Økologiske landmænd skal promovere danske specialafgrøder, korn og bælgfrugter på verdens største økologiscene
DACH-projekt inviterer økologiske landmænd til at deltage i et forløb, der skal styrke afsætningen af danske plantebaserede råvarer til foodservicesektoren i Tyskland, Østrig og Schweiz.
Et hold af økologiske primærproducenter sætter i februar 2026 kurs mod Biofach-messen i Nürnberg, hvor de både skal teste eksportpotentialet og inspirere udenlandske indkøbere til at rette blikket mod Danmarks store udbud af økologiske og plantebaserede fødevarer.
Besøget på verdens største økologiske messe er en del af det såkaldte DACH-projekt, som Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening har skruet sammen for at styrke afsætningen af danske plantebaserede produkter til foodservicemarkedet i Tyskland, Østrig og Schweiz.
Vi vil gerne ned og finde ud af, om der er et potentiale for at eksportere bælgfrugter til storkøkkener og grossister i Nordtyskland. For os handler det om at få afklaring på, hvad vi skal satse på i fremtiden.
— Mathias Cohrt Pedersen, direktør, Bælgkompagniet
Som led i turen forpligtiger deltagerne sig til på skift at spendere nogle timer på den danske fællesstand i Nürnberg, hvor de skal fungere som ambassadører for plantebaseret økologi fra Danmark.
Her skal de være med til at fortælle de udenlandske indkøbere om, hvorfor det er en god idé, at de kigger mod Danmark, når de mangler økologiske bælgfrugter, kornprodukter og specialafgrøder.
Verdens største økologiske univers
På messen vil de økologiske primærproducenter få indblik i de nyeste markedstendenser, når de bevæger sig rundt i de tyske udstillingshaller. Her vil de møde alle de produkter, koncepter og trends, som i øjeblikket hitter på det internationale økologimarked.
”Vi skal have de danske økologer med ned og opleve det kæmpe økologiske univers i messehallerne. Samtidig vil deltagerne opdage, at der findes et stort globalt marked for økologiske bønner, ærter og grøntsager, og vi håber, at besøget vil inspirere dem til at tænke endnu mere i eksportbaner,” siger Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening.
Find genveje til eksportsucces
For at stimulere eksportlysten hos deltagerne har projektet aftalt besøg på stande med tyske foodservicegrossister og bio-hoteller, mens den danske fællesstand får besøg af vigtige aktører fra foodservicebranchen i Tyskland.
”De kan fortælle om de særlige forhold, man skal tage højde for, hvis man vil have succes på det tyske marked, som forsyner flere end 80 mio. tyskere med økologiske varer,” siger Andreas Sparvath, projektkoordinator i Økologisk Landsforening.
Udstillerne på Biofach har desuden mange bud på, hvordan plantebaserede fødevarer kan indgå i fremtidens kost, og messen er et godt sted at spotte nye innovative emballage- og klimaløsninger i fødevarebranchen.
Stor interesse for projektet
Andreas Sparvath oplyser, at der har været stor interesse for at deltage i DACH-projektet, der i løbet af 2026 inviterer storkøkkener/grossister fra DACH-regionen på besøg hos danske producenter med mulighed for senere danske genbesøg hos potentielle udenlandske kunder. Han tør derfor ikke love, at der bliver plads til alle de økologer, som gerne vil med til Nürnberg.
”Det er gået overraskende nemt at finde interesserede økologer, og jeg regner med, at vi kun får plads til ca. 10 primærproducenter, så vi er lige på vippen, hvor vi er nødt til at lukke for tilmeldingerne,” siger Andreas Sparvath.
Det endelige hold bliver først sat på et intromøde på Gothenborg den 18. december, hvor Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark håber at få styr på de sidste brikker i Biofach-programmet.
”Vi håber, at turen vil give flere producenter blod på tanden i forhold til eksport og give dem en tro på, at de kan begå sig på de store europæiske markeder,” siger Andreas Sparvath.
Bælgkompagniet er med på DACH-holdet
Bælgkompagniet er en af de danske producenter af økologiske bælgfrugter, som har takket ja til at deltage i DACH-projektets tur til Nürnberg. Bælgkompagniet er en familieejet landbrugsvirksomhed, der har specialiseret sig i at dyrke og bearbejde danske økologiske bælgfrugter. Produktionen er indrettet på slægtsgården Heinemosegård på Midtsjælland.
”Da vi etablerede firmaet, var vi heldige ret hurtigt at lave en aftale om at levere økologiske bælgfrugter til Meyers. Siden har vi fået flere større B2B-kunder ind, men vi har kapacitet til at producere meget mere, så vi er også begyndt at snuse lidt til eksport,” siger Mathias Cohrt Pedersen.
Han er direktør for det familieejede selskab, der sidste år investerede 4,2 mio. kr. i produktionsanlæg og maskiner, og familien driver ca. 80 ha med bælgfrugter plus et mindre areal med forskellige specialafgrøder.
Bælgkompagniet har både renseri, afskaller og et mølleri, der producerer ærtemel. Hidtil er hovedparten af produktionen solgt til B2B-kunder i Danmark.
”Vi er slet ikke færdige med at afsøge det danske marked endnu, men vi vil gerne ned og finde ud af, om der er et potentiale for at eksportere bælgfrugter til storkøkkener og grossister i Nordtyskland. For os handler det om at få afklaring på, hvad vi skal satse på i fremtiden,” siger Mathias Cohrt Pedersen.
DACH-landene aftager 50 pct. af Danmarks økologieksport
-
Samlet havde Danmark i 2024 en eksport på 3,6 mia. kr.
-
De tre DACH-lande: Tyskland, Østrig og Schweiz, aftog i 2024 halvdelen af den danske økologieksport. Langt hovedparten går til Tyskland, som i særklasse er det største lokomotiv for Danmarks økologieksport.
-
I 2024 voksede eksporten til Tyskland med 2,9 pct. til 1,7 mia. Målt i værdi var væksten på 51 mio. kr. Til sammenligning udgjorde den samlede eksport til Østrig og Schweiz 55 mio. kr.
Kilde: Danmarks Statistik dec. 2025
DACH-projektet er støttet af Plantefonden