Annonce

Annonce

Kunde stopper frugt og grønt i indkøbsnet

Ofte beslutter børnefamilierne først aftenens menu, når de står i indkøbssituationen, og så bliver de ofte styret af vanens magt, og vælger retter der er baseret på kød. Foto: Colourbox

Discountkæde vil spore børnefamilierne ind på en grønnere hverdagskost

Nyt samarbejde mellem Madkulturen og Netto skal hjælpe familierne til at vælge grønnere alternativer til de kødtunge retter, der sidder på rygraden.

Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. For at give familierne en håndsrækning til en grønnere madlavning indgår Madkulturen og Netto et samarbejde, som går ud på at få flere grønne retter ind i børnefamiliernes menuplan.

I den forbindelse er det en udfordring, at de fleste af os danskere er vanedyr, der har et fast repertoire på 10-14 retter, som vi laver til aftensmad om og om igen, oplyser Madkulturen.

For mange af os har størstedelen af vores faste retter kødet som omdrejningspunkt. Nærmere bestemt indgår der kød i 3 ud af 4 aftensmåltider i Danmark, viser Madkulturens undersøgelse Madkultur23. Og selv om mange af os udtrykker et ønske om at spise mindre kød og flere grøntsager og bælgfrugter – enten af hensyn til klimaet eller egen sundhed – viser erfaringerne, at det kan være svært at ændre vaner.

Det vil Madkulturen og Netto forsøge at ændre på via projektet ”Det Grønne Rul - flere grønne hverdagsklassikere i børnefamiliers ’madlavningsrul’’, som Fonden for Plantebaserede Fødevarer netop har støttet med 1,7 mio. kr.

Grønne retter ind i ’hverdagsrullet’

Netto tog allerede i foråret hul på arbejdet med at gøre det lettere for danskerne at prøve noget nyt til aftensmaden med kampagnen ’Danmarks nye hverdagsklassikere’. Via en national afstemning har Netto kåret fem nye hverdagsklassikere, som alle indeholder lidt eller intet kød, og nu er butikskæden i fuld gang med at udbrede kendskabet til retterne på tværs af egne kanaler.

Det Grønne Rul skal hjælpe børnefamilier med at få flere grøntsager og bælgfrugter ind i hverdagsmadlavningen. Målet er, at børnefamilier erstatter mindst ét af 14 måltider i deres faste ’rul’ med et grønnere af slagsen. For at opnå dette vil projektet tage udgangspunkt i familiernes egne erfaringer.

”Det er en stor udfordring at få børnefamilier til at ændre madlavningsvaner. Vores undersøgelser viser, at mange familier ønsker at spise grønnere, men mangler tid og overskud. Og vi kan se, at beslutningen om, hvad der skal på middagsbordet, ofte først bliver truffet nede i butikken samme eftermiddag,” siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening roser initiativet, men hun undrer sig over, at Netto og Madkulturen ikke inddrager økologien i Det Grønne Rul, som handler om at skabe grønne kostændringer.

"De seneste paneldata fra Kauza viser, at netop familier med små børn er den forbrugergruppe, der i 1. halvår af 2024 har øget deres økologiske indkøb mest, så det vil være oplagt at tænke økologien ind i projektet," siger Birgitte Jørgensen til Økonu.dk.

Workshops, tips og tricks

Hun håber, at projektet kan finde nye veje til at ændre familiernes madvaner.

”Det Grønne Rul skal finde realistiske løsninger sammen med familierne, så de grønne retter kan blive en naturlig del af deres faste madlavningsrutine,” siger hun.

I projektet vil 25 børnefamilier deltage i køkkenworkshops, hvor de deler deres erfaringer fra hverdagen.

”Disse input vil blive brugt til at udvikle tips og tricks, som gør grøn madlavning mere tilgængelig. Resultaterne testes derefter af 200 familier i et mobilt madværksted, inden de udbredes gennem Nettos kanaler. Målet er, at tusindvis af børnefamilier afprøver de grønne opskrifter i deres egen hverdag. Et ambitiøst mål, der kan gøre en vigtig forskel,” fortæller Braw Brakir, der er direktør for Netto Danmark.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion