Annonce

Annonce

Portionsanretninger med kød og salat

Med en økologiandel på 13 procent er de professionelle køkkener stadig lidt bedre til at bruge økologiske fødevarer end de private husholdninger, hvor økologiprocenten ligger på 12 pct. Foto: Jakob Brandt

Økologien forsvarer sin position i de professionelle køkkener

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 41 pct. i 2022 i forhold til 2021. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed bevarede økologien sin markedsandel i de professionelle køkkener i 2022 med en markedsandel på 13 pct.

Salget af økologiske fødevarer til landets professionelle køkkener steg sidste år med 41 pct. fra 2,1 mia. kr. i 2021 til 3,0 mia. kr. i 2022. Det svarer til en vækst på 41 pct. Den store vækst skal dog ses i lyset af de corona-nedlukninger, som stadig udfordrede dele af branchen i 2021 og de store prisstigninger på fødevarer, som prægede 2022.  

Samtidig viser tallene fra Danmarks Statistik, at det stadig er de offentlige køkkener, som er hovedmotoren for det økologiske foodservicesalg.

Væksten betyder, at den økologiske markedsandel fortsat ligger stabilt på 13 pct. og den overstiger dermed økologiens andel af detailhandlen, som ligger på 12 pct., og Torben Blok, som er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening er godt tilfreds med udviklingen.

”Selvom vi har været gennem corona-nedlukninger og inflation har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener,” Torben Blok, som er fortrøstningsfuld i forhold til den fremtidige vækst.

”Når økologien kommer så stærkt ud efter en rigtig svær tid, betyder det at den er det fremtidssikre valg. Vi ved at både kommuner, de store kantinekæder og hotelkæder er godt i gang med den økologiske omlægning, så det giver en tro på, at fremtiden er økologisk,” siger Torben Blok.

Mejeri står stærkest

Der er stor variation i de enkelte varegruppers økologiandel, og økologien står stadig stærkest, når det gælder mejeriprodukter og æg, som udgør 32 pct. af det samlede salg. Også økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med en andel på 21 pct., mens økologisk kød og fisk kun udgør 3 pct. af varegruppens samlede salg.

Salget af økologisk kød og fisk steg dog 20 pct. fra 2021 til 2022, hvis man medtager kød og fisk på frost.

Hos Dansk Cater A/S, som leverer fødevarer til hele foodservicebranchen via 11 afdelinger i Danmark, kan forretningsudvikler Jan Kristensen godt genkende tendenserne i tallene for det økologiske foodservicesalg, som efter hans vurdering på de fleste områder nu er tilbage på niveauet fra før corona.

”I kraft af den grønne omstilling, har vi oplevet en pæn vækst i salget af økologiske grøntsager, mens vi har oplevet tilbagegang i salget af økologisk kød,” siger han.

Den positive udvikling i salget af grøntsager, skyldes ikke mindst, at Dansk Cater har mange offentlige køkkener, som blandt andet inkluderer Danske Regioner.

”De offentlige køkkener holder fast i økologien, og de er fortsat hovedmotoren bag økologiens vækst, men vi leverer også varer til flere store kantinekæder, som oplever, at deres private kunder gerne vil profilere sig på økologi,” siger Jan Kristensen.  

De offentlige køkkener går foran

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til væksten. Økologiens andel ligger her på 30 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser ligger på 20 pct., mens kantiner på private arbejdspladser følger lige efter med 18 pct. Lavest ligger den økologiske andel i hoteller, restauranter o.l. med 9 pct.

”De offentlige institutioner og kantiner går forrest. Men vi oplever, at særligt de private kantiner følger lige efter, fordi det er et stærkt konkurrenceparameter at tilbyde økologiske måltider,” siger Torben Blok.

Også antallet af økologiske spisemærker holdt skansen i 2022 og var således uændret i forhold til 2021, hvor i alt 3.440 spisesteder har mærket.

”Hen over de kommende to-tre år kommer vi helt sikkert til at se en stigning i antallet af økologiske spisemærker, da rigtigt mange kommuner i øjeblikket er i gang med en økologisk omlægning. Og vi tror på at også flere hotelkæder kommer med,” siger Torben Blok.

Flere artikler fra samme sektion

»For os er økologi en helt naturlig selvfølge«

Den økologiske madvirksomhed Rødder stod bag en langbordsmiddag for 175 gæster til årets Heartland Festival. Det var tredje år i træk, at Rødder var med på festivalen, og det er festivalens fokus på bæredygtige råvarer, der trækker.

19-06-2024 4 minutter Bæredygtighed,   Events

Festivalchef: Ordentlige mennesker og forretninger har en ambitiøs bæredygtighedsstrategi

Flere og flere festivaler lægger vægt på bæredygtighed. Det er både fornuftigt og god business, fortæller Heartland Festivals madansvarlige. Men de grønne bedrifter kan være svære at dokumentere.

19-06-2024 8 minutter Bæredygtighed,   Events

Politikere vil undersøge, om økologiske plantedrikke kan beriges med vitaminer

Plantebranchen vil arbejde for, at økologiske plantedrikke kan blive en del af skolemælksordningen, og at de i fremtiden må beriges med vitaminer og mineraler i modsætning til nu. Et nyt forlig åbner døren for muligheden.

17-06-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer