Annonce
Annonce
Fredag i denne uge åbnede den fjerde butik i iværksætterparret Nynne Daa og Rasmus Kastrups ”passionsprojekt”, som dermed har slået rod i fire mindre byer på Sjælland, men deres ambitionerne rækker længere. Foto: Organic Market
Iværksætter-par vil opbygge en kæde af små ubemandede øko-butikker
Konceptet Organic Market åbnede 23. august sin fjerde butik i en kæde, som skal gøre økologisk bagværk og andre økologiske kvalitetsprodukter tilgængelige for borgerne uden for landets største byer.
Der dufter af friskbagt, økologisk surdejsbrød hver morgen, når kunderne via en app låser sig ind i Organic Market-kædens ubemandede butik i Hedehusene på Sjælland.
Den åbnede i 2023 i en eksisterende bygning, og det er bag de røde mursten i kontoret på 1. sal over butikken, at iværksætterparret Rasmus Kastrup og Nynne Daa styrer deres lille kæde af økologiske brød- og madmarkeder.
»Vi driver selv kædens første to butikker, men ellers er tanken, at konceptet skal sprede sig via franchising,« siger Nynne Daa, som 23. august bød velkommen til søskendeparret Nicolai og Tanja Hvid, der står bag kædens anden franchisebutik, som åbnede på Sct. Bendtgades 2 i Ringsted.
Udover økologiske surdejsbrød og kager, omfatter sortimentet i Organic Market bl.a. færdigretter af høj kvalitet, håndplukket oste og charcuterivarer, og på længere sigt er det tanken, at butikkerne også skal fungere som salgskanal for små lokale mikroproducenter.
Drømme har ingen grænser, og vi håber at kunne udvide til hele landet, men nu starter vi her på Sjælland.
— Nynne Daa, medstifter af Organic Market ApS.
Udover økologiske surdejsbrød og kager omfatter sortimentet i Organic Market bl.a. færdigretter af høj kvalitet, håndplukkede oste og charcuterivarer, og på længere sigt er det tanken, at butikkerne også skal fungere som salgskanal for små lokale mikroproducenter.
Satser på seks butikker i år
I øjeblikket har Organic Market sammensat et grundsortiment, som består af produkter fra en snes økologiske producenter fra Danmark. De omfatter Birthesminde, Fuglsøgaard, Ådal Ørred, Gro, Isøre, Kødbyens is, Ostebørsen, Wooden Spoon, Emeyu, Ønsk og Cocohagen og går det, som parret håber, popper der i løbet af de kommende år flere af deres svanemærkede træbutikker op på nye adresser rundt om i landet.
»Drømme har ingen grænser, og vi håber at kunne udvide til hele landet, men nu starter vi her på Sjælland, hvor vi håber at komme op på seks butikker, inden året er omme,« siger Nynne Daa, der beskriver Organic Market som et ’passionsprojekt’.
Det har parret mulighed for at drive, da de begge får løn fra virksomheden Lemus, som udvikler og producerer dansk designede lydmøbler, og blev grundlagt af Rasmus Kastrup i 2014.
Sådan handler du hos Organic Market
For at handle i Organic Market, skal kunden downloade en app og oprette en profil via MitID.
Døren åbnes via appen, og inde i butikken taster kunden sine indkøb ind på en tablet og betaler via MobilePay eller kort, inden butikken forlades.
Med den nye åbning driver Organic Market ApS butikker i:
-
Hedehusene
-
Bjæverskov
-
Jyllinge
-
Ringsted
Nu håber parret, at deres fælles passion for bæredygtighed og økologisk mad kan gøre Organic Market til en ny iværksættersucces for både dem selv og de mange kommende franchisetagere.
Da de stiftede selskabet i 2021, fungerede det som et rullende bageri under navnet ’Better Bread’, som kørte rundt og solgte surdejsbrød på forskellige lokationer. På den måde fandt de ud af, at der er stor efterspørgsel efter kvalitetsbrød, og så opstod ideen til et kædekoncept.
Investor er med på rejsen
Parret lægger ikke skjul på, at det koster en del penge at etablere en ny kæde, og for at få gang i udrulningen af nye butikker allierede de to sig sidste år med en investor i skikkelse af Jesper Holmberg. Han er uddannet kok og er nok mest kendt som grundlægger af kantinekonceptet Jespers Torvekøkken. Han har købt 25 pct. af driftsselskabet Organic Market ApS, mens de selv ejer resten.
»Vi ser frem til at kunne høste flere stordriftsfordele, når vi efter planen skruer op for antallet af nye butikker i de kommende år,« siger Nynne Daa, som oplyser, at parret allerede er i kontakt med flere ildsjæle på Sjælland, som drømmer om at drive en butik i deres lokalområde.
