Annonce
Annonce
Grøntsalgssalget har været under pres det seneste år, men salget af økologiske æg og biogas sikrer en positiv bundlinje under Månsson-koncernen, hvis stifter, Axel Månsson, i forbindelse med Coop-eventet GoCook var i kålmarken med Micki Cheng. Foto: Coop
For første gang i mange år lander Axel Månsson A/S et regnskab i minus
Vigende salg og øgede omkostninger efterlader landets største grøntsagsproducent med et minus på 3,5 mio. kr. i 2021, men udsigt til højere priser skaber optimisme på hovedkontoret i Brande.
Danskerne skal vænne sig til at betale mere for fødevarerne lyder meldingerne fra de danske dagligvarekæder, og Axel Månsson, der er en af landets største producenter af økologiske grøntsager, er enig i den vurdering.
Han har netop offentliggjort et årsregnskab for 2021 med et minus på 3,4 mio. kr. mod et plus på 3,2 mio. kr. året før. Det er en meget uvant situation med røde tal på bundlinjen hos den jyske grøntsagsproducent, som især tilskriver det utilfredsstillende resultat i salgsselskabet Axel Månsson A/S et vigende detailsalg kombineret med voksende udgifter.
Da omkostningerne fortsætter med at vokse i indeværende år, kan forbrugerne se frem til at skulle betale mere for de økologiske grøntsager, da det ifølge Axel Månsson er tvingende nødvendigt med en højere afregning til producenterne.
”Vores største udfordring er at få reguleret priserne til producenterne i takt med at omkostningerne stiger og at få avancen op på et niveau, hvor branchen kan overleve,” siger den jyske storproducent af grøntsager, æg og biogas.
Han oplyser, at det strategiske samarbejde med Skiftekær Økologi i 2021 har øget afsætningen og udvidet sortimentet af økologiske grøntsager. Pakning af grøntsager og servicering af Skiftekær kunder er blevet en integreret del af aktiviteterne i Brande, mens der stadig sker en produktion af visse økologiske råvarer på Tåsinge.
Fordel at stå på flere ben
I modsætning til de grøntsagsproducenter, som kun har et ben at stå på, bliver resultatet for Axel Månsson Holding ApS, hvor koncernens mange aktiviteter er samlet, reddet af indtjeningen på økologiske æg og biogas, som i 2021 samlet gav et plus på 25 mio. kr. til Månsson-koncernen.
Men det ændrer ikke ved, at det ifølge Axel Månsson haster med at få opjusteret priserne på de økologiske grøntsager, kål og salat efter et år, som han beskriver som utilfredsstillende i årsrapporten for Axel Månsson A/S.
”Afsætningen blev svagere end forventet, herunder var food-servicesektoren fortsat præget af nedlukninger og svage afsætningsforhold på grund af Covid-19 i første halvår. Samtidig var sensommeren præget af produktionsudfordringer i visse kulturer – hvilket desværre kendetegnede store dele af det europæiske marked,” hedder det i årsrapporten.
Ifølge Axel Månsson er detailsalget næsten tilbage på niveauet fra før corona, mens foodservicesalget ikke er steget tilsvarende. Efter hans vurdering kan det hænge sammen med, at flere er begyndt at spise i kantiner og restauranter, som typisk er bedre til at undgå madspild end de private husholdninger.
Flodbølge af voksende udgifter
Oven i det vigende salg er årets resultat påvirket af en mindre flodbølge af voksende udgifter til emballage, palleafgift, gødning, energi og transport, og ifølge Axel Månsson har udgiftsskruen fået et ekstra vrid i 2022 på grund af krigen i Ukraine.
”Vi skal have dækket udgifterne ind, men vi har endnu ikke fået åbnet årsaftalerne med dagligvarekæderne, men jeg oplever, at vores kunder har en positiv holdning til at diskutere priserne.”
Han anslår, at han årligt sælger ca. 40 mio. enheder i grøntkategorien og da årets resultat er 6,7 mio. kr. lavere end sidste år, svarer det til ca. 15 øre pr solgt enhed.
