Annonce

Annonce

En kaffefarm hvor øer af træer omringer kaffeplanterne

Det nye selskab GrowGrounds vil arbejde på at gøre kaffedyrkningen mere bæredygtig, bl.a. ved hjælp af mere skovlandbrug og færre pesticider. Foto: Athina Koutouleas

Kaffeproduktionen er i krise, og derfor vil nyt selskab ændre radikalt på den

Efterspørgslen på kaffe på verdensplan forventes at stige med 50 pct. frem mod 2050, mens store dele af den jord, der er egnet til dyrkning af kaffen, blive lagt øde, og klimaforandringerne gør betingelserne mere vanskelige, lyder det fra et nyt selskab, som har igangsat en radikal plan.

Det holder ikke i længden, at verdens efterspørgsel på kaffe ventes at stige med 50 pct. frem mod 2050, samtidig med at plantagernes jord udpines, og klimaforandringerne gør betingelserne for producenterne sværere.

Det skriver Peter Larsen Kaffe i en pressemeddelelse, hvor kaffeproducenten nøgternt konstaterer, at "verdens kaffeproduktion er i krise": Store dele af jorden, som kaffen dyrkes på, vil blive lagt øde, og industrien har selv bidraget til krisen ved at bruge dyrkningsmetoder, der både udleder enorme mængder CO2 og udpiner den jord, som kaffeplanterne skal vokse i.

Det skal der laves radikalt om på med det nystiftede selskab GrowGrounds, som Peter Larsen Kaffe har en andel i. Selskabet er stiftet af tre kaffe- og bæredygtighedsprofiler med erfaring fra netop Peter Larsen Kaffe, den svenske moderkoncern Löfbergs og Coop.

En af dem er Lars Aaen Thøgersen. Han kommer fra en delt stilling som chef for innovation og kommunikation hos Peter Larsen Kaffe og innovationsdirektør med ansvaret for cirkulær omstilling i Löfbergs, der er medstifter af GrowGrounds.

”Begge kaffevirksomheder har en lang tradition for at arbejde med at forbedre vilkårene for både den natur, kaffen skal dyrkes i, og de mennesker, der producerer den. Jeg kan bare se, at hvis vi virkelig skal gøre en forskel og ultimativt redde kaffens fremtid, skal vi helt ud på kaffefarmene, hvor eksempelvis 80 pct. af den samlede CO2-udledning fra kaffeproduktionen sker, og skabe radikale forandringer,” siger Lars Aaen Thøgersen, med henvisning til at Peter Larsen Kaffes egen produktion på risterierne i Danmark og Sverige, der allerede er næsten klimaneutral, udgør under 1 pct. af kaffens samlede CO2-udledning.

”Indsatsen herhjemme batter ikke ret meget i det store billede. I dag dyrkes langt det meste kaffe i såkaldte monokulturer, som dels ikke er godt for jorden, dels kræver store mængder kunstgødning og pesticider. GrowGrounds samarbejder med kaffefarmere i hele verden om at omlægge deres produktion til skovlandbrug, så både jorden, kaffeplanterne og naturen i almindelighed får bedre betingelser. Det vil, udover forventninger om en CO2-positiv kaffeproduktion, fordi de mange træer, der skal plantes, også optager CO2, betyde mere økologisk dyrkning, større biodiversitet og nye indtægtskilder for kaffefarmerne i form af flere afgrøder,” forklarer han.

Vil skabe globale forandringer

Lars Aaen Thøgersens snart tidligere chef - CEO i Löfbergs Anders Fredriksson - er en del af bestyrelsen i det nye selskab og ser GrowGrounds som en helt naturlig investering for den svenske kaffekoncern.

”Vi vil styrke arbejdet med bæredygtighed og klimapåvirkning i hele vores forsyningskæde, og derfor vil vi bidrage til en global omlægning af kaffeproduktionen, både af hensyn til klimaet og miljøet og af hensyn til kaffefarmerne,” siger han og understreger, at investeringen handler om at sikre selve grundlaget for både Löfbergs og andre kaffeproducenters fremtid.

Hos Peter Larsen Kaffe i Danmark er administrerende direktør, Claus Bertelsen enig med sin svenske kollega.

”Det handler om at skabe en synlig og dokumentérbar effekt, der virkelig batter. GrowGrounds kan skabe reelle forandringer på en skala, der kommer til at gøre en forskel,” vurderer han.

Over 1.500 agronomer skal hjælpe kaffefarmerne

Udover Peter Larsen Kaffe og Löfbergs samarbejder GrowGrounds med kaffeaktører i hele verden. En af dem er den globale råvare- og rådgivningsvirksomhed ECOM, der er ekspert inden for handel og dyrkning af kaffe, kakao og bomuld og har flere end 1.500 agronomer fordelt over hele verden. Den verdensomspændende organisation skal blandt andet hjælpe kaffefarmerne med undervisning og praktisk omlægning af dyrkningsmetoderne.

Etableringen af GrowGrounds er et væsentligt skridt for Peter Larsen Kaffe og Löfbergs cirkulære omstilling og bestræbelserne på at reducere deres klimapåvirkning med 30 pct. inden 2030. Målsætningen er blandt andet at fjerne 5 mio. ton CO2 fra atmosfæren, svarende til ca. 10 pct. af Danmarks samlede årlige udledning, blandt andet ved at plante 15 mio. træer. En omstilling som samtidig skal sikre væsentligt højere indtægter for ca. 300.000 kaffebønder.

GrowGrounds er ud over Lars Aaen Thøgersen stiftet af Poul David Videbæk, der er tidligere direktør for Coop i Afrika, og Christina Singh, som er tidligere international projektleder hos Löfbergs.

Flere artikler fra samme sektion

Friland melder om voksende salg og spirende optimisme

Voksende salg i både ind- og udland skaber tro på, at de økologiske kødproducenter går lysere tider i møde, men afregningen skal højere op, oplyser Friland-direktør Søren Tinggaard.

23-05-2024 4 minutter Kødproduktion,   Grise

Smørbar fra Naturli’ lander i Storbritanniens største supermarkedskæde

Naturli’-direktør Henrik Lund betegner aftalen med Tesco som en milepæl for det Dragsbæk-ejede selskab, som har været aktive på det engelske marked siden 2018.

22-05-2024 2 minutter Eksport,   Plantebaserede fødevarer

Vind en overnatning i en grisehytte når økologer søndag fejrer Sofari

På de 11 Sofari-gårde glæder værterne sig til den 26. maj, hvor de byder danskerne velkomne til en god dag på landet. Der er også mulighed for at vinde en overnatning i en grisehytte.

21-05-2024 3 minutter Events,   Grise