Annonce
Annonce
Danske producenter går på jagt efter nye kunder i udlandet
Både Friland og Rømer Vegan deltager i Sial-messen i Paris, hvor de skal forsøge at finde købere til henholdsvis økologisk kød og produkter der er udviklet som alternativ til økologisk kød.
De nyrøgede plantepølser nåede lige akkurat at blive kølet ned, før Niels Rømer og Maria Hincu fra Rømer Vegan gik i gang med at pakke pallen med vareprøver til Sial-messen i Paris. Foto: Jakob Brandt
”Så er fragtsedlen færdig, så vi kan sende pallen til opsamlingsstedet i Padborg,” siger Niels Rømer og rejser sig fra skrivebordet på kontoret på 1. sal hos Rømer Vegan i Vrinners, hvor han og de øvrige ansatte har brugt de seneste dage til at pakke en palle med ca. 20 forskellige vareprøver.
Der bliver også plads til et større antal øl fra Ørbæk Bryggeri, som også bliver drevet af Rømer-familien. Både vareprøver og fyraftensøllene til udstillerne skal med på pallen til Sial-messen i Paris, som i år afvikles for første gang siden 2018.
Medlemmerne af Rømer-familien er garvede messedeltagere, og i november deltager de både i Plant Based Expo i Øksnehallen og har også en stand på Nordic Organic Food Fair i Malmø, og de er klar igen i februar, når BioFach, som er verdens største økologi messe, åbner i Nürnberg. Til de to sidste messer er det stadig muligt at booke stande hos Økologisk Landsforening.
Sial-messen 2022
Den franske fødevaremesse plejer at tiltrække ca. 300.000 gæster og 7.000 udstillere fra det meste af verden.Den holder åben i Paris fra 15.-19. oktober
Økologiske Producenter
- Chocolate and Love (øko)
- Gasa Odense
- Kildespring A/S/Organic Human
- Mill & Mortar
- Northern Greens
- Reduced
- Rokkedahl Food ApS
- Rømer Vegan
- Skarøis / Biosynergy A/S
- The Organic Crave Company
- ZoZozial Coffee Roasters
Konventionelle udstillere:
- Danpo A/S
- Elvirasminde
- Hey Planet ApS
- OK Snacks
- True Gum
Men i første omgang gælder det Sial-messen, som åbner på lørdag, hvor 16 danske producenter udstiller deres produkter på en dansk fællesstand med 16 virksomheder, hvoraf de 11 er økologiske.
Gennembruddet kommer i 2023
Sial er en af verdens største fødevaremesser, og selv om Niels Rømer ved, at der fra åbningen på lørdag venter fem lange dage, hvor han er alene om at passe standen, har han det lidt som de økologiske køer, lige før de skal på græs for første gang i foråret. Han kan næsten ikke vente.
”Vi skal have gang i eksporten, og jeg synes, at jeg har mange spændende varer med,” siger Niels Rømer, med henvisning til det vareunivers, som han selv har udviklet det meste af.
Det består bl.a. af barbecue sovs, chutney, pesto, humus, mange smørbare produkter, pølser, plantepinde, nuggets, burgerbøffer, minideller, marmelade og snart også supper, og han har allerede fået en mindre kunde i Norge.
Nu skal der flere navne i kundekartoteket, og den garvede fødevareproducent ser utålmodigt frem mod det nye år, hvor han har en forventning om, at de seneste års målrettede investeringer i udstyr og produktudvikling endelig kan udløser sorte tal på bundlinjen.
”Jeg tror, at 2023 bliver vores store gennembrudsår. Det har vi forberedt os til længe, og det glæder vi os til,” siger den jyske producent inden afrejsen til Paris.
Friland deltager på DC-stand
Friland deltager også på den franske fødevaremesse, hvor selskabets salgsdirektør for eksportmarkederne, Martin Rosenstand Bak Thomsen, udstiller de økologiske bøffer og skinker på en selvstændig stand sammen med moderkoncernen Danish Crown. I en tid, hvor markedet for økologisk kød er presset, håber han at finde ny afsætning for Frilands produkter i den franske hovedstad.
”Sial er en af Europas største fødevaremesser, og derfor er vores forhåbning, at vi både kan komme i kontakt med nye potentielle kunder fra både Europa og uden for Europa, der har interesse i økologi og friland,” siger Martin Rosenstand Bak Thomsen i en meddelelse til andelshaverne.
Han håber, at moderselskabets mange kundekontakter kan være med til at åbne nogle nye døre for Friland.
Ny duo bag standen
Selve messen er arrangeret i et samarbejde mellem Bio Aus Dänemark og Landbrug & Fødevarer, som tidligere har arbejdet sammen om en lignende stand på Anuga-messen i 2021.
”Tidligere drev vi hver vores stand, men vi styrker vores position ved at lave en større fælles stand,” siger Nanna Tietgen, markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer, som glæder sig over udsigten til en messe uden maskekrav og andre af de coronarestriktioner, som har præget de seneste års eksportarbejde.
Flere artikler fra samme sektion
Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk
Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvare til nye produktlanceringer.
Nemlig.com sætter økologisk rekord og giver de fysiske kæder baghjul
Mere end hver fjerde vare er nu økologisk hos Nemlig.com. Det er mere end dobbelt så høj økologisk andel som gennemsnittet i dansk detailhandel - og det giver appetit på mere.
Danmark har tidoblet investeringerne i planteproteiner
Danske investeringer i alternative proteiner voksede med over 900 pct. i 2024, og det gør os til de førende i Europa på området. Men skal førerpositionen fastholdes, kræver det, at finansieringen målrettes bedre, og at samarbejdet mellem den akademiske verden, industrien og regeringen øges.