.

Fire unge fandt hurtigt vej til den blå bus fra Naturli’, som var parkeret midt på festivalpladsen. Bussen var sovset ind i tilbud planteprodukter og proppet med varer, hvoraf mange var økologiske. De unge stoppede et par meter fra bussen.

Naturli’ er en del af Dragsbæk-koncernen, og Henrik Lund, som er direktør for selskabets grønne satsning, var hurtigt ude af bussen med smagsprøver på plantebaseret kakaodrik til de unge. Den økologiske drik overrasker ofte gæster, som er vant til den animalske udgave, og den brune drik fik anerkendende nik fra den unge kvartet.

”Det smager ligesom rigtig kakaomælk,” lød deres fælles dom, inden de satte kurs mod den næste smagsprøve på festivalen som har flere end 200 stande med smagninger og aktiviteter.

De efterlod en smilende Henrik Lund, som netop deltager på mange af landets største fødevareevents for at få flere folk til at forstå, at det faktisk er muligt at lave velsmagende, plantebaseret mad, som kan konkurrere med de animalske alternativer.

Plantepålæg til lavere priser

For at gøre det plantebaserede marked større har Naturli’ i år lanceret en ny serie af skiveskåret pålæg med et højt proteinindhold, som bliver solgt i mindre pakninger på 70 g for 17,95 kr. i Salling Groups kæder.

”Jeg oplever, at Salling Group vil rigtig meget med økologien, og i en tid, hvor kødpriserne stiger, har vi valgt at lancere produkterne til en pris på 17,95 kr., så det nærmest er billigere end pakkerne med kødpålæg,” siger Henrik Lund.

De unge kunne ikke helt skjule overraskelsen over smagen på den plantebaserede kakaodrik, som Henrik Lund bød på, da de besøge Naturli'-bussen, og han håber at den gode oplevelse giver dem mod på at prøve flere plantebaserede produkter
De unge kunne ikke helt skjule overraskelsen over smagen på den plantebaserede kakaodrik, som Henrik Lund bød på, da de besøge Naturli'-bussen, og han håber at den gode oplevelse giver dem mod på at prøve flere plantebaserede produkter

Han mener, at lave priser er den bedste måde at åbne markedet på, da de vil friste flere til at teste produkterne og forhåbentlig få smag for dem.

”Vi ved, at den største barriere for salget af plantebaseret pålæg er, at folk tror, at det smager dårligt,” siger Henrik Lund.

Han forventer, at det nye prispunkt vil få flere forbrugere til at åbne øjnene for de plantebaserede pålægsvarianter, som både består af konventionelle og økologiske produkter. De bærer navne, som tydeligt indikerer, hvad de er tænkt som et alternativ til. Det gælder bl.a. en gammel kending som økologisk A’ La Bresaola, som har været på markedet i ca. 10 år.

Men serien omfatter også Grillet Trylle’ Kylle, som ifølge Henrik Lund er et helt nyt alternativ til kyllingepålæg. Det indeholder bl.a. hvedegluten, tofu og ærtefibre. Og han oplyser, at der er flere økologiske varianter på vej.

”Det er jo ikke for sjovt, at vi har meldt os ind i Økologisk Landsforening,. Nu skal vi have det økologiske marked til at vokse,” siger direktøren, som ser frem til en travl weekend med masser af gæster ved den blå bus.