”Det viser, hvor snæver en margin vi har at arbejde med, og det giver ikke plads til ret meget bevægelse,” siger Axel Månsson, som vurderer, at priserne i år i gennemsnit skal øges med 80-100 øre per enhed for at modsvare de voksende udgifter.
”Når vi kigger på det budget, vi lagde sidste efterår, kan vi se, at alene udgifterne til vores grøntsagsproduktion efterfølgende er steget med 25 mio. kr.,” siger Aksel Månsson, som dog samtidig kan glæde sig over fremgang i andre dele af koncernen, som sikrer at Axel Månsson Holding ApS kom ud af 2021 med et tilfredsstillende resultat i form af et overskud på 21,6 mio. kr. efter skat.
Overskud fra biogas og guldæg
Ejerskabet af 49 pct. af aktierne i naturgasselskabet Nature Energy Månsson A/S, som er opført tæt ved pakkeriet lidt uden for Brande, bidrog alene med et udbytte på ca. 12 mio. kr. efter et år hvor produktionen af biogas blev gradvist øget gennem året og var begunstiget af ret høje markedspriser på opgraderet biogas i anden og tredje kvartal, hvilket resulterede i et tilfredsstillende resultat, og selv om selskabet indgik aftaler om salg af en del af gassen inden de seneste prisstigninger, forventer Axel Månsson også et fornuftigt resultat i år.
Samtidig har selskabet Axel Månsson ØkoÆgget ApS udviklet sig til lidt af et guldæg, og sidste år bidrog produktionen af økologiske æg med hele 13,2 mio. kr. efter skat, hvilket er ca. en kvart mio. kr. bedre end i 2020, og ifølge Axel Månsson har ægsalget gennem flere år været en meget stabil forretning.
Men med mindre, der bliver skruet op for den aktuelle afregningspris meget snart, bliver ægproduktionen ikke noget guldæg i indeværende år, vurderer Axel Månsson. Tværtimod.
”Med de seneste prisstigninger på energi og foder ser det skidt ud, men jeg forventer, at vores afregningspris stiger. Jeg kan se, at både Dueholm og Danæg har hævet prisen, og jeg forventer at Dava følger efter,” siger manden, som med 230.000 æglæggere og tilhørende opdræt er Danmark største producent af økologiske æg.
Han har dog beregnet, at han skal have 16 øre mere per æg for at fastholde indtjeningen fra 2021.
”Vi er nødt til at få merpris, ellers bliver der et ramaskrig,” forudser han.
Op på den store remskive
I forrige uge gik en sønderjysk økolog konkurs med en mindre ægproduktion, men som en solid og velkonsolideret koncern står Axel Månsson trods årets minus på grøntsagssalget alt i alt godt rustet til at møde fremtidens udfordringer.
”Det hele går lidt nemmere, når først man er kommet op på den store remskive.”
Dermed sigter han til, at han ikke længere er så afhængig af bankerne og er i stand til hurtigt at agere og sætte nye produktioner i gang, når der opstår spændende åbninger i markedet.
Et eksempel på det er, at han, sammen med DanRoots og DanGrow netop har opkøbt kriseramte Yding Grønt, hvor de tre nye ejere forventer at sikre en større del af værdikæden ved selv at snitte og pakke forskellige convinienceprodukter på basis af egne friske råvarer, som vil gøre dem mere attraktive som samhandelspartnere for dagligvarekæderne.
”Vi har selv gennem flere år overvejet at etablere en snitfabrik. Tendensen går den vej, og med købet af Yding Grønt får vi nu især mulighed for at differentiere os på det økologiske sortiment, men vi er tre travle ejere, så nu skal vi lige finde vores ben at stå på,” siger Axel Månsson.
Flere artikler fra samme sektion
Madprojekt tredobler økologien i kommunens køkkener uden at hæve budgettet
På bare 10 måneder er det lykkedes Kerteminde Kommunes køkkener at omlægge en stor del af indkøbene til økologi. Pengene til økologien er fundet ved at indføre flere bæredygtige fødevarer og mindske madspildet.
Randers Kommune modtager pris for skarp grøn indkøbspolitik
Øgede krav til bæredygtige indkøb har på et halvt år øget økologiandelen i Randers Kommunes fødevareindkøb fra 51 pct. til 63 pct.
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.