Annonce

Annonce

Økologisk mikrobryggeri henter første overskud i 11 år

Opkøb og organisk vækst baner vej for de første sorte tal på bundlinjen hos den økologiske bryggerivirksomhed Nørrebrew, som sidste år omsatte for 26 mio. kr.

28. februar 2025
Læsetid: 4 minutter
Ejerne af Nørrebrew skåler i Blågårds Pilsner.

Medarbejderstaben bag Nørrebrew blev næsten fordoblet i løbet af 2024, hvor Læsk Kombucha blev overtaget af den københavnske bryggerivirksomhed. Foto: Nørrebrew

Der er god grund til at skåle hos ejerne af Nørrebrew, som for første gang i virksomhedens 11-årige historie kan præsentere et positivt årsresultat efter et fremgangsrigt 2024, hvor omsætningen voksede til 26 mio. kr. Det er en vækst på 53 pct. i forhold til året før.

Årets resultat lød på 590.000 kr. mod et minus på 1.640.000 i 2023.

”Det har været et ekstraordinært år for os. Vi har formået at vokse markant uden at gå på kompromis med vores værdier eller vores produktkvalitet. Selvom vi også i de foregående år har haft stor vækst, er det første gang, vi også leverer et positivt resultat. Og det er en vigtig milepæl i vores udvikling,” siger medejer og CEO i Nørrebrew, Sune Blom.

Siden fantombryggeriet blev grundlagt i 2014 har Nørrebrew udviklet en stribe opskrifter på forskellige typer kontraktbryggede, økologiske drikkevarer. De omfatter Maté Maté (yerba mate iste), Fingers Crossed (cocktailmixere), Blågårds (øl), Mana Energy (energidrik) og Læsk Kombucha.

Sune Blom forklarer, at væksten både er drevet af strategiske opkøb og organisk vækst. Halvdelen af den forøgede omsætning kan således tilskrives opkøbet af det konkursramte Læsk Kombucha i januar 2024, mens den anden halvdel skyldes organisk vækst i den vifte af produkter, som mikrobryggeriet distribuerer.

Mate Mate fylder mest

Med en stigning i salget på 55 pct. blev Mate Mate i 2024 selskabets største brand målt på omsætning, men en stor del af væksten kom fra det økologiske ølbrand, Blågårds, som sidste år øgede salget til den københavnske restaurationsscene med 49 pct.

”Vi har holdt fast i vores dna og vores ambition om at tilbyde drikkevarer, der gør en forskel for vores kunder. Vores vækst viser, at forbrugerne efterspørger kvalitetsprodukter i et konkurrencepræget marked,” forklarer Sune Blom.

Direktøren er stolt over Nørrebrews resultat på et presset dansk bryggerimarked, hvor 40 bryggerier ifølge Sune Blom sidste år måtte dreje nøglen.

Men på trods af både en flot vækst i toppen og sorte tal på bunden har 2024 langt fra været uden udfordringer for det københavnske selskab.

”Vi oplever ligesom alle andre et øget fokus på pris i forhold til stigende råvarer og energipriser. Dertil kommer, at det er ekstremt likviditetstungt at vokse i denne branche. Vi skylder derfor også en kæmpe tak til vores leverandører og samarbejdspartner, som har troet på os og støttet op. Uden den opbakning havde vi ikke kunnet vokse i vores nuværende setup” siger Sune Blom, som forventer fortsat vækst i 2025.

Antallet af bryggerier falder

I 2024 slukkede flere danske bryggerier for blusset under øl-kedlen, end der var bryggerier, som tændte op under kedlen. Det fremgår af en optælling, som Bryggeriforeningen offentliggjorde i januar.

Den viser, at man sidste år kunne købe øl fra 220 danske bryggerier, hvilket er 17 færre end i 2023. Dermed fortsætter nedgangen i antallet af danske bryggerier, der toppede i 2022 med 261 bryggerier efter en konstant stigning siden årtusindeskiftet.

”Vores tal er netto-tal, og efter en periode med mange bryggeriåbninger er det naturligt, at der sker en konsolidering, hvor nogle bliver opkøbt og andre lukker, siger Bryggeriforeningens kommunikationschef, Louis Illum Honoré.

Han vil ikke blive overrasket, hvis antallet af bryggerier falder yderligere i 2025.

”Det kan godt være, at den høje inflation er aftaget, men råvarepriserne er ikke faldet, så det kan være vanskeligt at få økonomien til at hænge sammen for de små bryggerier.”

Flere artikler fra samme sektion

Sofari har plads til flere værtsgårde

Forbrugereventet Sofari efterlyser flere økologiske griseproducenter, som har lyst til at åbne gården for gæster den 18. maj.

14-03-2025 3 minutter Events

Otte ud af Danmarks ti mest bæredygtige brands er økologiske

Ny analyse fra Sustainable Brand Index viser, at de danske forbrugere i høj grad sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed.

12-03-2025 3 minutter Bæredygtighed

Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres

Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.

11-03-2025 6 minutter Frugt, bær, grønt