Annonce
Annonce
Faldende salg udfordrer Friland
Både danske og udenlandske slagterier har de seneste uger meldt om kraftig nedgang i tilgangen af slagtesvin, og det er en udvikling som også kan mærkes hos Friland.

Antallet af slagtesvin er faldende, og Friland oplever aktuelt et stort behov for at finde tilbage til en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, oplyser adm. direktør Claus Hein. Foto: Red Star Photography
Herhjemme har både Danish Crown og Tican været nødt til at fyre medarbejdere på grund af et faldende antal slagtninger og også DC-datterselskabet Friland er påvirket af den usikre markedssituation, hvor høje energi- og foderpriser udfordrer de økologiske leverandører, og adm. direktør Claus Hein håber på en hurtig normalisering af markedet.
”Vi oplever et fald i den efterspørgsel, der ellers har ligget højt i meget lang tid. Vi har virkelig brug for at få genskabt balancen mellem udbud og efterspørgsel. Vi gør alt, hvad vi kan hver eneste dag for at løfte salget af vores varer og udvide vores kundebase,” siger Claus Hein til Økologisk Nu.
Den nuværende markedssituation rokker dog ikke ved, at direktøren stadig har tillid til den strategi, som Friland vedtog sidste år. Af den fremgår det, at Friland frem mod 2026 sigter mod at øge antallet af slagtninger i et omfang, som skal gøre det muligt at øge omsætningen med 25 til 40 pct.
”Vi har en bred portefølje af kunder på en lang række markeder, ligesom vi arbejder på at øge forædlingsgraden. Den strategi, vi har lagt, tror vi fortsat på,” siger direktør i Friland, Claus Hein, som ikke ønsker at løfte sløret for salgsudviklingen, som traditionen tro bliver offentliggjort i forbindelse med Frilands årsmøde i november.
Søsætter ny økologi-kampagne
I uge 38 har Friland skudt gang i en ny kampagne for Friland Økologi.
”Det bliver med et større fokus på de økologiske produkter. Med andre ord bliver vi mere produktorienterede i vores markedsføring, og det handler om, at vi fra indsigter ved, at Friland har et meget stærkt brand – ja faktisk er Friland blandt de stærkeste brands i Danish Crown – og målet er at forbrugerne skal forbinde Friland med de frilandsprodukter, de ser i køledisken, når de køber ind,” skriver Claus Hein i dag i en meddelelse til leverandørerne.
I forbindelse med kampagnen, ruller Friland hen over efteråret flere nye etiketter ud på produkterne, hvor det er leverandørerne, som pryder forsiden.
”At der står en rigtig landmand,- og eller kvinde bag vores produkter, ved vi, er en genkendelighed og transparens, som forbrugerne godt kan lide.”
Flere artikler fra samme sektion
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere
Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.