Annonce
Annonce
Danila Brunner, adm. direktør for BioFach (t.h.) klippede snoren til den danske fællesstand på BioFach, hvor 27 forventningsfulde udstillere i dag tog hul på fire forhåbentlig travle dage på Verdens største økologimesse. Foto: Andreas Eising
Snoren er klippet til fire hektiske dage på BioFach-messen i Nürnberg
Nu går det løs på verdens største økologimesse, hvor de danske udstillere jagter nye kunder og plejer de eksisterende kontakter på et internationalt økologimarked, som er præget af ny optimisme.
Med et enkelt klip gentog Danila Brunner, adm. direktør for BioFach en gestus fra 2022, da hun igen i år havde takket ja til at åbne den danske fællesstand i Nürnberg. Den tyske messedirektør benyttede igen lejligheden til at markere messens taknemlighed for, at Danmark og et stort hold af danske producenter år efter år møder op i de tyske messehaller, hvor den danske vedholdenhed har givet give de danske fødevareproducenter og deres produkter et godt ry blandt de mange internationale indkøbere, som hvert år valfarter til messen fra alle hjørner af kloden.
Danila Brunner ønskede i den forbindelse de danske udstillere en udbytterig messe.
”Jeg ser meget op til dansk økologi, og jeg håber, at I på fredag tager hjem med ømme arme, fordi i har trykket mange hænder og uddelt masser af smagsprøver, og at I også har et ømt snakketøj. Det er den gode ømhed, som forhåbentlig er udtryk for, at I har mange gode aftaler og kontakter med hjem,” sagde Danila Brunner til de danske udstillere.
Både Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening og Malene Aaris fra eksportnetværket Bio Aus Dänemark, som står i spidsen for det danske eksportfremstød håber og tror, at Danila Brunner får ret, og de forventer fire travle dage i Tyskland.
”Vores virksomheder er meget innovative og vinder priser på kryds og tværs. Det betyder, at andre lande kigger mod Danmark, som de betragter som et foregangsland i forhold til økologi og bæredygtighed,” siger Dennis Hvam, som håber, at Danmarks førerposition giver lidt ekstra medvind på standen.
”Vi har fået en god start. Folk er glade og forventningsfulde og her er en rigtig god stemning på standen,” siger Dennis Hvam.
Thise søger netværk og nye kunder
En af de trofaste udstillere på BioFach er Thise Mejeri, som gennem de seneste noget udfordrende år især har haft succes med eksporten af økologisk ost, og mejeriets salgs- og marketingdirektør, Petter Aagesen, ser frem til at møde både nuværende og potentielle eksportkunder på messen i Tyskland, som han uden sammenligning beskriver som mejeriets vigtigste eksportmarked.
”BioFach handler selvfølgelig om komme i kontakt med nogle nye kunder, men for os er det mindst lige så vigtigt at pleje vores eksisterende kunder og netværk. En meget stor del af vores nuværende kunder fra både Tyskland, Holland, Belgien og en række andre lande er til stede på messen, så det er et rigtig godt sted for os at få talt med dem og i det hele taget pleje vores udenlandske netværk,” sagde Petter Aagesen, salgs- og marketingdirektør hos Thise til Mejeriforeningen inden afgangen til Tyskland.
Messen skal åbne nye døre for Friland
Friland er en anden af BioFach-veteranerne, som glæder sig over at være tilbage i Nürnberg, som i år bliver gennemført under sloganet: ”Baner vejen for en bæredygtig fremtid.” Det vil Friland gerne bidrage til.
”Vi er superglade for, at vi får mulighed for at vise vores stærke økologiske koncepter og produkter frem. Her er BioFach vigtigt for os, fordi vi møder en stor del af vores nuværende og forhåbentlig nye kunder,” siger Frilands nye adm. direktør, Søren Tinggaard, som i år for første gang selv deltager på den internationale messe.
Salgsansvarlig for det tyske marked i Friland, Marian Mohrmann, håber, at messen kan åbne nye døre for Friland, som i år fremviser et bredt sortiment af økologisk oksekød og grisekød til foodservice- sektoren, hvor Friland ser et interessant potentiale.
Dobbelt-messe i Nürnberg
-
Både hovedmessen BioFach 2024, som er udstiller økologiske føde- og drikkevarer, og den noget mindre søstermesse, Vivanes, som udstiller økologisk og naturlig kosmetik og hudplejeprodukter, holder åbent i det store kompleks af messehaller i Nürnberg fra 13. til 16. februar.
-
Sideløbende med de to messer, bliver der gennemført et større kongresprogram med mere end 100 forskellige sessioner, som skal inspirere tilhørerne til at arbejde videre med økologi, klima og bæredygtighed. I år er der særligt fokus på, hvordan økologien bidrager til beskytte klimaet.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.