Gasa Nord Grønt tager nyt kort i brug for at få indkøberne til at købe mere dansk produceret frugt og grønt
Hård konkurrence på detailmarkedet, og prisbevidste forbrugeres valg af billige udenlandske varer inspirerer Gasa Nord Grønt til at benytte dokumentation af klimaaftryk til at fremme salget af dansk frugt og grønt.

Det Aarhus-baserede andelsselskab, Gasa Nord Grønt, vurderer, at mange af selskabets ca. 40 andelshavere vil stå stærkere i konkurrencen om adgang til grøntafdelingen i de danske dagligvarebutikker, hvis de bliver bedre til at fremhæve de klimamæssige fordele, der er forbundet med den kortere transport, når butikkerne sælger grøntsager og frugt, som er dyrket i Danmark.
”Vi vil jo rigtig gerne, at detail og foodservice får et fokus på danskproduceret og bliver endnu bedre til at købe danske varer, der ligger lige rundt om hjørnet, og som ikke har et stort klimaaftryk fra en lastbil,” siger Janni Aaholm Madsen, som er salgs- og marketingdirektør i Gasa Nord Grønt til FødevareWatch. der omsætter for næsten en mia. kr. årligt.
I samarbejde med innovations- og forskningsvirksomheden Seges Innovation har Gasa Nord Grønt dokumenteret klimaaftrykket på jordbær, gulerødder, løg og salat hos de tre frugt- og grøntproducenter Hyldetoftegaard, DanRoots og Axel Månsson.
Sammen med Gasa Nord Grønt håber de, at det vil øge betalingsvilligheden hos både detailhandlen og slutbrugeren, hvis man kan dokumentere, at der bliver sparet CO2 ved at satse på lokale råvarer.