Annonce
Annonce
Kampagnen vil gøre det let for børnefamilierne at bruge bælgfrugter ved i første omgang at lancere en enkelt ny bælgfrugtsret i form af bønne burrito, som er både nem, hurtig og ikke mindst velsmagende for også familiens yngste medlemmer. Foto: Forbrugerrådet Tænk
Ny kampagne tæppebomber forbrugerne med én enkelt opskrift på bælgfrugter
Forbrugerrådet Tænk og en række supermarkedskæder søsætter kampagne, som skal få flere folk til at skifte en del af kødet ud med bælgfrugter.
Kødforbruget skal med tiden sættes markant ned, og danskerne skal vænne sig til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder. Det skriver ni landsdækkende dagligvareaktører og Forbrugerrådet Tænk i et fælles statement om en ny fælles kampagne.
For at mindske klimabelastningen skal der flere grøntsager og bælgfrugter på tallerkenen og mindre kød, men det går trægt med at dreje kosten i en grønnere retning. Derfor lancerer Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med dagligvarekæderne Meny, Kvickly, SuperBrugsen, Lidl, Rema 1000, Netto, Bilka og Føtex samt online-supermarkedet Nemlig en ny bælgfrugt-kampagne.
”Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal kødforbruget med tiden sættes markant ned, og i stedet skal vi vænne os til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder, der er mindre belastende for vores klode", hedder det i en fælles pressemeddelelse fra de ni dagligvareaktører og Forbrugerrådet Tænk.
Kæderne spiller en vigtig rolle
Her spiller den danske dagligvarebranche en vigtig rolle i at gøre omstillingen nem og tilgængelig for alle danskere.
-
Halvdelen af danske børnefamilier spiser bælgfrugter mindst en gang om ugen
-
8 ud af 10 danske børnefamilier ved, hvad bælgfrugter er
-
Hver femte børnefamilie vælger ofte plantebaserede fødevarer i stedet for kød
-
7 ud af 10 børnefamilier prioriterer at maden skal være hurtig og nem at lave
Kilde: YouGov/Tænk Forbrugerrådet
”Vi tror på, at vi kan komme en lang vej i omstillingen af danskernes madvaner, ved på den ene side stille og roligt at rykke udbuddet i butikkernes sortimenter mod flere plantebaserede fødevarer, og på den anden side at inspirere til at forøge forbrugernes efterspørgsel på netop disse varer,” siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Henrik Vinther Olesen, direktør for bæredygtighed i Salling Group håber, at kampagnen når ud til mange danske hjem:
”I Salling Group ønsker vi at inspirere vores kunder til at prøve noget nyt og vælge mere klimavenlige alternativer til. Derfor bakker vi op om kampagnen fra Forbrugerrådet Tænk, hvis formål er at få flere til at spise bælgfrugter, der fungerer glimrende som alternativ til kød i danskernes hverdagsklassikere.”
Danskerne skal lære én opskrift at kende
En ny undersøgelse lavet af YouGov for Forbrugerrådet Tænk viser, at kun hver femte børnefamilie ofte vælger plantebaserede fødevarer i stedet for kød. Samtidig prioriterer 7 ud af 10 børnefamilier, at maden skal være hurtig og nem at lave.
Derfor vil den nye kampagne gøre det simpelt, og altså blot lære danskerne én ny ret med bælgfrugter at kende: En bønne burrito.
Opskriften vil være at finde i tilbudsaviser, hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve og i bybilledet, og forhåbningen er, at danskerne får én ny og nem plantebaseret livret inkorporeret i hverdagens repertoire af opskrifter.
”Vi ved at danskerne gerne vil indtænke klima i deres daglige madlavning, og 3 ud af 4 børnefamilier angiver da også at de i høj eller nogen grad vil bruge bælgfrugter i den kommende tid. Vi kan dog også se, at det er svært for mange især børnefamilier at nytænke hverdagsmåltiderne,” siger Winni Grosbøll.
Det skyldes dels en travl hverdag, dels en del myter om bælgfrugter og deres kvaliteter i madlavning, som Coop og de øvrige kampagnepartnere vil forsøge at gøre op med.
”Vi har længe vidst, at bælgfrugter er en hjælp til både klima og sundhed. Men der skal konkret handling til. Derfor bakker vi op om indsatsen, hvor én enkel opskrift er i fokus. Det er på den måde, vi får skubbet til vores vaner som forbrugere. Varerne er i butikken, men vi danskere skal lære at bruge dem i retter, vi synes om,” siger Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet, Coop.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.