Annonce
Annonce
For at mindske klimabelastningen begynder Arla i dag med at køre mælk ud til kunder i Københavns-området med en ny MAN eTGM, som kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund.
Danmarks første, store el-lastbil skal nu levere mælk i København
I et helt nyt forsøg, som Arla netop har sat i gang, testes Danmarks første store el-lastbil over 18 ton, der leverer mælken på grøn strøm.
”Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark i en pressemeddelelse.
I en tid med stort fokus på udledning af klimagasser har de danske mejerier de seneste år sat fokus på de områder, hvor de kan begrænse en klimatung produktion. Det gælder bl.a. transporten og Arla oplyser,at selskabet har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som dækker hele el-lastbilens elforbrug.
Forleden
oplyste Thise Mejeri at Salling-mejeriet sigter mod at benytte lastbiler, der
kører på brint, og allerede sidste år gik Arlas ca. 280 økologiske andelshavere
over til at bruge 100 procent certificeret grøn el. på deres landbrug. Det
betyder, at de økologiske landmænds elforbrug hos Arla i dag er baseret på
vedvarende energikilder som vind- og solenergi.
Testen af den nye el-lastbil sker som et led i Arlas ambitiøse klimaambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med 30 procent pr. kilo mælk i løbet af det næste årti og arbejde hen imod netto-nuludledning inden 2050.
Forventningen til den nye el-lastbil er, at den kan køre mellem 130 – 200 km på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 pct CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 km per liter diesel.
I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN,
der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til
københavnerne på grøn strøm.
Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt. Sidste år blev to biogaslastbiler også sat ind i distributionen som et forsøg, og det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 pct. CO2 pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og Arla undersøger muligheden for at udvide antallet af biogasbiler.
Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130 – 200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 km per liter diesel.
I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN,
der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til
københavnerne på grøn strøm.
Flere artikler fra samme sektion
2024 bød på rekordhøjt niveau af pesticider i vandboringer, og grænseværdien blev brudt i flere tilfælde
Nye data afslører rekordhøje niveauer af pesticidrester i danske vandboringer, hvor grænseværdierne overskrides i et stigende antal tilfælde. En professor advarer om alvorlige sundhedsrisici, mens danske vandselskaber forudser stigende priser på drikkevand i fremtiden.
Biblioteker over hele landet vil bygge bro mellem unge og seniorer, så de kan samarbejde om klimahandling
Velux Fonden støtter nyt projekt, som skal skabe omkring 30 lokale fællesskaber for klimahandlinger, hvor over 800 unge og seniorer mødes og sammen udvikler tiltag, der kan bidrage til en grønnere fremtid.
Professor: Økologien når ikke fordoblingsmålet uden mere græs og biogas
Danmark skal fordoble det økologiske landbrugsareal inden 2030, og der er kun een vej frem, lyder det fra ny professor på Aarhus Universitet, der i årtier har forsket i biogas, kvælstof og landbrug.