Annonce

Annonce

Glas med Blanche A La Bun øl foran de burgerboller, som bliver brugt i øllen.

Blanche A La Bunhar er med til at bekæmpe madspild, da den bl.a. andet er brygget på basis af usolgte burgerboller. PR-foto

Jacobsen brygger økologisk øl på upcyclede burgerboller

Overskydende burgerboller fra Jalm&B ender i specialproduktion af ny økologisk øl, som Jacobsen brygger til Rema 1000.

Jalm&B er mest kendt som et økologisk brødbrand, der arbejder med surdej og danske kornsorter, men de seneste år har det københavnske håndværksbageri også gjort sig bemærket ved i samarbejde med vidt forskellige fødevareproducenter at upcycle diverse sidestrømme fra fødevareproduktionen, som ellers ville ende som dyrefoder eller havne i et biogasanlæg. På den måde har brødresterne fået nyt liv i bl.a. is mens Jalm&B har bagt brød tilsat presserester fra juiceproducent og maskmel, som indeholder rester fra bryggerier.

Vi er hele tiden opmærksomme på, hvordan vi igennem cirkulære partnerskaber kan bruge hinandens råvarer og viden til at mindske madspild og skabe nye smagfulde fødevarer.

— Nick Rasmussen, Jalm&B

Senest har Jalm&B nedbragt madspild ved at levere 100 kg usolgte, økologiske burgerboller til bryggeriet Jacobsen. Ved at anvende overskudsbrødet har Jacobsen kunnet spare på malten under produktionen af en økologiske witbier, som har fået navnet Blanche A La Bun.

”Vi er hele tiden opmærksomme på, hvordan vi igennem cirkulære partnerskaber kan bruge hinandens råvarer og viden til at mindske madspild og skabe nye smagfulde fødevarer, så vi er utroligt glade for samarbejdet med Jacobsen og Rema 1000 og synes, at det er fantastisk, at vores overskudsbrød kan bruges til en ny og spændende øl,” siger Nick Rasmussen fra Jalm&B i en pressemeddelelse om samarbejdet. 

Fælles kamp mod madspild

Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark ser også spændende perspektiver i samarbejdet om at reducere madspild:

”Vi er altid på udkig efter nye partnerskaber, hvor vi i fællesskab kan være nysgerrige på og undersøge, hvordan vi udnytter hinandens råvarer optimalt og samtidig skaber et produkt, der skaber værdi og smager godt. Vi er derfor meget glade for at præsentere den nye øl sammen med Rema 1000 og Jalm&B,” siger han.

Det fælles tiltag mellem REMA 1000, Jacobsen og Jalm&B er endnu et skridt i retningen mod mindre madspild, og de tre parter har store forventninger til samarbejdet.

“I Rema 1000 er bekæmpelsen af madspild blandt vores vigtigste fokusområder. Som dagligvarekæde har vi en målsætning om ikke at smide mad ud i 2030. Derfor er vi glade for samarbejdet med Jacobsen og Jalm&B om at skabe et nyt, lækkert produkt af en ressource i form af frasorterede burgerboller, som ellers ville være gået til spilde,” siger Rikke Witting Thomsen, kategorichef for drikkevarer hos Rema 1000 Danmark A/S.

Den nye øl er produceret i begrænset mængde og kan købes fra uge 5, så længe lager haves, oplyser Rema 1000.

Flere artikler fra samme sektion

Forbrugerne er vendt hjem til økologien

En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.

12-09-2024 4 minutter Detailhandel

Gå amok i økologiske oste ved Torvehallerne

Ostefestivalen Cheese Copnehagen frister med 75 forskellige økologiske oste fra danske mejerier, når Mejeriforeningen 21. september inviterer danskerne til at besøge det store ostebord ved Torvehallerne.

10-09-2024 2 minutter Mejeri

Friland har ikke nok økologisk kød til at forsyne alle kunder

Efter et noget turbulent 2023 med voksende produktionsudgifter og faldende salg af økologisk kød, kigger DC-datterselskabet ind i en periode, hvor selskabet stort set kan melde udsolgt på alle hylder med økologisk kød.

09-09-2024 5 minutter Kødproduktion