Annonce

Annonce

Spisegræskar hokkaido i Føtex

Græskar er et af de efterhånden mange specialprodukter, som ifølge tal fra analysevirksomheden Kauza i dag har en økologiprocent på over 50 pct.i dansk detailhandel. Foto: Jakob Brandt

Flere økologiske varer har overtaget førertrøjen på butikshylderne

Antallet af produkter, hvor det økologiske salg bidrager med over halvdelen af omsætningen, vokser år for år, og det åbner nye muligheder for de økologiske producenter, mener markedschef fra Økologisk Landsforening.

Umiddelbart har rodfrugtchips, babymad og friske spirer ikke meget tilfælles. Men fokuser man på de økologiske varianter af de tre varekategorier, fylder de alle så meget i danskernes indkøbskurv, at de alle tre bidrager med mere end 90 pct. af omsætningen i deres kategori.

Økologiske spirer topper listen med en økologiandel på 93,3 pct.

Det fremgår af de seneste tal fra analysevirksomheden Kauza ApS, og ifølge Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening bør så store markedsandele åbne døren på vid gab for økologiske producenter, som har modet til at udvikle nye produkter og indtager nye prispositioner i de pågældende kategorier.

"Jeg ved, at der er nogle convenienceprodukter på vej på grønt-området," siger Birgitte Jørgensen, som efterlyser flere der tør bryde vanens magt og udfordre de kategorier, hvor økologien i forvejen står stærkt.

Hun arbejder i øjeblikket på at udarbejde en rapport om, hvordan producenterne kan arbejde med at tilpasse deres produkter til flere værdipositioner i markedet.

"Det kan de blandt andet gøre ved at blive bedre til at kommunikere værdierne bag deres produkter og de fire økologiske principper," siger Birgitte Jørgensen.

Gulerod og rodfrugter står på spring

Da de danske dagligvarekæder i 2020 valgte at udfase de konventionelle bananer for at undgå det udskældte sprøjtemiddel chlorpyrifos, gav det et kæmpe boost til det økologiske banansalg, og Birgitte Jørgensen efterlyser ’økologiens næste banan« i form af en produktkategori, som alle kæder bliver enige om at lægge om til økologi.

Det kunne blive guleroden. Den er et eksempel på en af de tunge grøntsager, hvor både Salling Group og Coop allerede har flere økologiske værdipositioner i form af forskellige typer af små og store specialgulerødder.

Hos Coop bliver de bl.a. leveret fra Søris og Gl. Estrup, oplyser Lars Bo Hansen, som er Coops kategorichef for grøntsager.

"Jeg kunne godt forestille mig, at gulerødder eller rodfrugter bliver de næste produkter, som vi kun vil have i en økologisk udgave," siger Lars Bo Hansen, som dog ikke tør spå om, hvornår det sker.

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 5 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice