Annonce

Annonce

Nærbillede af fennikel på skærebræt

Både private og offentlige storkøkkener har i løbet af de seneste fem år øget deres fokus på bæredygtighed og økologi, viser ny analyse fra Retail Institute Scandinavia. Foto: Rasmus Bluhme

Ny analyse: Landets storkøkkener øger fokus på bæredygtighed og økologi

Undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at tre ud af fem professionelle storkøkkener og kantiner har fokus på økologi.

Økologi har længe været et vigtigt tema for mange professionelle storkøkkener. Varer med det røde Ø-mærke er især populært i landets køkkener i vuggestuer, børnehaver, hoteller og restauranter og kantiner.

Det skriver Dansk Handelsblad med afsæt i en ny undersøgelse af kantine- og foodservicemarkedet 2020 som Retail Institute Scandinavia har lavet på basis af 281 interviews med et repræsentativt udvalg af professionelle køkkener i Danmark. I undersøgelsen oplyser hele 62 pct. siger, at de har fokus på økologi i deres storkøkken.

Den tydelige tendens understøttes af de netop offentliggjorte tal for det økologiske foodservicesalg, som ifølge Danmarks Statistik voksede med 11 procent fra 2,3 mia. kr. i 2018 til 2,6 mia. kr. i 2019, og ifølge Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, er der grund til at tro på fortsat vækst:

"Økologi har fortsat et stort salgspotentiale. Man må håbe på, at forsyningssituationen bliver endnu bedre. For leverandørerne og grossisterne er det fortsat et stort marked, fordi langt fra alle kantiner er nået op på sølv- og guld med Det Økologiske Spisemærke. Ifølge analysen spås økologien en lys fremtid i foodservicesektoren," siger Henning Bahr til Dansk Handelsblad.

Dermed er han helt på linje med Torben Blok, som er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening. På baggrund af væksten i salget af økologi sagde han forleden:

”Alle i foodservice-branchen rykker på økologi og er med til at skabe væksten. Det skyldes, at der er kommet et øget fokus på kvalitet, men i høj grad også at flere professionelle køkkener er i gang med at tænke mere bæredygtigt og har fokus på, at kunder og gæster efterspørger grønnere måltider ud fra omtanke for klodens ressourcer og for miljøet.”

Resultaterne fra den nye analyse bliver bragt i Foodserviceguiden, som Retail Institute Scandinavia ventes at udgive i slutningen af september.

Flere artikler fra samme sektion

Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok

Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.

28-12-2024 10 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Kartofler

Kokke i offensiv for økologiske bælgfrugter

For tredje år i træk har en gruppe kokke bidraget til den grønne omlægning ved at udvikle nye retter med klimavenlige bælgfrugter som en vigtig ingrediens.

19-12-2024 6 minutter Bælgfrugter,   Foodservice

Rapport: Stor risiko for, at der følger pesticidrester med i julemenuen

Næsten alle konventionelle klementiner samt halvdelen af appelsiner og rødvin indeholdt pesticidrester, da DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen tog prøver til den nyeste pesticidrapport. Økologien viser sig igen som det sikreste valg, hvis man vil undgå pesticidrester.

17-12-2024 4 minutter Pesticider