Annonce
Annonce
Med åbningen af madmarkedet Alma ønsker Alfred Josefsen at genskabe noget af stemningen og den gode service, som kendetegnede Irma-kæden, og der bliver plads til mange økologiske varer. Foto: Jens Panduro
Tidligere Irma-direktør åbner nyt madmarked
Alfred Josefsen åbner sammen med 12 tidligere Irma-ledere en butikskæde, som er baseret på værdierne fra den lukkede Irma-kæde, som havde den højeste økologiandel i dansk dagligvarehandel.
Der er nu nyt håb for de tidligere Irma-kunder, som siden de sidste Irma-butikker lukkede i foråret 2024, har savnet et indkøbssted med fokus på bæredygtighed og økologi.
I begyndelsen af 2025 åbner den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen sammen med 10-12 tidligere ledere fra den lukkede Coop-kæde et helt nyt madmarked. Det får navnet Alma og skal bygge på mange af de værdier omkring bæredygtighed og økologi, som kendetegnede Irma-kæden.
Det er ellers kun 21 måneder siden, at en gruppe omkring den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen opgav at redde landets ældste dagligvarekæde, som Coop i begyndelsen af 2023 besluttede at lukke efter et katastrofe-regnskab for dagligvarekoncernen.
Han valgte selv i 2012 efter 13 år som direktør for Irma at forlade kæden, da Coop besluttede at flytte Irmas hovedkontor til koncernhovedkvarteret i Valby, hvor Irmas team af indkøbere blev blev en integreret del af Coops indkøbsafdeling. Dermed forsvandt en del af Irmas særkende, og ti år senere besluttede Coop at lukke en skrantende Irma-kæde.
Jeg håber, at vi sammen kan skabe et meget stort fællesskab om sund, ordentlig, nydelig og fantastisk mad, som både bidrager til det gode liv for den enkelte og for planeten.
— Alfred Josefsen, medejer og direktør, Alma
Da de sidste eksemplarer af den ikoniske Irma-pige forlod det københavnske gadebillede i foråret 2024, efterlod de et hul og et stort antal frustrerede Irma-kunder, som havde mistet deres foretrukne indkøbssted for økologiske fødevarer.
Det aktualiserede planerne om at etablere et nyt madmarked, fortæller Alfred Josefsen i et interview til FødevareWatch.
”Det var en helt deroute, som mange oplevede i den periode, som gjorde, at tankerne modnedes lidt mere om, at nu er Irma forsvundet. Gad vide, om det ikke er tid til at skabe noget, som folk ville kunne blive glade for,” siger han til mediet.
Ifølge dagbladet Politiken skal den 67-årige Alfred Josefsen selv stå i spidsen for Alma, der efter planen åbner den første butik på en endnu ukendt badresse i begyndelsen af 2025, og det er ambitionen at åbne fem butikker i løbet af Almas første leveår.
Sigter mod fem butikker i 2025
Sammen med en gruppe tidligere Irma-ledere håberAlfred Josefsen nu at lanceringen af madmarkedet Alma vil tlitrække mange af Irmas tidligere kunder, som forventer at åbne fem butikker i Københavnsområdet i 2025.
Under overskriften ’Breaking News’, bekræfter den tidligere Irma-direktør tirsdag på LinkedIn, at han bliver direktør for selskabet Alma A/S, som skal stå i spidsen for Alma-kæden.
”Jeg har glædet mig helt vildt til at skrive denne besked til alle jer. Jeg træder ind i et fantastisk job som direktør og købmand for Alma A/S. Nu er det nemlig officielt – vi lancerer i begyndelsen af 2025 Alma, som bliver byens nye madmarked med lækre og økologiske varer, inspirerende butikker samt kompetent og engageret personale,” skriver Alfred Josefsen.
Mange års misrøgt af Irma
Beslutningen om at lukke Irma-kæden blev taget som led i en større omstrukturering af Coops forretningsmodel. Den økonomisk pressede dagligvarekoncern ønskede med lukningen at fokusere sine ressourcer på færre butikskoncepter og effektivisere sin forretning i et konkurrencepræget dagligvaremarked, hvor der er tre gange så mange dagligvarebutikker pr indbygger, som i andre sammenlignelige lande.
I forbindelse med beslutningen om at lukke Irma-kæden, som i år ville have fyldt 138 år, beskyldte Alfred Josefsen Coop for ”mange års misrøgt” af en ikonisk dagligvarekæde, som igennem årtier var gået forrest på vigtige områder som dyrevelfærd, fødevarer af kvalitet, økologi, biodiversitet, madinspiration og klima.
Milliardær-par er hovedaktionær
Af CVR-registeret fremgår det, at Alma Madmarked ApS blev stiftet 11. juni 2024 af Alfred Josefsen. Nogle måneder senere blev det omdannet til et aktieselskab, hvor han ejer 20 pct. Rigmandsægteparret Claus og Bente Juel Christiansen skyder 20 mio. kr. ind i selskabet og sidder på 80 pct. af aktierne. Parret har opbygget en milliardformue via biotekfirmaet Nordic Bioscience og er i dag bosiddende i Schweiz.
Når de sammen lancerer Alma, vil mange tidligere Irma-kunder sikkert betragte det som en genoplivning af Irma-konceptet, og at dømme efter den kommende direktørs udtalelser om det nye madmarked, er det næppe skudt helt ved siden af.
”Vi vil gerne skabe den gode butiksoplevelse igen. At man kan komme ind i nogle butikker, som er nydelige og sanselige, og hvor der faktisk findes medarbejdere, som ved, hvad det går ud på, og som har lyst til at dele den viden med kunderne. Og det tror vi næsten, at vi kan genskabe en til en,” siger Alfred Josefsen til Politiken.
Almas motto: Mere liv
”Jeg håber, at vi sammen kan skabe et meget stort fællesskab om sund, ordentlig, nydelig og fantastisk mad, som både bidrager til det gode liv for den enkelte og for planeten,” uddyber Alfred Josefsen på LinkedIn, hvor han pointerer, at hele idéen bag Alma handler om at skabe mere liv.
”Hele holdet af mange gode kolleger fra Irma og jeg tror, at tiden er inde til at skabe et attraktivt madmarked,” siger Alfred Josefsen, som oplyser, at det føles rigtig godt at forlænge sin erhvervskarriere til efter pensionsalderen for at stå i spidsen for Alma A/S, som får et blåt hjerte med teksten ’Mere liv’ som sit logo.
Flere artikler fra samme sektion
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.
Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet
Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.