Annonce
Annonce
Der var rift om at overtage Yding Grønt, som de nye ejere vil gøre til en endnu stærkere aktør på conviniencemarkedet for snitgrønt. Foto: Søren Beyer
Nye ejere af Yding Grønt vil skabe en fælles forædlingsvirksomhed
DanGrow, DanRoots og Månsson overtager virksomheden Yding Grønt og planlægger at bringe produktionen af grønne convenience-produkter op i en helt ny liga.
Efter flere ugers forhandling lykkedes det i weekenden at lande en aftale, som sikrer, at Yding Grønt bliver kørt videre med nye ejere ved roret.
Det er nogle af de tunge, jyske aktører bag den hjemlige produktion af økologiske grøntsager og salat DanGrow, DanRoots og Månsson, som er gået sammen om købet af et kriseramt Yding Grønt, som kom ud af 2020 med et underskud på 2,7 mio. kr.
Den nye ejerkreds bag virksomheden avler forskellige typer grøntsager, alt fra gulerødder over broccoli og spidskål til porrer, og en stor andel af deres produktion er økologisk. Nu har de ambitioner om sammen at skabe flere nye og spændende produkter der kun matches af de allerstørste europæiske udbydere og bringer produktionen af grønne convenience-produkter op i en helt ny liga, hedder det i en pressemeddelelse fra de nye ejere.
Deres mål er at skabe grobund for markant vækst i et yderst interessant segment, som de beskriver som ”grønne fødevarer til forbrugeren på en let og spændende måde”.
Yding Grønt presset af corona
For tre uger siden måtte Yding Grønt A/S søge om tid til at rekonstruere virksomheden efter en svær tid i kølvandet på corona-nedlukningerne, som skabte en del turbulens i markedet for de salat- og grøntsagsblandinger, som den jyske virksomhed er kendt for, da store del af foodservicemarkedet blev lammet, men ifølge Horsens Folkeblad har der været stor interesse for at overtage den jyske virksomhed.
Umiddelbart inden aftalen faldt endelig på plads, talte avisen med advokat Christian Jul Madsen, som har stået bag rekonstruktionen:
”Det var 18 potentielle købere, vi kontaktede. Nogen meldte fra med det samme, men der var to gode håndfulde, der var interesserede. Vi er tilfredse med forløbet. Vi har fået ganske tilfredsstillende bud, som det er lykkedes at få en aftale omkring,” fortæller Christian Jul Madsen til avisen.
Jeg er forholdsvis ny i grøntsagsbranchen, og jeg ser et uforløst potentiale, men også en opgave for avlerne i at sikre, at de får deres fair share af værdien i forædlingsprocessen.
— Søren Rasmussen, bestyrelsesformand i det nye selskab
Det er tre medlemmer af salgsfællesskabet Gasa Nord Grønt, som har fundet sammen i, hvad de betegner som en ”robust konstellation” bag købet af Yding Grønt, og de nye ejere fortæller, at ambitionen om at skabe en fælles forædling af deres grøntsager repræsenterer en helt ny måde at arbejde sammen på blandt de danske frilandsgartnere.
I spidsen for den nye konstellation står Søren Rasmussen, som blev medejer i DanGrow i starten af 2021. Han har i forvejen aktiviteter og investeringer på tværs af mange brancher, herunder vindenergi, svineavl og andet landbrug.
”Jeg er forholdsvis ny i grøntsagsbranchen, og jeg ser et uforløst potentiale, men også en opgave for avlerne i at sikre, at de får deres fair share af værdien i forædlingsprocessen,” fortæller Søren Rasmussen, som bliver bestyrelsesformand i det nye selskab.
Satser på forædling af egne råvarer
Forædlingen bliver i vid udstrækning baseret på ejernes egenproduktion af lokale, danske råvarer med en kort forsyningskæde, som sikrer friske produkter og et lavt klimaaftryk, og ifølge de nye ejere vil samarbejdet bringe produktionen af danske grønne fødevarer op i en helt ny liga.
”Jeg ser frem til at være på rejsen, som skal sikre, at den danske forbruger også i fremtiden kan nyde dansk avlede salater og grøntsager. Vi vil i det nye selskab forarbejde grønne produkter, som forbrugeren vil have let ved at anvende – såkaldte convenience produkter, som er klar til brug,” siger Søren Rasmussen.
Ole Holst Bjerregaard, som bliver administrerende direktør i det nye selskab, ser spændende perspektiver i det nye fælles ejerskab:
”Vi kommer til at få en fantastisk position indenfor oprindelse, økologi og dermed bæredygtighed, som vi satser på, at de danske detailkæder og grossister vil sætte pris på,” siger Ole Holst Bjerregaard, som oplyser at der efter to hektiske ugers forhandlinger endnu ikke har været tid til at finde et navn til virksomheden.
”Vi har ikke nået at fastlægge navnet på den nye forædlingsvirksomhed, men det bliver noget med dansk oprindelse, bredere sortiment, convenience, grønt, tradition og vækst,” siger Ole Holst Bjerregaard.
Han har en lang karriere inden for fødevarer og produktion, senest i Atria Danmark, kendt for 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter.
Yding Grønt kom under hårdt pres
Et benhårdt marked og en begrænset produktionsvolumen i international målestok var medvirkende årsager til den nødvendige rekonstruktion af Yding Grønt. Især store, udenlandske aktører har gjort det svært for de danske virksomheder at klare sig i det konkurrenceprægede danske fødevaremarked, oplyser de nye ejere.
Den nu forhenværende direktør for Yding Grønt, Søren Flink Madsens forældre købte ejendommen ved foden af Yding Skovhøj i begyndelsen af 1970’erne, hvorfra de drev et mere traditionelt landbrug. I 1994 overtog Søren Flink Madsen grunden, hvor han sammen med sin kone drev landbrug frem til etableringen af Yding Grønt i 2002.
I forbindelse med rekonstruktionen af Yding Grønt skriver FødevareWatch, at datterselskaberne Møllegården Yding ApS og Bechsminde ApS er taget under konkursbehandling, mens selskaberne Skjoldvang Ejendomme ApS og Skjoldvang Krydderurter ApS er under rekonstruktion. De er alle ejet af Søren Flink Madsen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.