Annonce

Annonce

Spisegræskar hokkaido i Føtex

Græskar er et af de efterhånden mange specialprodukter, som ifølge tal fra analysevirksomheden Kauza i dag har en økologiprocent på over 50 pct.i dansk detailhandel. Foto: Jakob Brandt

Flere økologiske varer har overtaget førertrøjen på butikshylderne

Antallet af produkter, hvor det økologiske salg bidrager med over halvdelen af omsætningen, vokser år for år, og det åbner nye muligheder for de økologiske producenter, mener markedschef fra Økologisk Landsforening.

Umiddelbart har rodfrugtchips, babymad og friske spirer ikke meget tilfælles. Men fokuser man på de økologiske varianter af de tre varekategorier, fylder de alle så meget i danskernes indkøbskurv, at de alle tre bidrager med mere end 90 pct. af omsætningen i deres kategori.

Økologiske spirer topper listen med en økologiandel på 93,3 pct.

Det fremgår af de seneste tal fra analysevirksomheden Kauza ApS, og ifølge Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening bør så store markedsandele åbne døren på vid gab for økologiske producenter, som har modet til at udvikle nye produkter og indtager nye prispositioner i de pågældende kategorier.

"Jeg ved, at der er nogle convenienceprodukter på vej på grønt-området," siger Birgitte Jørgensen, som efterlyser flere der tør bryde vanens magt og udfordre de kategorier, hvor økologien i forvejen står stærkt.

Hun arbejder i øjeblikket på at udarbejde en rapport om, hvordan producenterne kan arbejde med at tilpasse deres produkter til flere værdipositioner i markedet.

"Det kan de blandt andet gøre ved at blive bedre til at kommunikere værdierne bag deres produkter og de fire økologiske principper," siger Birgitte Jørgensen.

Gulerod og rodfrugter står på spring

Da de danske dagligvarekæder i 2020 valgte at udfase de konventionelle bananer for at undgå det udskældte sprøjtemiddel chlorpyrifos, gav det et kæmpe boost til det økologiske banansalg, og Birgitte Jørgensen efterlyser ’økologiens næste banan« i form af en produktkategori, som alle kæder bliver enige om at lægge om til økologi.

Det kunne blive guleroden. Den er et eksempel på en af de tunge grøntsager, hvor både Salling Group og Coop allerede har flere økologiske værdipositioner i form af forskellige typer af små og store specialgulerødder.

Hos Coop bliver de bl.a. leveret fra Søris og Gl. Estrup, oplyser Lars Bo Hansen, som er Coops kategorichef for grøntsager.

"Jeg kunne godt forestille mig, at gulerødder eller rodfrugter bliver de næste produkter, som vi kun vil have i en økologisk udgave," siger Lars Bo Hansen, som dog ikke tør spå om, hvornår det sker.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion