Annonce

Annonce

Kathrine Greve og Marie Vad, Kirsten Haarbo Jens Peter Hermansen ved overrækkelse af legat

Kathrine Greve og Marie Vad modtog et legat for deres ide om en socialøkonomisk virksomhed, der skal producere saft og most på basis af frugt og bær fra læhegn hos økologiske landmænd. Til højre for dem står skolens kvæglærer Kirsten Haarbo og projektleder Jens Peter Hermansen. Foto: Lars Andersen

Natursaft skal sælge god samvittighed på flaske

I GANG FOR 1 MILLION: Økologiske læhegn skal levere råvarerne til saftkoncept, som belønnes med legat på 10.000 kr. fra Promilleafgiftsfonden for arbejdet med flere bundlinjer.

De nyuddannede agrarøkonomer Kathrine Greve og Marie Vad står bag et af de tre vinderprojekter i konkurrencen I gang for 1 million. Det sikrede dem et legat på 10.000 kr. fra Promilleafgiftsfonden.

Som led i uddannelsen til agrarøkonomer på Asmildkloster Landbrugsskole har Marie Vad og Kathrine Greve udviklet forretningskonceptet Natursaft. Det er en virksomhed, som skal producere økologisk saft og most af frugter og bær, som bliver høstet i læhegn hos økologiske landmænd.

"Vi afholder udgifterne til etablering og vedligeholdelse af læhegnene, og til gengæld har vi fuld råderet over læhegnet," skriver Marie Vad og Kathrine Greve i deres opgave.

Ved at plante forskellige sorter af æbletræer, hyld, aronia, havtorn, mirabelle- og blommetræer skal det sikre råvarer til saft og most og samtidig bidrage til at øge biodiversitet, da de nye læhegn skaber forbedrede livsbetingelser for insekter, fugle og vildt, fortæller de i projektbeskrivelsen.

"Vores produkter adskiller sig ved, at vi fokuserer rigtig meget på at bevare naturen og biodiversiteten, hvilket også er det, vi vil brande vores produkter på," skriver de to legatvindere i beskrivelsen af det alternative saftkoncept, som skal sælge god samvittighed på flaske.

Indtil Natursafts egne læhegn er klar til at give frugter og bær, satser Natursaft på at indgå høstaftaler med etablerede økologer, som allerede har læhegn med frugttræer og bærbuske, som er velegnede til saftproduktion, og den ide gav et ekstra plus i bedømmelsen.

De kommer hele vejen omkring

Projektleder for I gang for 1 million Jens Peter Hermansen fra Økologisk Landsforening, som overrakte legatet på vegne af Promilleafgiftsfonden, ser flere interessante perspektiver i konceptet:

"Jeg synes, at de kommer hele vejen omkring, og det er kreativt tænkt at etablere en virksomhed på basis af eksisterende ressourcer som læhegn," siger han.

For at holde udgifterne nede bliver selve saftproduktionen outsourcet til et lokalt mosteri, og det betyder, at det kun er i høstsæsonen, at der er behov for en større arbejdsstyrke.

Jeg tror, at det er vigtigt, at vi som landmænd viser, at vi gerne vil gøre noget godt for naturen. Det kommer til at fylde rigtig meget i fremtiden.

— Kathrine Greve

For at begrænse lønudgifterne yderligere og sikre firmaet en skarp social profil skal unge, der befinder sig på kanten af samfundet, indgå i arbejdsstyrken under høsten.

"I bedømmelsen har dommerpanelet lagt stor vægt på, at projekterne er bæredygtige - både socialt, miljømæssigt og økonomisk," siger Jens Peter Hermansen til Økologisk Nu efter at han torsdag deltog ved legatoverrækkelsen på Asmildkolster Landbrugsskole.

Landbruget er nødt til at hjælpe naturen

Kathrine Greve og Marie Vad erkender, at de bevæger sig ind på et ret konkurrencepræget marked, hvor der i dag findes mange specialiteter af saft og sodavand på markedet, men de håber, at deres særlige fokus på bæredygtighed og biodiversitet vil få flere kunder til at vælge Natursaft.

"Jeg tror, at det er vigtigt, at vi som landmænd viser, at vi gerne vil gøre noget godt for naturen. Det kommer til at fylde rigtig meget i fremtiden," siger Kathrine Greve, som forklarer, at Natursaft vil gøre processen fra jord til bord mere gennemsigtig, ved at åbne dørene og tage forbrugerne med ind i produktionen.

Forbrugerne får mulighed for at indlevere deres egne overskudsæbler, som dermed kan indgå i produktionen. Til gengæld får forbrugeren rabat på det færdige produkt.

Satser på salg til Vestkystens turister

Da høstarbejdet i et læhegn ikke kan foregå lige så effektivt som i frugt og bærplantager, bliver produkterne formentlig lidt dyrere end de fleste eksisterende safter, så afsætningen er primært rettet mod turister langs den jyske vestkyst, hvor Kathrine Greve og Marie Vad forventer, at mange er villige til at betale ekstra for lokale varer med en skarp grøn og social profil.

De håber desuden, at det vil være muligt at hente sponsorater til arbejdet med at etablere flere læhegn, som kan danne basis for gode historier om Natursafts grønne profil.

Efter fire år, når produktionen er oppe i fuld drift, forventer de at producere ca. 50.000 flasker saft om året og have en indtjening på godt 1,1 mio. kr. Det giver efter deres beregninger et resultat af den primære drift på næsten en halv mio. kr.  

Flere artikler fra samme sektion

»For os er økologi en helt naturlig selvfølge«

Den økologiske madvirksomhed Rødder stod bag en langbordsmiddag for 175 gæster til årets Heartland Festival. Det var tredje år i træk, at Rødder var med på festivalen, og det er festivalens fokus på bæredygtige råvarer, der trækker.

19-06-2024 4 minutter Bæredygtighed,   Events

Festivalchef: Ordentlige mennesker og forretninger har en ambitiøs bæredygtighedsstrategi

Flere og flere festivaler lægger vægt på bæredygtighed. Det er både fornuftigt og god business, fortæller Heartland Festivals madansvarlige. Men de grønne bedrifter kan være svære at dokumentere.

19-06-2024 8 minutter Bæredygtighed,   Events

Politikere vil undersøge, om økologiske plantedrikke kan beriges med vitaminer

Plantebranchen vil arbejde for, at økologiske plantedrikke kan blive en del af skolemælksordningen, og at de i fremtiden må beriges med vitaminer og mineraler i modsætning til nu. Et nyt forlig åbner døren for muligheden.

17-06-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer