Streetfood og foodfestival sætter økologisk ost på menuen
Kampagnen Ost & ko sætter fokus på økologisk ost via to af Danmarks store, velbesøgte madfestivaler, Street Food om Søerne i København og Food Festival i Aarhus.

Økologien bliver et vigtigt omdrejningspunkt, når Mejeriforeningen i denne uge tager hul på tre nye år med ostekulturkampagnen Ost & ko.
Det første osteevent finder sted i dag torsdag 18. august i forbindelse med Street Food om Søerne, hvor foreningen fra kl. 15-18 i Gyldenløvesgade ved Søpavillonen tilbyder københavnerne at dykke ned i ostens verden sammen med mexicanske Hija de Sanchez, som ifølge arrangørerne serverer en række friske, spicy og sprøde smagsprøver på deres mexicanske tostadas - iklædt økologiske danske oste.
Siden 2015 har Mejeriforeningen arbejdet på at stimulere den gode danske ostekultur, og de næste tre år er der i den EU-støttede kampagne fokus på økologisk ost, inspiration i køkkenet, håndværket og mejerierne bag.
“Danske økologiske oste er det velsmagende resultat af stolte traditioner og innovativt håndværk. Nu sætter vi i de kommende kampagneår ekstra blus under økologien for at vise danskerne mangfoldigheden, og at mange af de ostetyper, som de elsker, også fås i skønne økologiske varianter,” siger Lars Witt Jensen fra Mejeriforeningen.
Kål & ko på Food Festival i Aarhus
Ostekampagnen Ost & ko flytter 2. og 3. september til Mejeriforeningens hjemby i Østjylland, når Food Festival i Aarhus åbner på Tangkrogen. Her sætter det nye område Kål & Ko scenen for en række økologiske danske oste og deres anvendelse på nye måder i det grønne køkken. Det sker med samtale, smagning og læring.