Epinion: Stort flertal foretrækker lavere priser på sunde råvarer end billig kaffe og chokolade

Fire ud af fem danskere mener, at regeringen bør sænke momsen på frugt og grønt i stedet for at fjerne afgifterne på chokolade og kaffe. Det skriver Altinget på baggrund af en ny meningsmåling, som Epinion har foretaget for mediet.

07. oktober 2025
Læsetid: 2 minutter
Økologiske varer på kasselinjen
I en tid hvor flere familier oplever en trængt økonomi foretrækker et stort flertal af befolkningen lavere moms på sunde fødevarer, og flere oppositionspartier kritiserer regeringens planer om at sænke afgiften på kaffe og chokolade. Foto: Moment Studio

I en ny måling svarer 84 pct. af danskerne, at de hellere vil have lavere moms på frugt og grønt end på usunde varer som kaffe og chokolade.

Det skriver Altinget Fødevarer.

Borgerne punkterer dermed et af regeringens svar på de høje fødevarepriser, som er at fjerne afgiften på chokolade og kaffe med virkning fra næste år. Det fremgår af regeringens finanslovsudspil, men det er den helt forkerte vej at gå, når regeringen vil gøre de usunde fødevarer billigere i stedet for de sunde, mener politisk ordfører Pelle Dragsted (EL).

”Denne måling viser, at regeringen er fuldstændig ude af trit med danskerne. Danskerne ønsker at få priserne ned på almindelige fødevarer, som man bruger til at lave aftensmad eller smøre en madpakke med, mens regeringen vil gøre det billigere at købe lørdagsslik,” siger han til Altinget.

Den holdning bakkes op af både Radikale og Dansk Folkeparti, som kritiserer regeringens prioritering.

Danmark sakker bagud

Ved at fjerne momsen på frugt og grønt, vil de danske husholdningsbudgetter række lidt længere, og det vil imødekomme mange økonomisk trængte familier efter et 2024, hvor et fald i danskernes forbrug adskiller sig markant fra udviklingen i resten af Europa.

Det er en af konklusionerne bag nye tal fra YouGov, skriver Retail News.

Ifølge YouGov er danskernes indkøbsvaner under pres, hvilket har resulteret i et samlet fald på 3,3 pct. i dagligvareomsætningen i 2024 sammenlignet med året før.

Den negative udvikling skyldes at forbrugerne handler 2,2 pct. sjældnere og samtidig bruger 1,8 pct.t mindre pr. tur i supermarkedet, skriver Retail News med afsæt i de nye tal fra YouGov.

”Selvom faldet kan virke beskedent, er der tale om markante bevægelser i markedet. Det kan få stor betydning for supermarkedernes prioriteringer, siger Charlotte Alring, analytiker hos YouGov til mediet.

Holland og Danmark er de eneste europæiske lande, hvor dagligvareomsætning faldt i 2024.