Annonce
Annonce

Søhøjlandets Turistforening vil skabe Danmarks første center for øko-turisme, som for base på Himmelbjerggården. Foto: Søhøjlandets Turistforening
Danmarks første center for øko-turisme skal ligge i Søhøjlandet
Søhøjlandets Turistforening vil skabe landets første center for bæredygtighed og øko-turisme, som får base på Himmelbjerget.
Greenways' er titlen på det initiativ, som skal udvikle grønne øko-oplevelser i Søhøjlandet. Søhøjlandets Turistforening vil skabe grønne natur- og kulturoplevelser med omtanke for FN's verdensmål og øko-turisme.
"I turistforeningen vil vi gerne bygge videre på alle de gode udviklingsprojekter, som vi sammen med medlemmer og partnere har lavet i de seneste år. Vores område tiltrækker flere og flere, som gerne vil have grønne og bæredygtige oplevelser, og vi ser et stort potentiale i nu at gå forrest i Greenways, siger en samlet bestyrelse for Søhøjlandets Turistforening i en pressemeddelelse.
De to drivende kræfter i Greenways bliver journalist, turistchef Marianne Purup, VisitSkanderborg og cand. oecon, økologi-konsulent Villy Juul Larsen fra konsulentvirksomheden AkvaKons.
Sidstnævnte er kendt i den økologiske branche som manden, der satte skub i omlægningen af dansk akvakultur. Ved årsskiftet forlod han Dansk Akvakultur, og han ser nu frem til i samarbejde med Marianne Purup at benytte efteråret til at lave pilotprojekter og fondsansøgninger, så Greenways forhåbentlig kan blive en realitet fra starten af det nye år.
Kom på søfari i Søhøjlandet
Et af de nye koncepter på tegnebrættet er Søfari, der bliver parasol over en række ture i Søhøjlandet, som ligger i området mellem de midtjyske byer Silkeborg, Hammel, Aarhus og Horsens.
"Vi forestiller os, at aktørerne bliver 'certificerede' som en del af Søfari, så vi kan tilbyde både danske og udenlandske gæster et ophold med en perlerække af grønne og økologiske oplevelser," siger Marianne Purup, der understreger, at området allerede har masser at byde på.
"Meget handler om at udvikle og synliggøre alle de bæredygtige oplevelser, der allerede eksisterer. Tænk blot på vandreruter, cykelture, kano-, solbåds- og kajaksejlads, forretninger, gårdbutikker og spisesteder, siger hun og minder om, at nogle af festivalerne inkl. Smukfest allerede forholder sig til verdensmålene, og at Skanderborg Park eksempelvis netop er blevet 'green key'-hotel," siger hun.
Udsigt til flere økologiske spisemærker
Spisestederne spiller generelt en vigtig rolle, og Villy Juul Larsen ser et stort potentiale i at få tildelt caféer og restauranter de økologiske spisemærker eller blot at få en økologisk ret eller to på menukortet – alt efter ambitionsniveau.
"Økologien er i vækst, og i vores område er der en meget høj andel af øko-forbrugere. Alene det taler for at gøre Søhøjlandet til firstmover på økologiske oplevelser – herunder bæredygtig øko-turisme, og alle, der har et økologisk tilbud til deres gæster, kan være med," siger Villy Larsen.
Efterlyse lokale samarbejdspartnere
Formidling og storytelling er to af spidskompetencerne, som Greenways tager med fra VisitSkanderborg.
"Derfor vil vi også gerne i samarbejde med borgere, virksomheder, foreninger, forretninger, kulturinstitutioner, kunstnere og skoler om helt nye måder at beskæftige sig med klimakrisen på. Sådan som vi eksempelvis har gjort det i Hotel Democracy," siger Marianne Purup.
Hun forestiller sig også, at Greenways kan være med til at arrangere møder, happenings, workshops og udstillinger om Verdensmålene og om at være ”climate smart”.
Erhvervsturismen skal også have et bæredygtigt boost, og Greenways vil arbejde med nye koncepter for bæredygtige kurser og konferencer. Det kan bl.a. ske i samarbejde med Skanderborgs nye center for vandteknologi, AquaGlobe.
Greenways får hjemsted på Himmelbjerggården, som er nordisk inspirationscenter for bæredygtig udvikling.
"Vi skal samles om at skabe den omstilling, som de globale udfordringer kalder på. Og et helt naturligt og meget synligt omdrejningspunkt er Himmelbjerget, som i næsten 200 år har været et ikon for visionære forandringer. Derfor glæder vi os meget over etableringen af Greenways," siger Aslaug Færch Johnsen, som er leder Himmelbjerggården.
ØL: Et fremragende initiativ
For at løse de fremtidige opgaver arbejder turistforeningen på at lave en ny organisationsform, som bliver præsenteret på et medlemsmøde i september.
Også et advisory board kan komme på tale."Det er vigtigt, at vi får nogle af de bedste climate-smart-spillere og økologiske frontløbere med på banen, både lokalt og nationalt," siger Marianne Purup og Villy Juul Larsen.
Et forprojekt for Greenways er netop afsluttet med støtte fra bl.a. Skanderborg Park, og hos Økologisk Landsforening er der stor begejstring for projektet.
"Det er et fremragende initiativ, som vi meget gerne vil samarbejde om," siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Hun peger på, at ØL har et netværk, som gør det muligt at spille en aktiv rolle på flere fronter i udviklingen af det nye grønne turistcenter.
"Vi kender de økologiske producenter og restauranter i området," siger Birgitte Jørgensen, som allerede er i dialog med Søhøjlandets Turistforening.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.