Eko-November fylder Sverige med pandekagefester

For syvende år i træk arrangerer de svenske økologer Eko-September. Det er en fire uger lang national kampagne, der i år koncentrerer sig om at fortælle historierne om de mange økologiske fødevarer, som bliver produceret på den anden side af Øresund.

01. september 2025
Læsetid: 2 minutter
Svenske økologer udstiller varer i svensk butik
Lokalt producerede økologiske føde- og drikkevarer er i fokus, når Organic Sweden og Ekologiska Lantbrukarna i september gennemfører det årlige nationale event Eko-September. Foto: Organic Sweden

I dag starter den svenske kampagne Eko-September. Det er en nationale kampagne, der formidler viden om økologisk mad og drikke og fortæller om fordelene ved at leve økologisk.

I de kommende fire uger går butikker, fødevarevirksomheder, landmænd og organisationer sammen for i fællesskab at fortælle borgerne om merværdien ved økologi.

Årets kampagne har flere partnere end nogensinde før og over 50 aktiviteter i butikker, på gårde, madfestivaler og høstmarkeder rundt om i Sverige, oplyser arrangørerne i en pressemeddelelse fra Organic Sweden og interesseorganisationen Ekologiska Lantbrukarna.

Et af kampagnens mest populære indslag – de økologiske pandekagefester – arrangeres i et stort antal i butikker over hele landet, herunder kæderne ICA, Coop og Hemköp.

”Pandekager er ikke kun lækre – de bages også med råvarer, der er helt afgørende for svensk økologisk landbrug. Mejeriprodukter og korn er nøglekategorier, når det gælder bevarelse af økologisk landbrugsjord i Sverige. Hvis vi mister økologiske mælke- og kornbønder, risikerer vi både at miste vigtige landbrugsarealer og opleve en nedgang i biodiversitet,” siger Charlotte Bladh André, adm. direktør for Organic Sweden.

Hun oplyser, at der ud over de populære pandekagefestivaler vil være aktiviteter som Eco Bonde i Butik, åbne økologiske gårde, høstfestivaler og madfestivaler.

Økologi og lokal produktion giver dobbelt merværdi

”I debatten bliver økologi ofte holdt op mod lokale varer. Men under Eko-September viser vi, at det er muligt at få begge dele. Når maden er både økologisk og lokalt produceret, får forbrugeren dobbelt merværdi,” siger Charlotte Bladh André.

Dermed sigter hun til, at mange forbrugere foretrækker, at deres mad bliver produceret af råvarer, som ikke er sprøjtet med pesticider. Ved at købe økologiske varer bidrager de til større biodiversitet, renere vand, mere frugtbar jord og bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter de økologerne i lokalområdet.

”Med Eko-September vil vi gerne promovere netop den kombination,” siger Charlotte Bladh André.

EKO-september

I år er det syvende gang, at de svenske økologer afholder 'Eko-september'.

  • Arrangør: Brancheforeningen Organic Sweden og Ekologiska Lantbrukarna

  • Samarbejdspartnere: ICA, Coop og Hemköp samt Arla Eko, Skånemejerier, Falköpings Mejeri, Sundborns Lantbruk, Dava Lantägg, Stjärnägg, Catarinas Sprätthönseri, Saltå Kvarn, Björkaholms Kvarn, Lundens Gård, Åker & Äng, Björnekulla, Torfolk Gård, Grangärde Musteri/Tillmans og Widéum Garden.

  • Kampagnen er rettet mod forbrugere, landmænd, forarbejdningsvirksomheder, dagligvarebutikker, grossister og alle, der er interesserede i økologiske fødevarer.

Læs mere om EKO-september