Annonce

Annonce

Lagerarbejder pakker varer på Nemlig.coms lager

En øget tilgang af ældre kunder fik sidste år økologiprocenten til at skrumpe en smule hos Nemlig.com, som nu er på vej med nye initiativer, der skal sætte yderligere skub i det økologiske onlinesalg. PR-foto: Nemlig.com

Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi

Flere økologiske varianter og skarpt fokus på prisen skal øge salget af økologiske fødevarer i onlinesupermarkedet.

Selv om det økologiske salg sidste nåede nye højder hos Nemlig.com, måtte selskabet for første gang notere et lille fald i onlinesupermarkedets høje økologiske andel, som faldt med et enkelt procentpoint til lige knap 25 pct.

Andelen er dog stadig langt højere end hos de fleste dagligvarekæder, og ifølge Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com, skyldes det lille fald økologiandelen primært en coronarelateret ændring i kundernes alderssammensætningen.

Vi vil have et skarpt fokus på prisen på økologiske varer, så det ikke skal være dyrere at købe økologi på nettet end i de fysiske forretninger.

— Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com

Det oplyser han i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at selskabet er på vej med nye initiativer, som skal sætte yderligere skub i salget af økologiske produkter i 2022.

Flere varianter og øget synlighed

”Vi skal fortsat vækste indenfor salget af økologi og derfor kommer vi også med en stor udvidelse af økologiske varianter i vores sortiment, ligesom at vi i højere grad kommer til at integrere økologi i vores opskrifter. Samtidig skal vi også bruge de digitale kanaler, såsom liveshopping som en mulighed for at positionere vores økologiske sortiment,” siger Mikkel Pilemand, og fortsætter:

”Disse tiltag sker samtidig med, at vi vil have et skarpt fokus på prisen på økologiske varer, så det ikke skal være dyrere at købe økologi på nettet end i de fysiske forretninger.”

Nemlig.com har altid 1800 basisvarer som prismatches mod discountsupermarkeder, og der er således over 300 økologiske varer, der prismatcher discountpriser, oplyser selskabet.

Stor vækst i flere varekategorier

Danskernes købelyst af onlinedagligvarer er fortsat høj, og det ses også på salget af økologiske dagligvarer på nettet. Nemlig.com har fortsat vækstet sit økologiske salg i 2021 - særligt indenfor kategorierne vin & spiritus, brød, konfekture, baby og børn samt frugt & grønt, som voksede med mellem 10 pct. og 50 pct. sammenlignet med 2020.   

Samtidig bryster Nemlig.com sig af at kunne tilbyde kunderne det største økologiske sortiment indenfor kød og frugt og grønt i dansk dagligvarehandel. Hos nemlig.com bliver næsten seks ud af ti grøntsager solgt med ø-mærket, mens mere end hvert tredje solgte mejeriprodukt er økologisk – det er langt højere end den samlede andel i dagligvarebranchen, hvor økologiandelen ifølge Økologisk Landsforenings markedsrapport udgør 37 pct. på frugt og grønt og 19 pct. på mejerivarer.

I den forbindelse påpeger Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, at det kan være en god ide for økologiske producenter at bruge en online-platform som Nemlig.com som udstillingsvindue for økologiske varer i flere prisklasser, da forbrugerne ikke kun går efter de billigste produkter.

"Økologien fylder i dag så meget i detailhandlen, at der er plads til flere værdipositioner og flere varer i forskellige kvaliteter i de enkelte varekategorier," siger Birgitte Jørgensen.

I november udgav Retail Institute Scandinavia en årlig analyse, hvor konsulenthuset gav sit bud på de næste 10 års udvikling i dagligvarehandlen under titlen "Kampen om Kurven", som ligner munter læsning for landets online-købmænd, idet prognosen for onlinesalget af dagligvarer spår fortsat vækst.

Efter coronatiden, som satte ekstra fart i onlinesalget, forventer Retail Institut Scandinavia en lidt lavere vækst frem mod 2030, hvor andelen forventes at krydse 10 pct. af det samlede dagligvaresalg.

Øget tilgang af ældre kunder pressede øko-andelen

I 2021 fortsatte mange ældre kunder med at handle på nemlig.com, og den kundegruppe køber relativt færre økologiske varer. Det betød, at onlinesupermarkedets høje økologiske andel for første gang gik en smule tilbage.

”Da Danmark første gang lukkede ned under corona, fik vi rigtig mange besøg af nye kunder, der aldersmæssigt ligger højere end vores primære målgruppe. Økologiandelen blandt disse kunder er typisk lidt lavere end børnefamilierne, og det har påvirket vores økologiske andel en smule. Vi er dog stadig meget tilfredse med at vi kan byde nye typer kunder velkommen og samtidig vækste det økologiske salg,” siger Mikkel Pilemand.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel