Annonce
Annonce
Flere børn får undervisning i haven efter corona-nedlukningen
Det udendørs undervisningskoncept 'Haver til Maver' oplever en stigende efterspørgsel fra lærere og pædagoger, efter at skoler og dagtilbud er genåbnet.

Ca. 15.000 børn gennemgår hvert år skolehaveforløbet hos Haver til Maver. PR-foto
Efter skolernes genåbning har stadigt flere lærere og pædagoger opsøgt muligheden for udendørs undervisning hos skolehaveforeningen Haver til Maver.
Foreningen beretter om en markant stigning den seneste måned i efterspørgslen på skolehaveforløbet, som da også omtales på portalen emu.dk som et eksempel på udendørs undervisning under corona-pandemien.
Foreningens direktør, Daniel Hervik, opfordrer nu til, at udelivet i højere grad integreres i skoleskemaet - ikke kun som reaktion på den nuværende krise, men som et permanent tilbud.
"Krisen har tvunget alle til at tænke i nye veje, og den har bl.a. vist, at naturen sagtens kan integreres mere i den daglige undervisning. Den omstillingsevne og handlekraft, som skoler, dagtilbud og kommuner viser lige nu skal da med videre. Vi kan bruge det momentum til at skabe bedre udendørs rammer for vores børns opvækst, der ruster dem til at tage vare på sig selv, hinanden og den klode, de er en del af," siger Daniel Hervik i en pressemeddelelse.
Haver til Maver har siden 2006 arbejdet for at styrke børn og unges indsigt i fødevareproduktionen, bæredygtighed, madkultur og sundhed ved at bruge haven som læringsrum med undervisning fra både kokke, gartnere, landmænd og naturvejledere.
Generalsekretær i Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen bakker op om at få flere af sådanne tilbud med i undervisningen.
"I Red Barnet ser vi naturen som en oplagt løftestang i både skole- og fritidsaktiviteter til at styrke børn socialt og kognitivt og samtidig sikre, at børn og unge også bliver en del af den bæredygtige udvikling. Natursociale aktiviteter kan desuden være med til at mindske det læringstab, som risikerer at ramme børn og unge efter en land skolenedlukning, og det kan hjælpe dem med at genfinde motivationen til at lære," siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Også lærerforeningen Teachers for Future ønsker mere fokus på naturen og påpeger, at fremtidens lærer og pædagoger skal klædes bedre på til netop den opgave ved at stille nye krav i læreruddannelsen.
"Nøgleingredienserne er en grønnere læreruddannelse, opkvalificering af lærerteams og normstøttende strukturer i form af et tværgående tema om grøn bæredygtighed for hele skolesystemet. Kun sådan kan vi skabe fundamentet under den nødvendige omsorg for vores fælles livsgrundlag langt ind i fremtiden," siger Mads Tudvad, medstifter af Teachers for Future.
Ca. 15.000 børn gennemgår hvert år skolehaveforløbet, og en række undersøgelser har vist flere gavnlige effekter ved denne form for undervisning, bl.a. bedre præstationer i skolen og udvikling af sociale kompetencer og øget viden om fødevarer.
Flere artikler fra samme sektion
Økologien får et rygstød i ny politisk aftale
En ny, bred aftale vil give flere incitamenter til at omlægge til økologi. Bl.a. skal der være mulighed for økologistøtte på arealer med sprøjteforbud, hvilket ikke er tilfældet i dag.
Politikerne vil skærpe kontrollen med landbruget efter omfattende regelbrud for brugen af pesticider
Selvom der de seneste år er afsat flere midler til kontrollen med brugen af sprøjtemidler, så finder myndighederne fortsat overtrædelser i cirka 40 pct. af alle fysiske kontroller. Også sprøjtejournalerne viser omfattende regelbrud.
Endnu et godkendt pesticid viser sig at ende i grundvandet
Nye resultater viser, at ukrudtsmidlet propyzamid udvaskes til grundvandet i mængder over kravværdien. Miljøstyrelsen vil nu vurdere, om midlet skal forbydes eller brugen af det begrænses.