Annonce

Annonce

Slagteriarbejdere udskærer kød på DC-slagteri i Horsens.

Antallet af slagtesvin er faldende, og Friland oplever aktuelt et stort behov for at finde tilbage til en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, oplyser adm. direktør Claus Hein. Foto: Red Star Photography

Faldende salg udfordrer Friland

Både danske og udenlandske slagterier har de seneste uger meldt om kraftig nedgang i tilgangen af slagtesvin, og det er en udvikling som også kan mærkes hos Friland.

Herhjemme har både Danish Crown og Tican været nødt til at fyre medarbejdere på grund af et faldende antal slagtninger og også DC-datterselskabet Friland er påvirket af den usikre markedssituation, hvor høje energi- og foderpriser udfordrer de økologiske leverandører, og adm. direktør Claus Hein håber på en hurtig normalisering af markedet.

”Vi oplever et fald i den efterspørgsel, der ellers har ligget højt i meget lang tid. Vi har virkelig brug for at få genskabt balancen mellem udbud og efterspørgsel. Vi gør alt, hvad vi kan hver eneste dag for at løfte salget af vores varer og udvide vores kundebase,” siger Claus Hein til Økologisk Nu.

Den nuværende markedssituation rokker dog ikke ved, at direktøren stadig har tillid til den strategi, som Friland vedtog sidste år. Af den fremgår det, at Friland frem mod 2026 sigter mod at øge antallet af slagtninger i et omfang, som skal gøre det muligt at øge omsætningen med 25 til 40 pct.

”Vi har en bred portefølje af kunder på en lang række markeder, ligesom vi arbejder på at øge forædlingsgraden. Den strategi, vi har lagt, tror vi fortsat på,” siger direktør i Friland, Claus Hein, som ikke ønsker at løfte sløret for salgsudviklingen, som traditionen tro bliver offentliggjort i forbindelse med Frilands årsmøde i november.

Søsætter ny økologi-kampagne

I uge 38 har Friland skudt gang i en ny kampagne for Friland Økologi.

”Det bliver med et større fokus på de økologiske produkter. Med andre ord bliver vi mere produktorienterede i vores markedsføring, og det handler om, at vi fra indsigter ved, at Friland har et meget stærkt brand – ja faktisk er Friland blandt de stærkeste brands i Danish Crown – og målet er at forbrugerne skal forbinde Friland med de frilandsprodukter, de ser i køledisken, når de køber ind,” skriver Claus Hein i dag i en meddelelse til leverandørerne.

I forbindelse med kampagnen, ruller Friland hen over efteråret flere nye etiketter ud på produkterne, hvor det er leverandørerne, som pryder forsiden.

”At der står en rigtig landmand,- og eller kvinde bag vores produkter, ved vi, er en genkendelighed og transparens, som forbrugerne godt kan lide.”

Flere artikler fra samme sektion

Unik økologisk drik snupper Gourmetprisen

Naturmælks nye drik Ferm, som består af 70 pct. æblemost og 30 pct. upcyclet ostevalle kom helt til tops, da Gourmetprisen 2023 blev uddelt i dag.

07-06-2023 5 minutter Mejeri

350 festivalgæster testede deres viden om musik og bælgfrugter

Plantebaseret Videnscenter var til stede på Northside Festival for at udbrede kendskabet til økologiske bælgfrugter, og flere hundrede gæster dystede i viden om musik og plantebaseret mad.

06-06-2023 3 minutter Events,   Plantebaserede fødevarer

DC-topchef: Friland risikerer at ende som Irma

Hvis ikke forbrugerne snart begynder at hale mere økologisk grisekød op af kølediskene i de danske dagligvarebutikker, frygter adm. direktør i slagteri- og forædlingsvirksomheden Danish Crown, Jais Valeur, at Friland risikerer at ende som Irma.

06-06-2023 2 minutter Kødproduktion