Meny bliver hovedsponsor for det økologiske topmøde i København

Når Organic Summit 2025 i næste uge samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde i Den Sorte Diamant, bliver det med Meny-kæden som hovedsponsor.

13. august 2025
Læsetid: 5 minutter
Kædedirektør Richo Boss foran Meny-butik
Richo Boss ser frem til Foto: Meny

Det bliver Dagrofa-koncernens flagskibskæde Meny, der er hovedsponsor for Organic Summit 2025, som afvikles 18-19. august i Den Sorte Diamant i København. Her skal 400 inviterede gæster diskutere udfordringerne for det økologiske marked, og hvad der skal til for at nå EU’s mål om 25 procent økologisk landbrug og forbrug i 2030.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dagrofa.

Topmøde sponsorer

Fire virksomheder har valgt at sponserer Organic Summit, som afvikles 18-19. august i Den Sorte Diamant i København.

Platin-sponsor:

  • Meny

Sølv-sponsor:

  • Thise Mejeri
  • Arla

Bronze:

  • Friland A/S

"Økologi er et af Menys vigtigste fokusområder. Vi arbejder målrettet med vores sortiment, vores leverandører og hele værdikæden for at gøre det lettere for forbrugerne at træffe det bevidste, økologiske valg i deres indkøb. Men vi er langt fra i mål, både i Danmark og i resten af Europa, og der skal større greb til, hvis vi skal realisere vores ambitioner," siger Kristine Pilgaard, kommerciel direktør i Meny.

Det kræver handling på flere fronter at nå 2030-målene, og derfor mener hun, at det er oplagt for Meny at gå forrest og bakker op om topmødet.

"Forbrugerne efterspørger økologi, og Meny vil gerne tage ansvar. Det handler både om gennemsigtighed i forhold til råvarer og om at sikre bedre betingelser for de landmænd, der skal levere den økologiske udvikling. Derfor ser vi også topmødet som en vigtig platform til at påvirke EU’s handlingsplan og styrke samarbejdet på tværs," siger Kristine Pilgaard.

Kædedirektør i forreste linje

Ud over en stor pose penge bidrager Meny med konkret viden, erfaring og forbrugerindsigt til topmødets politiske og strategiske diskussioner, oplyser kædedirektør Richo Boss.

Med rollen som hovedsponsor for Organic Summit viser Meny, at Dagrofa-kæden er indstillet på at styrke økologiens position, og personligt ser han frem til at deltage i flere debatter i forbindelse med topmødet.

”Vi kan se, at økologi betyder meget for vores kunder, og vi har i flere år investeret i at udvikle vores økologiske sortiment, som i dag omfatter over 1000 varer, og i de kommende år satser vi på at øge vores økologiske andel. Men et bredt sortiment kan ikke stå alene, og vi skal passe på med ikke at falde i fælden ved bare at udvide det økologiske sortiment. Der skal større greb til, hvis vi skal nå 2030-målet,” siger direktøren, som pointerer, at løsningen ikke kun handler om behovet for at skabe bedre rammevilkår for økologien.

Kæderne har også et ansvar. Derfor har han iværksat flere initiativer, der skal sætte mere gang i økologisalget i kædens butikker. I en tid med høje fødevarepriser er det efter hans vurdering vigtigere end nogensinde at formidle historierne om, at de økologiske fødevarer bliver produceret uden brug af pesticider og med færre tilsætningsstoffer. Han fremhæver i den forbindelse lanceringen af Danske Madskatte, som Meny bl.a. bruger til at formidle historier om nogle af kædens danske leverandører af økologiske fødevarer.

Økologisk udgave af Spisetid

I uge 32 har Meny deesuden produceret en specialudgave af magasinet Spisetid, hvor de første 20 sider bliver brugt til at fortælle om de ca. 200 økologiske fødevarer, som udgør en væsentlig del af private label-serien Grøn Balance.

Men i år er det effekten af en anden økologisk satsning, som fylder mest. I slutningen af 2024 overtog Dagrofa den økologiske måltidskasseproducent Aarstiderne, og det forsøger Meny i øjeblikket at konvertere til øget salg ved at indrette shop-in-shop-løsninger med Aarstidens produkter i alle kædens 115 butikker.

”Ti af vores butikker har allerede indrettet en shop-in-shop. De har oplevet tocifrede vækstrater i frugt- og grøntsalget fra dag ét. Så der er noget økonomi og salg i det, og målet er at udrulle konceptet i alle butikker inden udgangen af 2025,” siger Richo Boss.

Hele vejen fra jord til bord

Organic Summit er arrangeret af blandt andet Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening. Hos sidstnævnte glæder direktør Rasmus Prehn sig over, at detailhandlen melder sig aktivt ind.

"Når en aktør som Meny tager ansvar, er det med til at vise, at økologi ikke kun handler om landbruget. Det handler om hele rejsen fra jord til bord. Det giver topmødet en stærkere forankring i virkeligheden og sender et vigtigt signal til resten af Europa," siger han.

Organic Summit afsluttes med et fælles europæisk statement og konkrete anbefalinger til, hvordan EU’s økologiske målsætninger kan omsættes til handling.

Læs mere om topmødet her: https://os25.org