Økologisalget sætter ny rekord i USA
Mens det økologiske salg kører i bakgear i mange europæiske lande, vokser salget i USA, som er verdens største marked for certificeret økologi.

Den seneste opgørelse fra Organic Trade Association i USA viser, at selvom væksten i det økologiske salg aftager, værdsætter de amerikanske forbrugere i stigende grad økologiske produkters sundheds- og miljømæssige fordele, og det kan aflæses i salget.
Det skriver det amerikanske nyhedsmedie Supermarket News, som nævner, at det samlede økologiske detailsalg i USA i 2022 for første gang krydsede 60 mia. dollars. Det fremgår af ’Organic Industry Survey 2023’, som opgør det samlede salg af økologiske fødevarer i USA til 425 mia. kr. Det svarer til en vækst på fire pct. i forhold til 2021.
Økologien har bevist, at den kan modstå kortvarige økonomiske storme. På trods af udsvingene i et givent øjeblik investerer amerikanerne stadig i deres personlige helbred, og i en tid med voksende interesse for miljøet er økologien svaret.
— Adm. direktør for Organic Trade Association, Tom Chapman
Her vokser det økologisk salg
-
Økologisk babymad og modermælkserstatning steg knap 13 pct. til 9,6 mia. kr.
-
Økologiske ris, korn og kartoffelprodukter steg mere end 10 pct. til knap 2,7 mia. kr.
-
Økologisk svinekød steg mere end 10 pct. til 434 mio. Kr.
Kilde: Organic Industry Survey 2023
En del af væksten skyldes dog en høj inflation, som vi også oplever herhjemme. Så en del af væksten består af prisstigninger, og målt i volumen faldt salget i USA i flere varekategorier.
”Økologien har bevist, at den kan modstå kortvarige økonomiske storme. På trods af udsvingene i et givent øjeblik investerer amerikanerne stadig i deres personlige helbred, og i en tid med voksende interesse for miljøet er økologien svaret,” siger administrerende direktør for Organic Trade Association, Tom Chapman til mediet.
Men den samlede salgsfremgang betyder, at certificeret økologi nu tegner sig for seks pct. af det samlede fødevaresalg i USA. I Danmark er økologiandelen dobbelt så høj, men ifølge Tom Chapman har USA’s forbrugere vist, at de vil vende tilbage igen og igen, fordi det økologiske fødevaresystem er bedre for både mennesker, planeten og økonomien.