Annonce
Annonce
Plantekøkkenet har betydet, at discountkæden har reduceret sortimentet af Naturli's plantedrikke. Foto: Rema 1000 Foto: Rema1000
Plantedrikke fra Naturli' er under pres fra dagligvarekædernes egne mærker
Dagligvarekædernes satsning på økologiske plantedrikke under eget mærke vender op og ned på et marked i vækst, skriver Dansk Handelsblad på basis af nye salgstal fra Nielsen.
Naturli har gennem en årrække været den eneste valgmulighed for de kunder, som ønskede at købe et plantebaseret, økologisk alternativ til mælk. Men i takt med at plantetrenden er skyllet ind over landet, har flere af dagligvarekæderne lanceret private label serier med havre- og risdrikke. De sælges ofte betydeligt billigere end Naturlis produkter, og ifølge Dansk Handelsblad presser de nye og billigere alternativer Naturli'.
Både kæderne under Coop, Salling Group samt discountkæden Rema 1000 er blandt de kæder, som har lanceret egne serier af plantedrikke, og det efterlader mindre plads til de tilsvarende varer fra Naturli'.
Adm. direktør i Naturli’ Foods, Henrik Lund, erkender, at de nye produkter har ændret markedssituationen:
"Det er klart, at med nye aktører og kædernes private label-produkter bliver pladsen på dagligvarekædernes hylder mere trang. Det er helt naturligt. Vi er stolte over at have været med til at drive denne kategori til vækst år efter år," siger Henrik Lund, til Dansk Handelsblad.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.