Annonce

Annonce

Familie med to børn i grøntafdelingen i Bilka

Selv om økologiandelen i Danmarks dagligvarehandel i 2022 faldt fra 13 til 12 procent, er der stadig ingen lande, som matcher den danske økologiprocent, men et par lande kommer tæt på. Foto: Bilka

Danmark forsvarer den økologiske førertrøje

Med en økologiandel på 12 pct. er Danmark fortsat det land i verden, hvor de økologiske varer fylder mest i dagligvarehandlen. Det viser en ny rapport fra det schweiziske forskningscenteret FiBL. Derimod må danskerne nøjes med en andenplads, når det handler om hvor mange penge, borgerne bruger på økologiske fødevarer.

Med en markedsandel på 12 pct. ligger Danmark stadig helt i front på verdensplan, når det kommer til økologisk fødevareforbrug. Det fremgår af rapporten ”The World of Organic Agriculture - statistic and emerging trends”, som blev offentliggjort i dag.

”Der er ingen tvivl om, at 2022 var et udfordrende år for hele fødevaresektoren. Så det er stærkt gået, at danskerne stadig har førertrøjen set i lyset af energikrise og inflation,” siger Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening.

Af rapporten fremgår det, at danskerne i gennemsnit årligt køber økologi for 2719 kr. og danskernes tørst efter økologi har efter hans vurdering en smittende effekt på Danmarks eksport, da efterspørgslen efter lokale, økologiske fødevarer gennem årene har skærpet innovationskraften hos de danske fødevareproducenter.

Med økoandele på henholdsvis 11,5 pct. og 11,2 pct. haler både Østrig og Schweiz ind på Danmarks internationale førerposition som landet, hvor de økologiske fødevarer fylder mest i dagligvarehandlen
Med økoandele på henholdsvis 11,5 pct. og 11,2 pct. haler både Østrig og Schweiz ind på Danmarks internationale førerposition som landet, hvor de økologiske fødevarer fylder mest i dagligvarehandlen. Grafik: Jakob Brandt

Det har gjort danske fødevareproducenter til eftertragtede leverandører af økologiske fødevarer hos både detail-, foodservice- og industrikunder fra det meste af verden. Den position skal de danske udstillere på BioFach-messen i Tyskland i de kommende dage forsøge at omsætte til nye eksportaftaler.

Ny udgave af økologiens bibel

I morges deltog 27 danske virksomheder ved åbningen af den danske fællesstand i Nürnberg, hvor verdens største økologiske fagmesse, Biofach, holder åben frem til fredag eftermiddag. På messen skal de forsøge at bygge videre på det eksportarbejde, som ifølge i den seneste statistik over den danske økologieksport banede vej for en vækst på tre pct. i 2022.  

Traditionen tro danner førstedagen på den tyske messe rammen om offentliggørelsen af rapporten ”The World of Organic Agriculture - statistic and emerging trends” fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den økologiske paraplyorganisation Ifoam.

Rapporten rummer 350 sider fyldt med viden og statistik om økologisk landbrug og det globale marked for økologiske fødevarer og flere beskriver den som biblen for den økologiske fødevareindustri.

Dennis Hvam lægger ikke skjul på, at det økologiske salg har været påvirket af den geopolitiske situation og krisestemingen i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine, men han finder flere opløftende tegn i den nye rapport, som i år bliver udgivet for 25. gang.

”Økologien mærkede selvfølgelig også dønningerne, og salget blev påvirket, men heldigvis langt mindre end vi havde forventet. Det er især foodservice og de mange indsatser, som vi har gjort i en svær tid, der styrker fundamentet for en stærk økologisk position i Danmark,” siger Dennis Hvam på åbningsdagen for BioFach, hvor de danske udstillere også kunne glæde sig over, at FiBL-rapporten placerer Danmark på en andenplads, når det handler om, hvor mange penge de enkelte landes indbyggere bruger på økologi.

Schweizerne topper listen med et årligt forbrug på 3256 kr., mens danskerne på andenpladsen bruger 2716 kr.

Tallene viser, at gennemsnitsdanskeren bruger mere end dobbelt så mange penge på at købe økologi som både de tyske, franske og amerikanske forbrugere, og Dennis Hvam tror på, at væksten i salget på det danske hjemmemarked vil vokse.

”De nyeste tal fra 4. kvartal 2023 peger på, at økologi er på vej frem og faktisk vækster en smule hurtigere end generelle fødevarer. Så vi er forsigtigt optimistiske i en tid, hvor der fortsat er mange ubekendte, som kan påvirke resultatet,” siger Dennis Hvam. 

Den danske fællesstand på BioFach er finansieret af Den Europæiske Union NextGenerationEU.1

Markedet runder en billion kr.

De mange data i den 352 sider lange rapport ’The World of Organic Agriculture 2024’ er indsamlet af Research Institute of Organic Agriculture (FiBL Switzerland).

  • Rapporten er stykket sammen af data, som forskerne har indsamlet fra 188 lande og flere end 200 eksperter.

  • Rapporten bliver i år udgivet for 25. gang, og den er den mest omfattende opgørelse over den globale produktion og markedet for økologiske føde- og drikkevarer, og igen i år vidner de mange statistikker om den imponerende udvikling, som har præget økologien.

  • Siden den første rapport udkom i 2000, er det økologiske landbrugsareal mere end femdoblet til 96 mio. ha, mens det økologiske marked er næsten ottedoblet og det rundede i 2022 en billion kr.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel