Annonce
Annonce
Græskar er et af de efterhånden mange specialprodukter, som ifølge tal fra analysevirksomheden Kauza i dag har en økologiprocent på over 50 pct.i dansk detailhandel. Foto: Jakob Brandt
Flere økologiske varer har overtaget førertrøjen på butikshylderne
Antallet af produkter, hvor det økologiske salg bidrager med over halvdelen af omsætningen, vokser år for år, og det åbner nye muligheder for de økologiske producenter, mener markedschef fra Økologisk Landsforening.
Umiddelbart har rodfrugtchips, babymad og friske spirer ikke meget tilfælles. Men fokuser man på de økologiske varianter af de tre varekategorier, fylder de alle så meget i danskernes indkøbskurv, at de alle tre bidrager med mere end 90 pct. af omsætningen i deres kategori.
Økologiske spirer topper listen med en økologiandel på 93,3 pct.
Det fremgår af de seneste tal fra analysevirksomheden Kauza ApS, og ifølge Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening bør så store markedsandele åbne døren på vid gab for økologiske producenter, som har modet til at udvikle nye produkter og indtager nye prispositioner i de pågældende kategorier.
"Jeg ved, at der er nogle convenienceprodukter på vej på grønt-området," siger Birgitte Jørgensen, som efterlyser flere der tør bryde vanens magt og udfordre de kategorier, hvor økologien i forvejen står stærkt.
Hun arbejder i øjeblikket på at udarbejde en rapport om, hvordan producenterne kan arbejde med at tilpasse deres produkter til flere værdipositioner i markedet.
"Det kan de blandt andet gøre ved at blive bedre til at kommunikere værdierne bag deres produkter og de fire økologiske principper," siger Birgitte Jørgensen.
Gulerod og rodfrugter står på spring
Da de danske dagligvarekæder i 2020 valgte at udfase de konventionelle bananer for at undgå det udskældte sprøjtemiddel chlorpyrifos, gav det et kæmpe boost til det økologiske banansalg, og Birgitte Jørgensen efterlyser ’økologiens næste banan« i form af en produktkategori, som alle kæder bliver enige om at lægge om til økologi.
Det kunne blive guleroden. Den er et eksempel på en af de tunge grøntsager, hvor både Salling Group og Coop allerede har flere økologiske værdipositioner i form af forskellige typer af små og store specialgulerødder.
Hos Coop bliver de bl.a. leveret fra Søris og Gl. Estrup, oplyser Lars Bo Hansen, som er Coops kategorichef for grøntsager.
"Jeg kunne godt forestille mig, at gulerødder eller rodfrugter bliver de næste produkter, som vi kun vil have i en økologisk udgave," siger Lars Bo Hansen, som dog ikke tør spå om, hvornår det sker.
Flere artikler fra samme sektion
Aarstidernes økologiske produkter flytter fra måltidskasserne til butikshylderne i Meny
Overtagelsen af Aarstiderne betyder, at Dagrofa-koncernen kan styrke det økologiske sortiment i flagskibskæden Meny.
EU-projekt viser, at det er muligt at øge økologisalget markant via nudging
Et finsk forsøg med nudging fik salget af økologiske gulerødder til at vokse med 253 pct. blot ved at give dem en bedre placering i butikken og skilte med de mange fordele ved økologiske fødevarer.
Det gik over al forventning, da Aarhus for første gang lagde grund til plantebaseret madmesse
Flere end 3.000 gæster mødte op, da Dansk Vegetarisk Forening afholdt sin plantebaserede fødevaremesse med fokus på økologi, Plant Food Festival, uden for København for første gang.