Annonce

Annonce

Corona gav økologisk foodservice et dyk

Selv om det økologiske foodservicesalg sidste år faldt med 20 pct. viser nye tal fra Danmarks Statistik at økologien fastholder sin markedsandel på 12 pct.

10. september 2021
Læsetid: 3 minutter
Comwell Hotel bag komfur i køkkenet

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbruget af økologi i landets professionelle køkkener i 2020 faldt med 20 pct. Dermed klarede økologien sig en anelse bedre gennem coronakrisen end det konvensionelle salg. Foto: Claus Petersen

Selvom salget af økologiske fødevarer til foodservicebranchen faldt med en femtedel i 2020, står økologien stærkt til fremtidig vækst i en branche, der har øget fokus på de nye klimakostråd og mere bæredygtighed, vurderer Økologisk Landsforening.

”Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Men det er glædeligt, at markedsandelen på 12. pct. er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private,” siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Han oplever at coronanedlukningerne gav branchen tid til refleksion over, hvordan den kan forny sig selv i en tid, hvor gæster, kunder og forbrugere i stigende grad efterspørger en ny og mere bæredygtig måltidskultur.

”Tilbagemeldinger fra både offentlige og private aktører viser, at mange har taget hul på en ny mad-æra særligt efter, de officielle klimakostråd blev meldt ud og i takt med, at debatten om bæredygtighed igen har fået plads på dagsordenen,” siger Torben Blok.

Danmarks samlede salg af føde- og drikkevarer faldt med 22 pct. fra 21,6 mia. kr. i 2019 til 16,8 mia. kr. i 2020, så med et fald på 20 pct. klarede økologien sig en anelse bedre gennem cornakrisen. Samlet blev der omsat for godt to mia. kr. økologi, og med en markedsandel på 12 pct, er den økologiske foodserviceandel tæt på detailhandlens 13 pct., som er den højeste i verden.

De økologiske kolonialvarer var den største varegruppe med 37 pct. af det samlede salg af økologiske varer til foodservice. Næststørste varegruppe var mejerivarer med 31 pct. Der er kun sket mindre forskydninger mellem varegrupperne fra 2019 til 2020.

I forhold til økologien er det stadig en offentlige sektor som trækker læsset, idet de offentlige køkkener aftog en forholdsvis høj andel på 48 pct. af salget af økologiske varer til foodservice i 2020, men Torben Blok ser nye tendenser i branchen.

”Vi ser at flere – også blandt de private og over hele landet - tager de første spæde skridt i en mere bæredygtige retning fx ved at vise interesse for at arbejde med spisemærket. Økologisk Landsforening understøtter udviklingen gennem rådgivning og i vores nyetablerede udvalg for professionelle køkkener, der skal tale de madprofessionelles sag både i vores forening, men også over for politikere, forbrugere og leverandører,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events