Maté Maté bliver officiel partner på Roskilde Festival
Det økologiske energidrikbrand Maté Maté fra Nørrebrew har indgået en millionaftale som officiel energidrikpartner på Roskilde Festival.

Energidrikken Maté Maté sikrer, at gæsterne på årets Roskilde Festival kan slukke tørsten i økologisk energidrik. Med Roskilde Festivals skift til økologisk fokus i 2019 åbnede der sig muligheder for nye partnere, og Maté Maté har siden strategisk positioneret sig som den selvskrevne energidrikpartner. Fra 2023 indgik Maté Maté partnerskabet, og sidste år solgte brandet over 60.000 dåser til festivalens 130.000 gæster.
”Det er selvsagt kæmpestort at være energidrikpartner på Nordeuropas største festival. Energimarkedet buldrer stadig frem, og det er vigtigere end nogensinde at tilbyde funktionelle drikkevarer, hvor brand, naturlige ingredienser og økologi er i centrum. Det her partnerskab bekræfter, at vi også kommercielt kan være med, når vi er oppe mod de største brands” siger Sune Blom, CEO i Nørrebrew i en pressemeddelelse om samarbejdet med Roskilde Festival.
Fra festkollektiv til festivalpartner
Det hele begyndte i 2014, da tretten venner fra København stiftede Danmarks første maté-brand. I årene inden havde de som festkollektiv solgt hjemmelavet maté i store gryder til tunnelraves og gadefester – serveret fra hjemmebyggede barer til 10 kr. koppen. Drikken blev hurtigt en favorit, og dermed var ideen til Mate Mate født.
Hvad der startede et hobbyprojekt er i dag, over ti år senere, blevet til en virksomhed drevet af fire af de oprindelige stiftere og i alt 16 medarbejdere fra kontoret på Nørrebro.
”Det er fantastisk at tænke på, at vi gik fra at sælge maté fra en gryde til gadefester til i dag at kunne kalde os officiel energidrikpartner på Roskilde Festival – med vores egen kæmpebar og titusindvis af solgte dåser,” siger Sune Blom.
At netop Roskilde Festival var et mål for Maté Maté, er ikke helt tilfældigt. Stifterne var selv trofaste festivalgængere – og er det stadig:
”Vi har med enkelte undtagelser været på Roskilde hvert år siden vi gik i 9. klasse, og festivalen har været en fast del af vores ungdom – man kan godt sige, at vi er vokset op der. Festivalen er naturligt blevet en stor del af Maté Maté og vores identitet – også selvom vi nu er voksne med familier og virksomhed, og alt det, der følger med,” siger Sune Blom.
Grøn mad til festivalgæsterne
Roskilde Festival bliver afviklet fra lørdag den 28. juni til lørdag den 5. juli. Festivalen serverer over 1,5 millioner måltider på en uge. Derfor skal maden være plantebaseret, økologisk og produceret med omtanke. På menukortene kan gæsterne se mærket One Planet Plate. Det viser, hvilke retter der har et klimaaftryk under 0,5 kg CO₂e.
Festivaalens langsigtede mål er, at maden bliver 100 pct. økologisk.