Annonce
Annonce
Omlægning til økologi er ét af flere virkemidler til omstilling til et mere plantebaseret system, mere plantebaseret kost og et oplagt tiltag i en dansk strategi for at komme ind på plantemarkedet, både uden for og inden for Danmarks grænser. Foto: Bilka
Økologisk Landsforening: Økologi er Danmarks vej ind på markedet for planteprodukter
DEBAT: Landbrugsaftalen og finansloven for 2022 bør indeholde en handlingsplan til et dansk planteinitiativ med et stærkt fokus på økologi og midler til markeds- og produktudvikling, forskning.
Dette debatindlæg er oprindeligt bragt på Altinget.dk den 3. september.
Af: Per Kølster og Sybille Kyed, hhv. formand og landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening
Der er fuldt fart på møder, konferencer og høringer om dansk fødevareproduktion og et foranstående planteeventyr, der skal sikre dansk landbrugs fremtid - også som eksporterhverv.
Der er rigtig god energi og stor enighed om, vi skal den vej. Der er mindre enighed, om virkemidlerne må være på bekostning af den nuværende store husdyrproduktion. En uenighed, som vi måske ikke behøver tage direkte stilling til – vi kan gå økologiens vej, så giver det sig selv.
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk. Dermed arbejder vi også for et fødevaresystem, hvor plantemad fylder langt mere, end den gør på den gennemsnitlige tallerken her i den vestlige del af verden. En stor planteandel på tallerken er så at sige direkte indlejret i en omstilling til økologi.
Dyrene skal ud på marken, have mere plads i stalden, og en stor del af foderet skal komme fra bedriften selv eller fra nærliggende ejendomme. Det lægger sin egen begrænsning for, hvor stor husdyrproduktionen kan være i økologien, og det giver sig selv, at en langt større andel af vores kost dermed bliver plantebaseret.
Nøjagtig som vi også ser det ske, når de professionelle køkkener lægger om til økologi. Jo højere økologiprocent, jo mere fylder planteandelen.
Efterspørgslen på økologisk plantemad fylder
Ser vi på efterspørgslen på plantebaserede fødevarer, så fylder økologi også meget. En undersøgelse lavet af Dansk Vegetarisk Forening viste, at 77 procent af dem, der enten er vegetarer, veganere eller fleksitarer gerne ser, at alt dansk landbrug blev økologisk.
På baggrund af en undersøgelse i USA konkluderer Good Food Insitute, at økologi trækker efterspørgslen på plantebaserede fødevarer i USA.
Økologi har en markedsandel på 25 procent af de plantebaserede produkter i USA - det er fem gange højere end økologiens samlede markedsandel, og 34 procent af amerikanerne finder, at det er meget vigtigt eller ekstremt vigtigt, at produkterne er økologiske.
Her i Danmark er 65 procent af markedet for plantedrikke økologisk. De økologiske forbrugere udmærker sig simpelthen ved at være omstillingsparate.
Økologi kan være Danmarks vej til det globale plantemarked
Omlægning til økologi er med andre ord både ét af flere virkemidler til omstilling til et mere plantebaseret system, mere plantebaseret kost og et oplagt tiltag i en dansk strategi for at komme ind på plantemarkedet, både uden for og indenfor Danmarks grænser.
Hvis Danmark skal få fodfæste på det globale marked, skal det være som udbyder af højværdiprodukter, og det er så oplagt at bruge økologi som det nemme afsæt.
Hvorfor ikke lægge sig i slipvinden på Danmarks titel som verdensmester på økologi og levere et clean label produkt og udnytte, at de økologiske forbrugere er mere tilbøjelige til at ændre deres fødevarevaner og indkøb.
En potentiel vindersag
Vi står med en potentiel vindersag for danske landmænd, det danske miljø, den danske klimaindsats i landbruget og det danske erhvervsliv. En vindersag, som med lidt støtte fra visionære politikere kan rulle hurtigt.
Derfor anbefaler Økologisk Landsforening, at landbrugsaftalen og finansloven 2022 indeholder en handlingsplan til et dansk planteinitiativ med et stærkt fokus på økologi og midler til markeds- og produktudvikling, forskning og etablering af økologisk sortsudvikling indenfor afgrøder til konsum.
Nøjagtigt som der gennem tiderne er investeret i at blive verdensførende på markedet for animalske produkter.
Dette er et debatindlæg og ikke et udtryk for redaktionens holdning. Ønsker du at skrive et debatindlæg til Økologisk så send det til hhk@okologi.dk. Navn og profession skal oplyses. Vi forbeholder os retten til at redigere i rubrik, manchet og mellemrubrik samt at rette sproglige fejl.
Flere artikler fra samme sektion
Det er en falsk udlægning at kalde trepartsaftalen for en omstilling af landbruget
DEBAT: Den vækst i det økologiske areal, som regeringen og parterne bag trepartsaftalen ønsker, er lig med omstilling til et landbrug, der samarbejder med naturen. Den omstilling kan vi ikke se i den grønne trepart, skriver Sybille Kyed.
Merete Juhl stopper som direktør i Landbrug & Fødevarer, netop som den grønne trepart er faldet på plads
Landbrug & Fødevarer reorganiserer sin direktion, og formandskabet har i den forbindelse udpeget en ny adm. direktør. Det er uklart, om den afgående direktør selv har taget valget om at stoppe.
Økologisk Landsforening: Brugen af regenerativt landbrug som begreb kandiderer til greenwashing
DEBAT: Brugen af begrebet regenerativt jordbrug tenderer til greenwashing, når aktører bruger det i flæng med sprøjtegift. Syntetiske sprøjtegifte og kunstgødning er ikke forenelige med et regenerativt landbrug, der beskytter naturen, skriver forperson Michael Kjerkegaard.