Salling Group politianmeldt for at vildlede forbrugerne
Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende udsagn om bæredygtighed i forhold til Netto-kædens økologiske brand ”ØGO”.

Konkret politianmelder Forbrugerombudsmanden Salling Group for i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+ at skrive ”ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brands”.
Men udsagnet var baseret på en spørgeundersøgelse blandt 10.000 danske forbrugere. Den var lavet af den private virksomhed SB Insight, der står bag Sustainable Brand Index.
Kåringen var derfor alene udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse
Markedsføringen kunne derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse fejlagtigt give forbrugerne indtryk af, at ØGO var blevet kåret som det fjerdemest bæredygtige mærke i Danmark, og det kan give forbrugerne
et fejlagtigt indtryk af produkternes reelle klima- og miljøbelastning.
"Sagen viser nok engang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres. Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige," siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Han har derfor politianmeldt Salling Group, som driver Netto-kæden, for vildledende markedsføring.
Salling Group har fjernet de pågældende opslag efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.