Annonce

Annonce

Ganske langsom begynder flere bælgfrugter at finde vej til de danske køkkener, men der er lang vej til den anbefalede daglige ration på 100 g, men nu har 45 forandringsagenter tilmeldt sig Bælgfrugtpartnerskabet med en ambition om at sætte mere gang i salget af danske bønner, ærter og linser.

Mange aktører deltager i bælgfrugtpartnerskabet

Bælgfrugtpartnerskabet tæller nu 45 aktører, som er klar til at forfølge konkrete mål i forhold til indkøb, forbrug og salg af bønner, ærter og linser og andre klimavenlige bælgfrugter.

På tre måneder er Tænketanken Frejs Bælgfrugtpartnerskabet gået fra kun at tælle fem aktører til nu at omfatte 45 aktører, som kommer fra flere forgreninger af værdikæden fra jord til bord. Partnerne deler ambitionen om at forfølge konkrete mål i forhold til indkøb, forbrug og salg af bønner, ærter og linser og andre klimavenlige bælgfrugter.

Bælgfrugtspartnerskabet er et samarbejde mellem private og offentlige aktører, som arbejder for at forbedre folkesundheden og skabe en sundere klode ved at løfte danskerne indtag af bælgfrugter.

Aktørerne spænder fra brødgiganten Schulstad og grossisten Inco over Vejle, Kolding og Aarhus kommuner til Professionshøjskolen Absalon, som alle er klar til at påtage sig rollen som forandringsagenter.

Ambitionerne er høje

Det er Tænketanken Frej, der har taget initiativ til partnerskabet sammen med discountkæden Lidl. Udover indsamling og deling af viden er alle partnere forpligtede til at sætte konkrete mål for, hvordan de vil sælge eller servere flere linser, bønner og lupiner, oplyser Tænketanken Frej.

Om Bælgfrugtspartnerskabet

  • I dag spiser danskerne i gennemsnit 2-5 g bælgfrugter om dagen. Visionen med Bælgfrugtspartnerskabet er, at partnernes indsatser skal hjælpe danskerne med at ramme de anbefalede 100 g bælgfrugter om dagen.

  • Det skal ske ved at fremme forbruget og produktionen af bælgfrugter i Danmark, til gavn for både sundhed og klima.

Kilde: Tænketanken Frej

Udviklingsdirektør i Tænketanken Frej, Laura Have Hoffmann, glæder sig over den store interesse for at løfte salget af de klimavenlige bælgfrugter.

“Opbakningen til partnerskabet siger meget om ambitionsniveauet i FødevareDanmark. Bælgfrugterne er et nyt kapitel, der bare venter på at blive skrevet. Næste vigtige skridt er at koble ambitionerne sammen med mål. Regeringen ønskede ikke at sætte konkrete mål, da de sidste år lancerede deres plantehandlingsplan. Men her går de mange partnere forrest og tør gøre lige netop dét,” siger Laura Have Hoffmann.

Nu skal der handling bag ordene

Claus Krogh, CSR-chef i Lidl, som har finansieret partnerskabet, ser frem til, at det fælles ønske om at øge forbruget af bælgfrugter bliver omsat til konkrete handlinger:

”45 partnere er en vigtig milepæl. Bælgfrugtspartnerskabet har allerede stemplet ind i vores butikker – på bagsiden af vores mælkekartoner. Det er den retning, vi skal gå. Danskerne vælger ikke bare linserne til frivilligt. Der skal påvirkning til fra mange sider. Det er derfor glædeligt, at så mange partnere fra hele værdikæden allerede har rakt en hånd i vejret, klar til at sætte mål og skabe handling,” siger han.

Alle partnerne samles til en workshop den 14. august, hvor de høje ambitioner skal omformes til konkrete målsætninger og handling i de forskellige virksomheder og institutioner.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion