Rekordsalg: De professionelle køkkener holder fast i økologien trods prisstigninger

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 6 pct. fra 2023 til 2024, og det er rekordhøjt. Stigningen er dog primært drevet af prisstigninger og i mindre grad volumen. Markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening Torben Blok kalder på politisk prioritering, mere vidensdeling og en større bevidsthed.

26. august 2025
Læsetid: 4 minutter
Bankdata kantine
Selv om priserne på mange økologiske råvarer er steget det seneste år, holder landets professionelle køkkener fast i økologiforbruget, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Foto: Jakob Brandt

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tallene for salget af økologi til de professionelle køkkener. De viser, at salget er steget med 6 pct. fra 3,4 mia. kr. i 2023 til 3,6 mia. kr. i 2024. Værdien af økologiske varer udgjorde 14,2 pct. af det samlede salg til foodservice i 2024, hvilket er en stigning fra 13,7 pct. i 2023. Det er højere end økologiske varers andel af detailomsætningen, som i 2024 lå på 11,6 pct.

Stigningen i salget af økologiske fødevarer til foodservice er i høj grad drevet af prisstigninger, da mængden af økologiske varer i volumen kun steg med 3 pct., mens stigningen i værdi var det dobbelte.

Markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening Torben Blok glæder sig over tallene, men kalder også på, at alle i hele værdikæden skal være klar på at finde nye løsninger til det økologiske måltid.

Han mener, at det er nye tider, og at vi derfor er nødt til også at stille nye krav til, at vi skal sikre mere bæredygtige måltider i kantinerne, de offentlige køkkener og på restauranterne rundt om i landet:

”Vi står et sted, hvor det er helt afgørende, at man tænker økologien ind politisk og afsætter midler til at løfte økologiprocenten i de professionelle køkkener. Det håber vi selvsagt på vil afspejle sig i det finanslovsforslag, der vil blive lanceret senere på ugen og i den kommende kommunalvalgkamp.”

Nye fælles mål om økologi i EU

I sidste uge afholdt Økologisk Landsforening i samarbejde med andre organisationer Organic Summit, hvor 450 beslutningstagere, køkkener, landmænd, virksomheder og organisationer fra 40 forskellige lande var samlet om et fælles mål om at udstikke retningen for at nå 25 pct. økologi i EU i 2030.

For at nå dette mål mener Torben Blok, at det er afgørende, at alle i hele værdikæden i fællesskab løfter økologien, så de professionelle køkkener kan bidrage endnu mere til at nå de fastsatte mål:

”Vi skal have økologien endnu mere ind i måltidet, så vi får opereret alle de nye dagsordener ind i køkkenerne. Der skal flere bevidste handlinger ind i indkøbene i både de offentlige og de private køkkener, så vi på den måde er med til at fremme et mere bæredygtigt måltid med mindre madspild og en tallerken med en anden balance end den, vi kender i dag. Derfor er det afgørende, at branchen rykker sammen, deler viden og er med til at sikre viden- og efteruddannelse,” siger han.

Stor forskel på varegruppers økologiandel

Ser man på de enkelte varegruppers økologiandel, er der imidlertid stor forskel på markedsudviklingen. Mejeriprodukter og æg fylder meget med 34 pct. af det samlede salg, og økologiske æg alene har en andel på 38 pct. Også økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 23 pct. Økologisk kød og fisk udgør omvendt kun 4 pct. af varegruppens samlede salg, mens økologiske frostvarer udgør 7 pct. af det samlede salg af frostvarer.

Er du nysgerrig på at dykke ned i udviklingen for de enkelte økologiske kategorier, kan du se flere tal fra Danmarks Statistik for salget af økologi i foodservice her.