Annonce

Annonce

Med en økologiprocent på over 90, er kokken Andreas Østrup og køkkenet i daginstitutionen 2-Kløveren i Aarhus-forstaden Viby med til at løfte økologiprocenten i foodservicesektoren, hvor økologiandelen i 2021 voksede til 13 pct.

Landets professionelle køkkener skruer op for forbruget af økologiske råvarer

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske føde- og drikkevarer til de professionelle køkkener i foodservice-branchen i 2021 voksede med fem pct.

I 2021 blev der i alt solgt økologi for 2,1 mia. kr. i den danske foodservicesektor. Dermed voksede de økologiske varers andel af det samlede foodservicesalg fra 12 pct. i 2020 til 13 pct. i 2021, hvilket er en anelse højere end andelen i detailhandlen, som sidste år lå på 12,7 pct.

Det fremgår af den årlige opgørelse fra Danmarks Statistik, som blev offentliggjort i dag. Dermed er foodservicesalget vokset med fem pct. i forhold til 2020, og det glæder Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, at foodservicesalget efter et coronarelateret fald i 2020 nu igen er tilbage på vækstsporet.

”Det er dejligt at se, at det økologiske måltid har vist sit værd, så flere professionelle køkkener i fremtiden kommer til at efterspørge bæredygtige og økologiske måltidsløsninger,” siger Torben Blok.

I år har Danmarks Statistik for første gang lavet en sammenligning af varesammensætningen i henholdsvis det økologiske og det konventionelle foodservicesalg, og den viser nogle tydelige forskelle.

Kategorien mejeriprodukter og æg udgør 31 pct. af det økologiske salg mod kun 12 pct. af det samlede salg til foodservice. Kød og fisk udgør derimod kun 5 pct. af det økologiske salg mod 17 pct. af det samlede salg. Statistikken viser desuden, at det økologiske salg omfatter færre økologiske frostvarer men mere frugt og grønt.

Ifølge Kristian Ploug Grut, der er seniorkonsulent i Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer er det for tidligt at svare på, om de aktuelle prisstigninger på fødevarer sætter væksten på pause i de kommende måneder:

”Både offentlige og private storkøkkener har dog hidtil været gode til at efterspørge troværdige, danske økologiske råvarer, og det forventer vi også, at de fortsætter med på trods af de aktuelle prisstigninger på fødevarerne,” siger Kristian Ploug Grut i en pressemeddelelse fra Landbrug & Fødevarer.

Den vurdering er Torben Blok enig i, og det er ikke den eneste grund til, at smilene i foodservice-afdelingen i Agro Food Park 26 i dag blev lidt bredere.

Antallet af økologiske spisemærker vokser

I forbindelse med offentliggørelsen af de nye foodservicetal oplyser Fødevarestyrelsen, at antallet af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke er vokset med to pct. fra 3.378 i 2020 til 3.440 i 2021. Selvom det er en opbremsning fra tidligere års stærke vækst, glæder Torben Blok sig over, at spisemærkerne er på fortsat fremmarch.

”Det er utrolig positivt, at spisemærkerne sidste år forsvarede og udbyggede deres position. Det giver en tro på, at flere køkkener i fremtiden har mod på at vise, at de bruger økologiske varer som det bæredygtige valg,” siger Torben Blok, som i år står i spidsen for et projekt, der skal øge antallet af økologiske spisemærker i Nordjylland.

Her håber han, at få flere køkkener i den private sektor op på mærkerne, da det stadig er de offentlige køkkener, som går foran i forhold til omlægning til økologi. Andelen af salget af økologiske varer var således højest i landets offentlige institutioner med 32 pct. af det samlede salg. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 18 pct. en anelse over private arbejdspladser med 16 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.l. med 8 pct. af det samlede salg til foodservice.

Flere artikler fra samme sektion

Danmarks største svineproducent skærer kraftigt ned i produktionen

Bertel Hestbjerg planlægger at slagte hver tredje af de 1500 søer, som har gjort ham til landets største producent af økologisk grisekød.

27-09-2022 5 minutter Svin

Kæderne giver rødt kort til konventionelle græskar i den danske sæson

Både kæderne under Coop, Salling Group og Dagrofa har i år valgt kun at sælge økologiske spisegræskar fra danske avlere i den danske sæson.

27-09-2022 7 minutter Grøntsager,   Detailhandel

Flere økologiske varer har overtaget førertrøjen på butikshylderne

Antallet af produkter, hvor det økologiske salg bidrager med over halvdelen af omsætningen, vokser år for år, og det åbner nye muligheder for de økologiske producenter, mener markedschef fra Økologisk Landsforening.

27-09-2022 2 minutter