Annonce
Annonce
På trods af højere priser prioriterer mange unge at købe Ø-mærket mad, da de betragter økologiske fødevarer som sundere og som resultatet af en produktionsform, der tager mere hensyn til både dyr og miljø.
Mange unge køber økologi på trods af prisen
Otte ud af ti unge køber økologiske produkter, selv om de forbinder økologi med højere priser. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.
Selv om privatøkonomien måske kan være lidt stram hos mange af de unge, som lige er flyttet hjemmefra, viser en ny undersøgelse, at hver tredje af de 18-24-årige køber mindst halvdelen af deres mad- og drikkevarer økologisk, mens knap halvdelen køber få udvalgte økologiske varer.
Valget af økologi begrunder de unge typisk med, at de betragter økologisk mad som sundere, og at produktionen af økologisk mad tager mere hensyn til både dyr og miljø.
Hos Forbrugerrådet Tænk ser seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, positivt på de unges valg af økologi:
Projekt Økologi Fordi
-
Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Forbrugerrådet Tænk i maj 2020, hvor 503 unge i alderen 18-24 år deltog.
-
Undersøgelsen er en del af projekt Økologi Fordi, som er støtte af Fonden for Økologisk Landbrug.
”Unge har generelt ikke så mange penge til madindkøb. At de stadig vælger økologi, når de køber ind, sender et stærkt signal om, at de unge synes økologi er vigtigt, og at de ønsker at tage hensyn til dyr, mennesker og miljø, når de handler,” siger Camilla Udsen.
Dykker man ned i, hvad de unge køber af økologiske varer, ligger frugt og grønt på en klar førsteplads, skarpt efterfulgt af mejeriprodukter. De færreste vælger økologiske færdigretter. Det kan skyldes, at udbuddet af økologiske færdigretter stadig ikke er stort, mener Camilla Udsen.
”Vi kan se, at interessen for økologi er stor. Derfor opfordrer vi producenter af færdigretter til at udvikle flere økologiske kvalitetsfærdigretter, så det i højere grad bliver muligt også at vælge økologi, når det kommer til hurtig mad”, siger Camilla Udsen.
Seks ud af ti unge mener, at økologisk fødevareproduktion er lidt eller meget bedre for klimaet end den konventionelle fødevareproduktion.
En fjerdedel af de unge prioriterer at handle klimavenligt, mens lige under halvdelen kun i nogen grad er opmærksom på at handle klimavenligt. Blandt de, som forsøger at handle klimavenligt, mener hver tredje, at det er svært at handle klimavenligt pga. høje priser og manglende information i form af viden og/eller mærkning på madvarerne.
Det viser undersøgelsen:
-
Målgruppen (18-24-årige) forbinder økologiske madvarer med høje priser, bedre dyrevelfærd og mindre miljøbelastning.
-
En ud af tre unge mellem 18 og 24 år køber mindst halvdelen af deres mad økologisk.
-
Over halvdelen af dem, som handler økologisk, vælger typisk at købe frugt, grøntsager og mejeriprodukter i den økologiske variant.
-
En ud af fire af de unge prioriterer at handle klimavenligt, mens lige under halvdelen kun i nogen grad er opmærksom på at handle klimavenligt
-
Tre ud af fire ville vælge et dansk konventionelt æble frem for et økologisk æble fra f.eks. New Zealand.
Flere artikler fra samme sektion
Friland har ikke nok økologisk kød til at forsyne alle kunder
Efter et noget turbulent 2023 med voksende produktionsudgifter og faldende salg af økologisk kød, kigger DC-datterselskabet ind i en periode, hvor selskabet stort set kan melde udsolgt på alle hylder med økologisk kød.
Discountkæde vil spore børnefamilierne ind på en grønnere hverdagskost
Nyt samarbejde mellem Madkulturen og Netto skal hjælpe familierne til at vælge grønnere alternativer til de kødtunge retter, der sidder på rygraden.
Eleverne strømmer til ny grøn maduddannelse
Efter et vellykket pilotforsøg gør Hotel- og Restaurantskolen i København uddannelsen som Grøn Madhåndværker til et fast uddannelsestilbud.