Annonce

Annonce

Mælketankbil holder parkeret foran Naturmælk.

Naturmælks tankbil er parat til at slå en ekstra sløjfe på mælkeruten, hvis der er en økolog på Sjælland, Fyn eller i det sydlige Jylland, som ønsker at blive andelshaver. PR-foto: Naturmælk

Naturmælk holder døren på klem for mere mælk

Ønsket om at udbetale den højest mulige aconto-betaling til andelshaverne i løbet af året betyder, at Naturmælk lander et resultat på 1,8 mio. kr., hvilket ligger et pænt stykker under budgettet.

Det seneste år har Naturmælk mistet ca. 10 pct. af sin egen mælk, og mejeriet kom ud af året med et resultat på 1,8 mio. kr. mod 2.9 mio. kr. året før. Det er det dårligste resultat i flere år og et stykke under det budgetterede overskud på 4-5 mio. kr. Men resultatet kommer ikke bag på mejeriledelsen efter et turbulent år, hvor mejeriet vinker farvel til et par af de største mælkeproducenter.

Mejeriformand Jens Krogh forklarer i den forbindelse, at det faldende overskud er resultatet af en bevidst og kontrolleret budgetoverskrivelse, som også fremgår af årsrapporten fra det sønderjyske mejeri.

»Årsagen skyldes ønsket om at udbetale den højst mulige aconto mælkepris til mejeriets andelshavere hen over året, med et lavere, men dog et kontrolleret og acceptabelt resultat i forhold til det budgetterede årsresultat for mejeriet,« hedder det i ledelsesberetningen i Naturmælks årsrapport, som både omfatter mejerierne Naturmælk i Tinglev i Sønderjylland og sjællandske Øllingegaard, som ligger mellem Skævinge og Gørløse.

God start på det nye år

»Vi køer et skævt regnskabsår, og de høje priser i slutningen af 2022 er med til at give et skævt billede i forhold til de øvrige mejerier. Det er samtidig en medvirkende årsag til, at vi ikke holdt budgettet,” siger Jens Krogh, som dog ikke lægger skjul på, at der igen har været tale om et udfordrende år i kølvandet på krigen i Ukraine og de høje priser på foder og energi.

Formanden er dog fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden:

”Vi har været i stand til at give en afregning, som er lidt bedre end Arla, og nu kigger vi ind i et nyt år, hvor vi til forskel for sidste år har fået en god start og ligger på niveau med de øvrige mejerier, så vi ser fortrøstningsfuldt på fremtiden for Naturmælk,” siger Jens Krogh.

Plads til mere mælk

Den seneste periode har mejeriet været nødt til at købe mælk udefra for at dække efterspørgslen.

»Vi har sagt farvel til et par af vores store leverandører, som synes, at de havde malket nok køer, så vi kan godt bruge 2-3 mio. kg mælk,« siger Jens Krogh.

Leif Friis Jørgensen brugte en pause fra fredagens bestyrelsesmøde i Økologisk Landsforening til at løfte sløret for nye initiativer på Øllingegaard
Leif Friis Jørgensen brugte en pause fra fredagens bestyrelsesmøde i Økologisk Landsforening til at løfte sløret for nye initiativer på Øllingegaard. Foto: Jakob Brandt

Den vurdering er mejeridirektør Leif Friis Jørgensen enig i.

»Vi regner med at indveje ca. 40 mio. kg mælk fra vores egene andelshavere i år, men der er rigelig med dansk mælk på markedet, så vi har gode muligheder for at tilkøbe økologisk kvalitetsmælk fra andre mejerier,« siger direktøren, som med egne ord holder døren på klem, hvis der skulle være en økolog på Sjælland, Fyn eller i den sydlige ende af Jylland, som har lyst til at levere mælk til Naturmælk.

Åbner café, butik og udviklingskøkken

Mejeriet sigter næste år mod et resultat på 4-6 mio. kr. Det skal bl.a. nås via et øget salg til et normaliseret foodservicemarked.

Samtidig er det tanken, at øge effektiviteten yderligere ved at koncentrere en større del af mejeridriften i Tinglev, mens udvikling og produktion af nye plantebaserede produkter skal ske på Øllingegaard, som inden sommerferien efter planen får indrettet et udviklingskøkken.

»Mejeriet får også egen butik og en café, så vi i weekenderne kan invitere vores kunder ud på Øllingegaard, som ligger på en smuk gammel proprietærgård omgivet af 70 ha jord, som i øjeblikket er udlejet til en økolog,« siger Leif Friis Jørgensen.

Han håber, at mejeriernes samarbejdspartnere vil blive flittige gæster på det nordsjællandske mejeri, som dermed kan blive et udstillingsvindue, som kan bidrage til at skabe stærkere bånd til både private kunder og mejeriernes samarbejdspartnere.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel