Blåskimmelost fra et nabomejeri var Thises første Rolls Royce i Tyskland
Thise blev nærmest katapulteret ind på det tyske marked efter fusionen med Grindsted Mejeri i 1998.

Økologiske oste var Thises første eksportvarer til det tyske marked, men eksporten kom først rigtig i gang efter fusionen med Gindsted Mejeri i 1998. I den forbindelse overtog Salling-mejeriet både et bredt sortiment af økologiske oste samt Grindsteds salgschef Mogens Poulsen, der allerede havde flere års erfaring med eksport til Tyskland.
Han fortsatte som salgschef hos Thise, og med fusionen fulgte også en samarbejdsaftale med Gedsted Mejeri, som allerede dengang producerede blåskimmelosten Blå Kornblomst.
Den blå ost havde fået tildelt ’Det Gastronomiske Selskabs’ hædersbevisning, og da Mogens Poulsen tog de nye oste med på de tyske messer, blev både de nordvestjyske økologer og ’Die Blaue Kornblume’ modtaget med åbne arme af kunder og kolleger, husker han om mejeriets første skridt ud på eksportmarkedet.
Ostene trillede først over grænsen
»Holdningerne, værdierne – hele det ideologiske grundlag – var stort set identiske; det føltes lidt som et gensyn med familien at komme på messer i Tyskland,« husker Mogens Poulsen om de første års eksportfremstød i Tyskland, hvor langt hår og skæg var en del af uniformen hos mange af producenterne, de økologiske grossister og købmænd, som holdt den ideologiske fane højt.
»I løbet af få år blev Blaue Kornblume et ’must’ at have i sortimentet i de tyske bio-butikker, og hjemme på Thise Mejeri fik blåskimmelosten status som sortimentets Rolls Royce, der fungerede som døråbner til eksportmarkederne,« siger Mogens Poulsen og fortsætter:
»Der blev åbnet døre for os, døre, der ellers var lukkede for datidens store tyske mejerier, og for de store danske mejerier MD Foods og Kløver Mælk,« siger Mogens Poulsen.
I dag – flere årtier senere – har den Blå Kornblomst fortsat en meget stærk position på flere af Thises eksportmarkeder, mens Vesterhavsosten, eller ’Nordsee Käse’, som den hedder syd for grænsen, er blevet den vigtigste billet til udlandet.
Vi skal huske rødderne
For otte år siden overlod Mogens Poulsen eksporttøjlerne til først Peder G. Jessen, som blandt andet havde en fortid som salgsdirektør for Urtekram A/S.
Fire år senere overtog Petter Aagesen stillingen som salgs- og marketingdirektør, som han stadig bestrider, mens Mogens Poulsen de seneste otte år frem til årsskiftet arbejdede på deltid med produktudvikling af ost og markedsføring m.m., indtil han forlod mejeriet i en alder af 77 år.
Som mangeårig kulturbærer hos Thise betonede han i den forbindelse vigtigheden af, at Thise altid husker sine rødder - også i udlandet.
Det viser Thises erfaringer fra Tyskland
-
Det tyske marked er stort, og det giver god mening at starte med eksport til udvalgte regioner.
-
Mærkevaresalg kræver løbende produktudvikling, så du som producent hele tiden er relevant for kunden.
-
Hvis du sælger mærkevarer, skal du være forberedt på, at det kan tage lang tid at skabe en position på det tyske marked.
-
Lokale sælgere er en vigtig nøgle til hylderne i tysk detailhandel.
-
Tal tysk! De fleste tyskere taler engelsk, men de forventer, at forretningsmøder og korrespondance forgår på tysk.
-
Messerne er et godt sted at finde kunder i opstartfasen og at pleje eksisterende kunder.
-
Få styr på certificeringerne.