Prisen for en præfabrikeret butik på 12 m2 er ca. en halv mio. kr. For det beløb får man leveret en færdigindrettet og svanemærket butik, som er bygget af massivt træ. Butikken er indrettet med inventar og den teknologi, som gør det muligt at køre uden bemanding, hvilket gør driften markant billigere.
Butik for morgenfriske ildsjæle
Ægteparret Bo og Tine Jensen har siden maj måned drevet et Organic Market i Jyllinge. Da Bo Jensen arbejder som operativ leder ved Roskilde Brandvæsen, er det Tine Jensen, der har det daglige ansvar for franchisebutikken.
Hver uge bestiller hun kolonialvarer, færdigretter, oste m.m. fra hovedlageret i Hedehusene, der fungerer som indkøbscentral, mens det friskbagte bagværk bliver leveret fra et erhvervsbageri i Solrød tidligt hver morgen.
”Jeg elsker min lille butik, og jeg bestemmer selv, hvilke varer jeg vælger fra sortimentet, og vi har fået en god start. Vi har ikke nogen kæmpe omsætning, men vi har sorte tal, og vi har haft råd til at ansætte en morgenafløser, så jeg ikke selv behøver at tage ned for at gøre rent og stille brødet op hver morgen,” siger Tine Nielsen, som åbner butikken kl. 06.30 og lukker igen kl. 21.30.
Vi betragter ikke de andre nærbutikker som konkurrenter. Vi går efter Irma-segmentet og grundstenen i vores koncept er det økologiske bagværk, som der er stor efterspørgsel på.
— Rasmus Kastrup, iværksætter, Organic Market
"Da hun ikke kunne få tilladelse til at placere butikken på havnen i Jyllinge, valgte hun at placere den på en stor parkeringsplads ved siden af et motionscenter i udkanten af byen, hvor der kommer mange mennesker. Tine Jensen håber, at kunderne fortsætter med at komme – også når nyhedens interesse aftager."
”Fredag til søndag er de travleste dage, og det er brødet, som vi sælger mest af. Min største udfordring er at ramme den rigtige mængde, og får jeg ikke solgt alt brødet, fryser jeg det ned for at undgå madspild. Så sælger jeg det på frost til nedsat pris,” siger den 56-årige øko-købmand.
For at skabe lidt hygge omkring butikken har hun sat bord og stole op udenfor butikken, så kunderne kan sidde og nyde en kop friskbrygget kaffe og en kage, og hun har selv lidt vanskeligt ved at holde sig væk, da hun nyder at snakke med kunderne. Samtidig kan hun hjælpe nye kunder med at downloade appen og oprette en profil.
”Jeg plejer at sige. Har man først handlet én gang, så kan man færdes hjemmevant i butikken,” siger Tine Jensen.
Kun ganske få tyverier
Der er videoovervågning i alle butikkerne, men det er ikke den eneste grund til, at Organic Market ikke er udfordret af tyverier.
”Vi har meget trofaste og loyale kunder, og de skal bruge NemID for at oprette en profil, når de har downloade vores app. Det betyder, at vi altid kan finde frem til eventuelle tyve, og siden vi åbnede sidste år, har vi kun anmeldt to tyverier til politiet. De får spærret deres profil, så de ikke kan komme igen,” siger Nynne Daa, som oplyser, at omsætningen i kæden stiger lige så stille i takt med at flere lærer konceptet at kende.
Vi går efter Irma-segmentet og grundstenen i vores koncept er det økologiske bagværk, som der er stor efterspørgsel på.
— Rasmus Kastrup, medstifter af Organic Market
12 kvadratmeter butik lyder ikke af meget, men ifølge Rasmus Kastrup behøver franchisetagerne ikke at frygte konkurrencen fra lokalområdets langt større dagligvarebutikker, som primært markedsfører sig på lave priser og tilbudsvarer.
”Vi betragter ikke de andre nærbutikker som konkurrenter. Vi går efter Irma-segmentet og grundstenen i vores koncept er det økologiske bagværk, som der er stor efterspørgsel på,” siger Rasmus Kastrup, der beskriver kæden som en mellemting mellem et bageri og et madmarked.
Lige nu bruger parret en del kræfter på at udvikle en indkøbsplatform, som gør det muligt for de enkelte butikker at bestille varer fra lokale mikroproducenter, som løbende melder ind, hvilke varer de kan levere den kommende uge. Det skal give den enkelte butik et mere lokalt præg.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.