Annonce

Annonce

Slagteriarbejdere udskærer kød på DC-slagteri i Horsens.

Antallet af slagtesvin er faldende, og Friland oplever aktuelt et stort behov for at finde tilbage til en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, oplyser adm. direktør Claus Hein. Foto: Red Star Photography

Faldende salg udfordrer Friland

Både danske og udenlandske slagterier har de seneste uger meldt om kraftig nedgang i tilgangen af slagtesvin, og det er en udvikling som også kan mærkes hos Friland.

Herhjemme har både Danish Crown og Tican været nødt til at fyre medarbejdere på grund af et faldende antal slagtninger og også DC-datterselskabet Friland er påvirket af den usikre markedssituation, hvor høje energi- og foderpriser udfordrer de økologiske leverandører, og adm. direktør Claus Hein håber på en hurtig normalisering af markedet.

”Vi oplever et fald i den efterspørgsel, der ellers har ligget højt i meget lang tid. Vi har virkelig brug for at få genskabt balancen mellem udbud og efterspørgsel. Vi gør alt, hvad vi kan hver eneste dag for at løfte salget af vores varer og udvide vores kundebase,” siger Claus Hein til Økologisk Nu.

Den nuværende markedssituation rokker dog ikke ved, at direktøren stadig har tillid til den strategi, som Friland vedtog sidste år. Af den fremgår det, at Friland frem mod 2026 sigter mod at øge antallet af slagtninger i et omfang, som skal gøre det muligt at øge omsætningen med 25 til 40 pct.

”Vi har en bred portefølje af kunder på en lang række markeder, ligesom vi arbejder på at øge forædlingsgraden. Den strategi, vi har lagt, tror vi fortsat på,” siger direktør i Friland, Claus Hein, som ikke ønsker at løfte sløret for salgsudviklingen, som traditionen tro bliver offentliggjort i forbindelse med Frilands årsmøde i november.

Søsætter ny økologi-kampagne

I uge 38 har Friland skudt gang i en ny kampagne for Friland Økologi.

”Det bliver med et større fokus på de økologiske produkter. Med andre ord bliver vi mere produktorienterede i vores markedsføring, og det handler om, at vi fra indsigter ved, at Friland har et meget stærkt brand – ja faktisk er Friland blandt de stærkeste brands i Danish Crown – og målet er at forbrugerne skal forbinde Friland med de frilandsprodukter, de ser i køledisken, når de køber ind,” skriver Claus Hein i dag i en meddelelse til leverandørerne.

I forbindelse med kampagnen, ruller Friland hen over efteråret flere nye etiketter ud på produkterne, hvor det er leverandørerne, som pryder forsiden.

”At der står en rigtig landmand,- og eller kvinde bag vores produkter, ved vi, er en genkendelighed og transparens, som forbrugerne godt kan lide.”

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise