Annonce

Annonce

Der samles mad på en tallerken ved en salatbaren.

I dag går det igen så stærkt i den økologiske foodservicebranche, at de største udfordringer er at skaffe nok hænder til at pakke og distribuere varerne, mens også emballagemangel er en udfordring. Arkivfoto: Jakob Brandt

Det økologiske foodservicesalg er tilbage på niveauet fra før coronakrisen

Foodservicegrossisterne kan stadig mærke, at hotel- og konferencebranchen endnu ikke er kommet helt op i gear, men den generelle melding fra branchen er, at omsætningen nu er tilbage på samme niveau som før cornakrisen.

Optimismen er vendt tilbage hos landets foodservicegrossister, som alle melder om fremgang i økologisalget efter et 2020, som de fleste helst vil glemme hurtigst muligt.

Hos foodservicegrossisten Grøn Fokus betegner direktør Stefan Skov-Jespersen 2020 som et på mange måder træls år men selskabet, som er en del af Dagrofa-familien, kom alligevel ud af året med et resultat på 3,2 mio. kr.

"Som alle andre i branchen var vi ramt af de mange nedlukninger i foodservicebranchen, men vi blev båret igennem af et øget salg til bagerierne og virksomheder med salg af takeaway," siger direktøren.

Han oplever, at markedet generelt er ved at finde tilbage i sin normale gænge, men der er en enkelt kundegruppe, som endnu ikke er kommet helt ud af coronaens skygge.

"Sommeren og de seneste måneder har været rigtig fornuftige. Omsætningen er tilbage på samme niveau eller lidt over niveauet fra før krisen, men vi kan godt mærke, at der stadig mangler at komme fuld damp på salget til hotel- og konferencecentre," siger Stefan Skov-Jespersen og peger på, at den største udfordring for branchen i øjeblikket er at skaffe nok hænder.

Samme melding lyder fra Hørkram Foodservice.

Mangel på ansatte koster kunder

Foodservicevirksomheden Hørkram oplevede en nedgang i den samlede omsætning på en halv mia. kr. i 2020, men aktiviteten er nu så meget oppe i omdrejninger efter corona-nedlukningerne, at omsætningen er på samme niveau som i 2019, og det er vanskeligt at følge med.

Siden april har Hørkram derfor ansat 80 nye medarbejdere, men der mangler stadig flere hænder for, at Sorø-virksomheden kan følge med, oplyser administrerende direktør Preben Kristensen til sn.dk.

Han og den øvrige ledelse har den seneste tid taget cirka 100 nye kunder ind.

"Men væksten har også betydet, at vi i august og september har måttet sige nej til nye kunder, men fra oktober kan vi åbne for ny tilgang," siger Preben Kristensen til mediet.

Hørkram har i alt godt 1.000 ansatte fordelt på lokationer i Sorø og Aarhus, og den landsdækkende grossist leverer varer til over danske 10.000 køkkener, hvoraf mange er kommunale.

Ifølge bæredygtighedschef Vivi Kjersgaard, som er økologiansvarlig hos Hørkram Foodservice, har økologien klaret sig bedre gennem cornakrisen end det konventionelle salg, selv om det stadig kan mærkes, at ikke alle caféer og hoteller er kommet helt op i det samme gear som før corona.

"Økologien står stadig stærkt hos os. Det skyldes bl.a., at vi er leverandør til hovedparten af landets kommuner, hvor køkkenerne på plejehjem, boenheder og forskellige institutioner har været i drift trods cornakrisen. Det har sikret os en stabil omsætning," siger Vivi Kjersgaard.

Vi forudser både en fremtidig vækst i salget af økologiske fødevarer og i spisesteder, der ønsker at anvende spisemærket som et troværdigt redskab til at skabe en grøn omstilling i det professionelle køkken.

— Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening

Hun er derfor fuld af fortrøstning i forhold til fremtiden og oplyser, at nedgangen i det økologiske salg sidste år mere havde karakter af stagnation end en egentlig tilbagegang.

"Vi har stort set fasthold omsætningsniveauet fra 2019 på økologien, hvis vi kigger på januar - august og sammenligner årene 2019, 2020 og 2021." 

I øjeblikket oplever Hørkram desuden, at næsten alle kunder efterspørge bæredygtige produkter, og det kan aflæses i økologisalget, som tager nogle store spring fremad.

"Det er fantastisk at se, hvordan økologien spiller en stor rolle for fremtidens bæredygtige bølge," siger Vivi Kjersgaard, som dog i øjeblikket peger på to usikkerhedsfaktorer, som giver visse udfordringer for Hørkrams disponenter:

"Generelt er vi ramt af, at en del fødevareproducenter ikke kan få den emballage, de skal bruge, så selv om de har fødevarerne, kan de ikke levere dem til os. Det andet er usikkerheden om, hvordan Delta-varianten af corona vil udvikle sig. Så vores disponenter er big-time udfordret lige nu," siger Vivi Kjersgaard, som tidligst forventer, at markedet bliver helt normaliseret i 2022.

Solhjulet sigter efter spisemærkerne

Også strategisk direktør hos Solhjulet, Elizabeth Bollerup, melder om mere normale tilstande efter et år hvor coronanedlukninger i flere perioder gnavede et sted mellem en tredjedel og halvdelen af Solhjulets omsætning.

"Vi er tilbage på niveauet fra før krisen, men det er ikke nok. Vi håber, at vi kan fordoble omsætningen i løbet af de kommende år," siger Elizabeth Bollerup.

For at nå det mål har Solhjulet engageret flere eksterne salgskonsulenter, og den jyske grossistvirksomhed, som er en del af HCH Gruppen A/S, planlægger også at skrue et nyt varesortiment sammen, som sigter mod detailhandlen. Samtidig øjner Elizabeth Bollerup et potentiale i det voksende antal professionelle køkkener, som får det økologiske spisemærke i guld.

"I takt med at flere går efter guldmærket, håber jeg, at de kigger vores vej, da de ikke længere er så afhængige af, at grossisten også skal kunne levere konventionelle varer," siger hun.

Det er en god vej at gå vurderer markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok. For selvom der i 2020 skete en opbremsning i tilgangen af spisesteder, som vil arbejde med det økologiske spisemærke, forventer han en stigende interesse for spisemærkerne fra branchen i de kommende år.

"Vi forudser både en fremtidig vækst i salget af økologiske fødevarer og i spisesteder, der ønsker at anvende spisemærket som et troværdigt redskab til at skabe en grøn omstilling i det professionelle køkken," siger han i en pressemeddelelse i forbindelse med at Danmarks Statistik i morges offentliggjorde tallene for det økologiske foodservicemarked i 2020.

Torben Blok hæfter sig desuden ved meldinger om, at ordrebøgerne for resten af året er ved at være fyldt godt op med bookinger hos landets hoteller og konferencecentre med det økologiske spisemærke, så også her lysner det.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion