Lidl-kampagne giver markant løft til salget af økologisk frugt og grønt
Ifølge nye tal fra Lidl er salget vokset med 21 procent i kædens butikker på landsplan sammenlignet med normale perioder uden kampagnepriser.

Salget af økologiske frugter og grøntsager hos Lidl er på landsplan steget med 21 pct. i forbindelse med discountkædens ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden.
For at få del i rabatten skal kunderne handle via Lidl-Plus-appen, og salgsudviklingen viser ifølge Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl, at det er muligt at dreje danskernes indkøbsvaner i en mere bæredygtig retning, hvis politikerne vil skrue på momsen.
"Vi er rigtig glade for, at så mange kunder har taget imod vores øko-tilbud. Det viser, at hvis prisen er rigtig, så vælger danskerne at handle mere økologisk frugt og grønt, hvilket vi også tidligere har kunnet se, når vi har eksperimenteret med at fjerne prisen svarende til momsen på frugt og grønt. Det vidner om, at hvis vi som samfund fjerner momsen på frugt og grønt, vil sunde og økologiske varer bliver mere populære, hvilket både vil komme danskerne og samfundet til gode," siger Peer Sandtner i en pressemeddelelse.
Her voksede salget mest
Væksten i salget af økologisk frugt og grønt har været størst i Lidl-butikkerne i de sjællandske kommuner:
- Allerød Kommune + 44 pct.
- Tårnby Kommune + 34 pct.
- Lyngby-Taarbæk Kommune + 32 pct.
- Gentofte Kommune + 31 pct.
- Egedal Kommune + 30 pct.
- Holstebro Kommune + 29 pct.
- Odder Kommune + 27 pct.
- Frederiksberg Kommune + 27 pct.
- Furesø Kommune + 26 pct.
- Københavns Kommune + 26 pct.
Datagrundlaget er baseret på salget fra maj 2024 til slutningen af marts 2025, hvor Lidl har afholdt 13 kampagner - én uge hver måned. Kilde Lidl
Økologiske forbrugere betaler mere i moms
Indkøbsdirektøren glæder sig over at kunderne har taget tilbuddene til sig, da han mener, at det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg. En holdning, som ikke helt overraskende bliver delt af Rasmus Prehn, direktør for Økologisk Landsforening, som har dokumenteret, hvordan den nuværende momsstruktur rammer økologiske varer særligt hårdt.
Det skyldes at de økologiske varer typisk er lidt dyrere. Det betyder, at økologiske forbrugere hvert år betaler omkring 700 mio. kr. mere i moms, selvom de vælger produkter, der bidrager til renere grundvand, bedre miljøbeskyttelse og bedre dyrevelfærd.
”Selvom intentionen om at købe økologiske og sunde varer er der, kommer mange til at tænke på alt det andet, de gerne vil have råd til eller på de mange faste udgifter. Dertil kommer, at det er et indgroet instinkt hos mange af os at vælge det billigste. Prisen kan derfor godt gå hen og blive lidt af en partykiller for sundhed og økologi. Det, synes vi, i Økologisk Landsforening ikke er rimeligt. Økologi skal være for alle. Derfor glæder vi os over Lidls indsats for at fremme økologien, og vi arbejder politisk for at sænke momsen på økologiske varer,” siger Rasmus Prehn, administrerende direktør i Økologisk Landsforening.
Lidl: Økologi skal være for alle
Lidl har oplyser, at kædens butikker i hele ti kommuner har oplevet stigninger i økologisalget på over 25 pct. Flere kommuner skiller sig endda ud med endnu højere vækst.
Den positive udvikling bør ifølge Lidl være et signal til landets politikere, som via differentieret moms kan bidrage til at realisere ambitionen om, at økologi skal være for alle.
"Økologiske frugter og grøntsager skal ikke være luksusvarer. Når vi ser så stor effekt af kampagner, der gør de sunde valg mere tilgængelige, bør det få politisk opmærksomhed. Vi ved fra egne testperioder og generel brug i udlandet, at differentieret moms er et værktøj, som virker og har stor effekt. Vi er klar til at gå forrest og sørge for, at de administrative omkostninger bliver minimale," siger Peer Sandtner.