Der er stadig ledige pladser i det vigtigste udenlandske eksportvindue for danske økologiske produkter
Der er kun ni uger til åbningen af 2026-udgaven af fagmessen Biofach i Nürnberg, hvor danske producenter skal bygge videre på de seneste fire års eksportfremgang, og arrangørerne af den danske fællesstand hører positive signaler fra de vigtigste eksportmarkeder.
Danmark har i årevis markeret sig som en af verdens mest innovative producenter af økologiske fødevarer. De seneste år har ikke mindst nye plantebaserede produkter fra danske virksomheder sat standarder, som udenlandske producenter lader sig inspirere af.
Men innovation kræver synlighed – og netop derfor er Biofach-messen, som afvikles fra 10.-13. februar i Nürnberg, en vigtigt platform for danske producenter med eksportambitioner.
I februar i år besøgte flere end 35.000 gæster fra 140 lande 2025-udgaven af verdens største økologiske fagmesse, som havde ca. 2300 udstillere. Nu er der kun ni uger til Nürnberg igen fungerer som en magnet for det internationale korps af indkøbere, distributører og beslutningstagere, som hvert år i uge 7 drager til Tyskland for at få deres første indtryk af morgendagens økologiske produkter.
Gennem årene er flere af disse produkter kommet fra danske virksomheder, og det kan ske igen i 2026, hvor den danske fællesstand igen har en central placering i hal 6 - tæt ved de tyske messehaller. Som det har været tilfældet de seneste mange år, er det også Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark, som arrangerer den danske fællesstand.
Ifølge Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening, er Biofach meget mere end en brandingplatform for økologiske produkter – det er et internationalt samlingssted for nye trends, innovation og netværk, og et besøg på messen kan blive en vigtig investering i fremtiden for både små og store firmaer.
Mange danske producenters eksportsucceser er begyndt med et møde på den tyske messe, og derfor ser han frem til at kunne stille med et stærkt hold af producenter, når messen åbner i februar.
”I år var vi 23-24 udstillere, og vi vil gerne have samme antal med i 2026, og vi har stadig plads til nogle få udstillere,” siger Dennis Hvam, som glæder sig over signalerne fra de internationale markeder.
De viser, at interessen for økologien er vendt tilbage. Det gælder ikke mindst i Tyskland, som er Europas største marked for økologiske produkter. I 2024 voksede den danske eksport til den store nabo i syd med 2,9 pct. Det betød, at tyskerne aftog 48 pct. af Danmarks samlede økologieksport, og ifølge Dennis Hvam er der ingen tvivl om, at Tyskland er det helt rigtige land at besøge, hvis man er på jagt efter lokale indkøbere på et attraktivt dansk nærmarked, hvor både detailhandlen og foodservicesektoren efterspørger økologiske varer.
Gode muligheder i private label
Den vurdering deler han med eksportrådgiver Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark. Hun er netop vendt hjem efter et par travle dage i Hamborg, og hun vurderer, at de danske producenter er godt rustet til at møde kravene fra de internationale indkøbere i Nürnberg.
”Vi havde en rigtig god messe i år, og jeg oplever, at Biofach nu har fundet sig selv efter corona og et år hvor messen blev afholdt om sommeren, så jeg glæder mig rigtig meget til at komme afsted til februar, hvor vi får mange spændende nye udstillere med," siger Malene Aaris.
Hun hæfter sig ved, at Danmark er leveringsdygtig i mange forskellige varekategorier. Det gør den danske stand attraktiv for mange forskellige indkøbere, og de seneste år har både økologiske fisk, vegansk pålæg og krydderier fundet vej fra Danmark til udenlandske kæder syd for grænsen. Hvis andre ønsker en adgangsbillet til de udenlandske butikshylder, opfordrer hun dem til at være åben for at levere til dagligvarekædernes voksende private label-serier, som står for en stor del af væksten i økologisalget.
”Dagligvarekæderne i Tyskland satser meget på private label, som i dag spiller en væsentlig større rolle end tidligere, og kæderne er blevet mere transparente med at oplyse, hvem der producerer varerne,” siger Malene Aaris.
Med producentnavnet printet på emballagen, bliver det vanskeligere for kæderne at presse priserne ved at spiller leverandørerne ud mod hinanden, men step et på rejsen til udlandet handler om at fange de rigtige indkøberes opmærksomhed. Det sker bedst ved et fysisk møde ansigt til ansigt, som skaber en direkte kontakt og en mulighed for at smage på varerne, som man sjældent kan opnås ved et digitalt møde, lyder erfaringerne fra de danske arrangører, som holder kickoff-møde for udstillerne 8. januar, hvor de forventer, at alle stande er solgt.