Annonce

Annonce

Kunder handler i Rewe

Forbrugere af plantebaserede fødevarer vil gerne betale ekstra for økologi, viser forbrugerundersøgelser fra Tyskland, Holland, Frankrig og Portugal, som Plantebaseret Videnscenter har lavet. Foto-ACME-CC-BY-NC-2.0

Europæiske vegetarer efterlyser mere plantebaseret økologi

Fire nye forbrugerundersøgelser bør ifølge Økologisk Landsforening anspore flere af Danmarks økologiske producenter af plantebaserede fødevarer til at rette sigtekornet mod europæiske markeder.

Gennem de seneste år er der spiret flere plantebaserede fødevareproducenter frem i Danmark, og i takt med at de finder fodfæste på hjemmemarkedet, har flere af dem rettet blikket mod udlandet. Ifølge Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, ligner det en rigtig god ide, da nye forbrugerundersøgelser viser, at mange af Europas grønne forbrugere betragter det som et stort plus, at plantebaserede produkter er økologiske.

Den tendens kommer tydelig til udtryk i svarene fra 3.225 forbrugere, som har deltaget i de forbrugerundersøgelser, som Plantebaseret Videnscenter har lavet i fire europæiske lande i forbindelse med projektet ”Udvikling af plantebaseret økologisk eksport”. Udvikling af plantebaseret økologisk eksport - Plantebaseret Videnscenter

Turbo på økologisk plantebaseret eksport

  • Projektet ”Udvikling af plantebaseret økologisk eksport” skal bane vejen for øget eksport af økologiske plantebaserede fødevarer og dermed bidrage til regeringens mål om fordobling af den økologiske eksport inden 2030.

  • Projektleder: Pernille Bundgård, Økologisk Landsforening

  • Finansiering: Fonden for Økologisk Landbrug

Det er Louise Johansen, programchef i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), som har stået for indsamling og bearbejdning af de dybdegående forbrugerdata fra både Tyskland, Holland, Frankrig og Portugal, som nu er tilgængelige i fire inspirationspapirer, Forbrugeranalyser - Plantebaseret Videnscenter, som er tilgængelige på nettet på både dansk og engelsk.

Louise oplyser, at DVF i 2022 har valgt målrettet at henvende sig til fleksitarer, vegetarer og veganere i de pågældende landede lande for at afdække forbruget af og holdningerne til økologi og plantebaserede fødevarer hos de borgere, som helt eller delvist har vendt ryggen til animalske fødevarer.

”I Holland, Frankrig og Portugal fik vi vores søsterorganisationer til at sende links til vores spørgeskema via deres nyhedsbreve samt dele spørgeskemaet på deres sociale medier. Det var ikke muligt i Tyskland, hvor vi i stedet for delte spørgsmålene via forskellige Facebookgrupper for grønne forbrugere,” siger Louise Johansen.

En nøgle til udlandet

Det betyder, at datagrundlaget er baseret på svar fra en gruppe meget engagerede forbrugere af plantebaserede fødevarer, som DVF betegner som det grønne forbrugersegment.

Men selv om tallene ikke er baseret på et repræsentativt udsnit af befolkningen i forhold til alder, køn og geografi, mener Louise Johansen, at inspirationspapirerne kan blive en vigtigt nøgle til udlandet for de danske eksportvirksomheder, da de får et indblik i, hvilke holdninger der dominerer hos nogle af deres mest sandsynlige slutkunder.

Svarene viser, at det grønne forbrugersegment på tværs af landene har et markant højere forbrug af økologi end gennemsnitsborgerne.

”Samtidig kan vi se, at de er villige til at betale mere for de plantebaserede fødevarer, hvis de kan få dem i økologiske udgaver,” siger Louise Johansen, som er uddannet sociolog og har mange års erfaring med at lave lignende forbrugerundersøgelser.

Økologien er i høj kurs

Hos tre ud af fire forbrugere i de fire lande ligger økologiandelen på mindst 20 pct., mens en ud af tre angiver, at 60-100 pct. af deres fødevareforbrug er økologisk. Det er væsentligt højere end økologiandelen i resten af befolkningen i de fire lande.

Samtidig viser undersøgelserne, at en tredjedel er villige til at betale op til 10 pct. mere for økologi, mens en anden tredjedel er parat til at betale 10-20 pct. mere for at få plantebaseret økologi i indkøbskurven. I Tyskland er villigheden endnu højere, her vil mange betale op mod 30-40 % ekstra.

I Holland har 74 pct. af de grønne  forbrugersegmenter en økologiandel på mindst 20 pct., og ifølge Økologisk Landsforening ligner Holland et interessant eksportmarked for økologiske plantebaserede fødevarer
I Holland har 74 pct. af de grønne forbrugersegmenter en økologiandel på mindst 20 pct., og ifølge Økologisk Landsforening ligner Holland et interessant eksportmarked for økologiske plantebaserede fødevarer. Foto: Bert Knottenbeld/flickr/CC BY-SA-2.0

Ifølge Louise Johansen er det nyttig viden, når man ønskerat komme ind på et nyt marked og gerne vil i dialog med indkøberne.

Eksporteventyr i vente

Den vurdering er Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening helt enig i. Hun er leder for eksportprojektet og vurderer, at de nye forbrugerdata bør give grobund for optimisme blandt de danske udstillere af vegetariske og veganske produkter, som i februar deltager på BioFach-messen i Tyskland.

Efter hendes vurdering bør der ligge et mindre eksporteventyr og vente på de danske producenter, som formår at udvikle flere innovative økologiske plantebaserede fødevarer, der kan erstatte animalske proteiner og dermed lever op til kravet om en mere klimavenlige kost.

”I øjeblikket bliver der på globalt plan lanceret mange plantebaserede varer, men det er langt fra alle, som er økologiske, og det er ærgerligt, når vores undersøgelser viser, at de forbrugergrupper, der køber flest plantebaserede fødevarer, både efterspørger mere økologi og er villige til at betale for det,” siger Pernille Bundgård.

”Jeg tror, at det handler om at udvikle flere 2. generationsprodukter, der smager af det, de er lavet af,” siger Pernille Bundgård.

Der kommer flere data i 2023

Efter hendes vurdering befinder den plantebaserede produktion af økologiske fødevarer sig stadig på et nichestadie, men hun er ikke i tvivl om, at de plantebaserede produkter er kommet for at blive.

Derfor planlægger Plantebaseret Videnscenter i 2023 at indsamle flere forbrugerdata i 2023.

Fakta

Dybdegående data, men relativt få besvarelser

Antal besvarelser indenfor det grønne forbrugersegment i de fire lande:

  • Holland 1.790

  • Frankrig 548

  • Portugal 494

  • Tyskland 393

Det er udelukkende forbrugere fra det grønne forbrugersegment (fleksitarer, vegetarer og veganere), som har deltaget i forbrugerundersøgelserne, hvor de bl.a. svarer på:

  • Økologisk andel af deres samlede fødevareindkøb

  • Hvor meget de er villige til at betale ekstra for økologiske varer

  • Deres vigtigste grunde til at købe økologiske varer

  • Tilfredshed med udvalget af økologiske og plantebaserede produkter

  • Holdninger til forarbejdningsgrad

  • Indkøbsvaner

  • Holdninger til diverse mærkningsordninger

Kilde: Plantebaseret Videnscenter

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion