Annonce

Annonce

Polen er Årets Land på nordisk øko-messe

Et voksende antal landestande har i år fundet vej til Nordic Organic Food Fair, hvor Polen indtager en lidt overraskende rolle som Årets Land.

17. november 2022
Læsetid: 2 minutter
Den polske stand på NOFF

Polens kåring som Årets Land på NOFF-messen i Malmø er endnu et bevis på, at det økologiske marked i landet gennem de seneste år har udviklet sig i en positiv retning. Foto: Anne Stine Jønck

Tidligere har Nordic Organic Food Fair (NOFF) været domineret af mange enkeltstående udstillere, men i år har udstillerne på den danske fællestand udsigt til flere landestande i messecenteret i Malmø, som i år for 10. gang danner rammen om Nordens største økologimesse.

Det gælder bl.a. Grækenland, Sydkorea, Belgien. Lithauen og Italien, og klods op ad den danske stand troner Polens fællesstand, hvor udstillerne i år kan bryste sig af, at hjemlandet er kåret som Årets Land på NOFF.

Da Danmark i 2019 som det første land på den nordiske messe blev kåret som Årets Land var begrundelsen, at Danmark er et foregangsland for økologi. Helt den rolle kan man ikke tilskrive Polen, men ifølge eventdirektør Melina Viking fra den engelske messearrangør Diversified Communications er der flere gode grunde til, at messen i år har kåret Polen som Årets Land.

Danske udstillere:

  • Danske
  • Bælg
  • Dava Foods Denmark
  • Dencon Foods
  • LA International ApS
  • Naturfrisk Group
  • Northern Greens A/S
  • Organique Europe
  • Perfectseason
  • Reduced
  • Smedens
  • Sparkling Tea
  • Svaneke Bryghus
  • The Company
  • Tvedemose Food ApS
  • Vinhanen Engros ApS
  • Østerberg Foods

”Via et stærkt engagement og samarbejde mellem forskellige polske organisationer er den økologiske fødevareproduktion på fremmarch i Polen. Det gør Polen til et interessant marked, som forventer at nå en markedsandel på 10 pct. i 2030,” siger Melina Viking.

Det positive syn på udviklingen af det økologiske marked i Polen deler hun med Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening. Gennem de seneste år har hun i forbindelse med flere eksport- og brandingprojekter besøgt Polen, som med sine ca. 40 mio. indbyggere efter hendes vurdering kan udvikle sig til et interessant marked for danske virksomheder.

”Polen er et land, som jeg har arbejdet sammen med siden 2019 og med en årlig vækst i det økologiske salg på 20 pct. er der et kæmpe potentiale på det polske marked,” siger Pernille Bundgård, som bl.a. har promoveret plantebaseret økologi fra danske producenter for potentielle kunder i Polen.

Flere artikler fra samme sektion

Spisemærkerne er på vej tilbage på danmarkskortet

Til sommer forventer Fødevarestyrelsen at lancere et nyt danmarkskort over alle landets spisemærkede restauranter.

09-05-2025 2 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Økologien åbner nye døre for jysk konferencecenter

Selv om Vingsted Hotel & Konferencecenter har fået Det Økologiske Spisemærke i bronze, er der stadig plads til, at køkkenet kan holde fast i en håndfuld små lokale fødevareproducenter.

09-05-2025 4 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.

08-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer