Gasa Nord Grønt tager nyt kort i brug for at få indkøberne til at købe mere dansk produceret frugt og grønt

Hård konkurrence på detailmarkedet, og prisbevidste forbrugeres valg af billige udenlandske varer inspirerer Gasa Nord Grønt til at benytte dokumentation af klimaaftryk til at fremme salget af dansk frugt og grønt.

04. august 2025
Læsetid: 3 minutter
Salat i pakkeriet hos Yding Grønt
Danske afgrøder som salat, grøntsager og frugt har en klimamæssig fordel på grund af kortere transport end de udenlandske alternativer, som ifølge Gasa Nord Grønt fylder alt for meget i de danske butikker og professionelle køkkener. Foto: Søren Beyer

Det Aarhus-baserede andelsselskab, Gasa Nord Grønt vurderer, at mange af selskabets ca. 40 andelshavere vil stå stærkere i konkurrencen om adgang til grøntafdelingen i de danske dagligvarebutikker, hvis de bliver bedre til at fremhæve de klimamæssige fordele, der er forbundet med den kortere transport, når butikkerne sælger grøntsager og frugt, som er dyrket i Danmark.

”Vi vil jo rigtig gerne, at detail og foodservice får et fokus på danskproduceret og bliver endnu bedre til at købe danske varer, der ligger lige rundt om hjørnet, og som ikke har et stort klimaaftryk fra en lastbil,” siger Janni Aaholm Madsen, som er salgs- og marketingdirektør i Gasa Nord Grønt i et nyhedsbrev fra Seges Innovation.

De to parter har i samarbejde dokumenteret klimaaftrykket på jordbær, gulerødder, løg og salat hos de tre frugt- og grøntproducenter Hyldetoftegaard, DanRoots og Axel Månsson.

Ekspert: Stor forskel på grøntsager og afgrøder

Hos Seges Innovation har seniorkonsulent Andreas Jensen stået i spidsen for den store analyse, der tager afsæt i data fra virksomhedens digitale klimaværktøj ESGreenTool. Ifølge seniorkonsulenten er der stor forskel på klimaaftrykket for de forskellige slags grøntsager og afgrøder.  

”Som det gælder for landbrug generelt, står lattergas fra gødningen for en betragtelig del af klimaaftrykket. Ellers er det forskelligt fra grøntsag til grøntsag, hvad der fylder mest. For gulerødder fylder lastbiltransport til butikkerne fx en del, mens produktionen af udplantningsplanter fylder mere for salater, fordi de spires i tørvemos og dyrkes i opvarmede drivhuse for at være klar til udplantning i foråret. For jordbær er det produktion og bortskaffelse af den hårde plastemballage, der fylder mest,” siger Andreas Jensen.  

Som led i analysearbejdet har Seges Innovation kigget ind i andre landes data, selvom det har været udfordrende, fordi klimaaftryk for frugt og grønt opgøres på forskellige måder. 

Sammen med Gasa Nord Grønt håber de, at det vil øge betalingsvilligheden hos både detailhandlen og slutbrugeren, hvis man kan dokumentere, at der bliver sparet CO2 ved at satse på lokale råvarer.