Annonce

Annonce

Ansatte i Naturmælks bar på Roskilde Festivalen har travlt bag disken.

Nelly Frees Riggelsen t.h. glæder sig til, at hun og hele teamet fra Naturmælk snart igen kan komme i aktion bag disken ved store arrangementer som her på Roskilde Festivalen 2018, så foodservicesalget vender tilbage til normalen. Arkivfoto: Jakob Brandt

Mejeriernes foodservice-salg er på vej tilbage

Hverken Arla eller Naturmælks salgs til foodservice-sektoren er tilbage på niveauet fra før pandemien, men ifølge Mejeri.dk går salget den rigtige vej.

Turisterne er stadig ikke vendt tilbage i samme antal, som før corona-krisen lammede store dele af afsætningen af mejeriprodukter til restauranter og kantiner. Men ifølge Mejeri.dk er der optimisme at spore hos både Arla og Naturmælk.

”Siden midt i april er det gået fremad, og nu ser alt noget bedre ud, end det har gjort i lang tid. Det er glædeligt, men der er stadig et stykke vej til det vanlige niveau,” siger Naturmælks salgschef Nelly Frees Riggelsen.

De fleste mejerier fik en økonomisk lussing, da coronalukningen af samfundet i store dele af 2020 og første halvdel af i år lammede store dele af foodservice-sektoren. Særligt hårdt ramt blev Naturmælk, da det sønderjyske øko-mejeri afsætter op mod 25 pct. af sin produktion til kunder i foodservicebranchen.

”Vores salg til foodservice blev halveret fra den ene dag til den anden, da Danmark blev lukket i marts 2020. I løbet af sommeren kom en pæn del af salget tilbage, men det forsvandt igen, da der efter jul på ny blev lukket,” siger Naturmælks salgschef Nelly Frees Riggelsen til mejeribranchens fagmedie.

I takt med den seneste tids genåbning af restauranter, kantiner og institutioner begynder der dog at tegne sig et lysere billede og ifølge Nelly Frees Riggelsen er Naturmælks indeks i foodservice nu cirka 85 i forhold til sommeren 2019 før pandemien.

Skal tallet længere op, kræver det, at der kommer flere turister til Danmark, lyder meldingen fra både Arla og Naturmælk.

”Det gælder både sommerhusområderne såvel som storbyerne for at få løftet salget til alt fra caféer og spisesteder til Michelin-restauranter. Og så skal alt generelt normaliseres i Danmark og vores omverden. Det bidrager de seneste lempelser af mange restriktioner heldigvis til,” siger Nelly Frees Riggelsen til Mejeri.dk.

Arla er nået lidt længere

Hos Arala Foods er salget til foodservice vokset støt siden den store genåbning i begyndelsen af juni fortæller Camilla Blicher, leder af selskabets foodserviceafdeling i Danmark til mediet.

”Desværre lider nogle af vores kundegrupper, bl.a. lufthavnene, dog stadig, ligesom mange offentlige og private kantiner først genåbner efter sommerferien. Men nu er vi på indeks 90 i forhold til 2019 og forventer at gå ud af 2021 på det niveau. Det vil være et godt resultat alt taget i betragtning,” siger Camilla Blicher.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion